هانوتا

فهرست

خانه » ذهنیت پول ساز » سه گام اولیه ی شکرگزاری
16 اردیبهشت 1401

سه گام اولیه ی شکرگزاری

وقتی به چیزهایی که در دنیا داری فکر میکنی یعنی داری میشماریشون این شمردن نعمت ها مهم ترین تمرین شماست که بر روی زندگیت تاثر میگذارد.

وقتی شمارش مواهبی را شروع کردم که در زندگی نصیب ام شده بود کل زندگی ام تغییر کرد

بیشتربخوانید: باور به شکرگزاری

بیشتربخوانید: شکرگزاری

فهرست مطالب

روز اول (نعمت هات و بشمار)

وقتی بابت چیزی شکرگزار باشی صرف نظر از اینکه چقدر اون نعمت بزرگه متوجه میشید که چقدر زود این نعمت بیشتر میشه. میتونی روی رابطت امتحان کنی و همین الان شکرگزار باشی که پدر و مادر یا پارتنر خوبی داری تا در آینده متوجه بهبود رابطت بشی. اگر شکر گزار شغلت باشی بعد از این یک ماه متوجه ی پیشرفت شغلیت خواهی شد و تازه میفهمی داری از شغلت لذت میبری. وقتی موهبت هایی که داری و در نظر نمیگیری و بی ارزششون میکنی در حقیقت داری شمارش منفی میکنی. وقتی از نداشته هات میگی یعنی فقط نکات منفی رو میبینی، مثلا وقتی دنبال مقصری تو رابطت قطعا میری به دنبال رفتار متقابل و رفتار بد شریکت رو تکرار میکنی و ادامه اش رو خودت میدونی هیچ چیزی بهتر نمیشه. من بهت قول میدم که شمردن نعمت ها تنها راه افزایششون هست.

هنگامی که درباره ی نداشته هامان صحبت میکنیم، ما نکات منفی را می.شماریم هنگامی که به دنبال تقصیر و اشتباه در دیگران میگردیم، متقی ها را شمارش میکنیم یا وقتی که درباره ی ترافیک با معطل شدن و ایستادن در صف، یا تأخیرها، مشکلات دولتها یا نداشتن پول کافی و یا حتی وضع هوا در میزنیم، وقتی جنبه های منفی را می شماریم ناخواسته مقدارشان افزایش می یاید ولی در عین حال موهیت های در راه نیز از بین می رود. من هر دو روش را امتحان کرده ام موهیت هایم را شمرده ام و گاهی نیز بدهیها را. من می توانم شما را مطمئن کنم که برشمردن موهیت ها تنها راهی است که میتوانید در زندگی از فراوانی برخوردار شوید.

بهتر است هنگام شمردن موهبت ها شمارش از دستت خارج شود تا اینکه به خاطر شمردن مشکلات، موهبت ها از دلت خارج شوند.

هر روز صبح توی دفترچه ای تمام نعمت های زندگیتو یادداشت کن میتونی برای اینکه سختت نشه ده تا از نعمت هایی که داری و لیست کنی و بابتش قدرشناس باشی. بعد از نوشتن فکر کن که چرا بابت اون نعمت قدر شناس هستی و جلوی لیست نعمت هات بنویسشون.

من بسيار خوشبختم که ______ را دارم زیرا ______.

وقتی لیستت تکمیل شد میتونی بابت تک تک نعمت ها سه بار از خدا تشکر کنی.

این تمرین خیلی ساده است  و به شدت قدرتمنده جوری که زندگیتو دگرگون میکنه دقت کن که هر روز باید ده مورد به این لیست اضافه بشه تا در انتهای تمرین ها 280 نعمت رو در دفترچه ات ثبت کرده باشی. احتمالا الان بگی 280 تا نعمت توی زندگیم نیست، اما من بهت قول میدم که رفته رفته نگاهت به دنیا عوض بشه. کافیه بابت غذای گرم احساساتت و کسایی که دوستت دارن شکرگزار باشی….

موضوعات قدرشناسی شما میتونه شامل این موارد باشه

سلامت و جسم

کار و موفقیت

پول

روابط با دیگران

شور و هیجان

شادی

عشق

زندگی

طبیعت: سیاره ی زمین، هوا، آب، خورشید

اشیاء مادی و خدمات

هر موضوع دیگری که به نظرت می رسه.

فکر کن هر روز صبح پاشی و ده تا نعمت جدید بنویسی و تازه بشینی تمام نعمت های روزهای قبلی رو هم بخونی وشکرگزارش باشی چه انرژی ای قرار وارد زندگیت بشه؟ چقدر شادی به زندگیت تزریق میشه؟ این قول رو بهت میدیم، که بعضی روزها دیرتر خسته میشی. تازه احساساتت و پیدا میکنی

خب تمرین ها توسط خانوم راندا برن طراحی شده.

قرار شده هر روز مو به مو اجراشون کنی

تمرین:

هر روز صبح ده تا از نعمت هایی که توی زندگیت داری رو بنویس و جلوش بنویس که چرا بابت این نعمات شکرگزاری. بعد برگرد و برو از اول لیستت تمام نعمت هات رو بخون و سه بار برای هر کدوم کلمه ی سپاسگزارم تکرار کن. قراره 27 روزه دیگه هم این تمرین و انجام بدی. ازت میخوام تمرین فردا رو امروز بخونی.

روز دوم (فکر سازنده)

به دقت به موهیت هایی اندیشه کن که در حال حاضر داری و هر فردی هم مقدار بسیار زیادی از آنها را دارد و هرگز درباره ی بدشانسی هایی میندیش که در زندگی همه کس یافت میشود.

چند روز زمان میبره تا شکرگزاری تبدیل به یک عادت بشه توی زندگیت. هر چیزی که به قدرشناسی تشویقت میکنه در حقیقت کیمیاگر وجود توست. 

 

تمرین:

امروز یکی از موفقیت هاتو به خودت یادآور بشو و بابتش شکرگزاری کن. راه ها و روش هایی که تونستی به این موفقیت برسی رو مرور کن سپس روی هدف دیگه ای توی ذهنت متمرکز شو و به بررسی راهکارهای دستیایی به آن بپرداز. امشب قبل از خواب فکرتو متمرکز کن و به مرور تمام اتفاق های خوشایندی که در طول روز برات رخ داده بپرداز. به مرور کلمه ی سپاسگزارم و تکرار کن سپس چشم هایت را ببند و بخواب.

 

در ۲۶ شب آینده قراره این کارو تکرار کنی قبل از خوابیدن به اتفاق های خوب اون روز فکر کنی و بهترین اتفاق رو انتخاب کنی و شکرگزاری کنی.

این تمرین ساده به نظر میرسد ولی در حین اجرای اون متوجه میشی، که اتفاق های خوشایندی در زندگیت رخ میده.

وقتی بدنبال بهترین چیزی هستی که برات اتفاق افتاده، تمام رخدادهای خوشایندی که همون روز برات پیش آمده رو مرور میکنی و از فردا بدنبال بهترین اتفاقات هستی. به این ترتیب هر روز ماجرای تازه ای داری و با حس شکرگزاری میخوابی.

شماره موهبت ها یکی از تمرین هاییه که باعث میشه صبح و شب شکرگزاری کنی. انقدر این تمرین قدرنمنده که زندگیت و توی چند ماه عوض میکنه.

یادت نره که تمرین فردا رو امروز بخونی

تمرین های دیروز و باید انجام بدی ده تا نعمت بنویسی توی لیستت و شکرگزاری کنی اگر یادت رفته برو بخونش…

امشب قبله خواب فکرتو متمرکز کن بهترین اتفاق روزت رو بنویس. در قبال بهترین اتفاقی که امروز روز برات پیش اومده، سپاسگزاری کن و این تمرین و 26 روزه دیگه ادامه بده.

روز سوم : روابط صمیمانه

فکر کن تنها آدم روی زمین باشی… دیگه چه کاری هست که لذت بخش باشه؟ فکر کن چه اهمیتی داره اگر نقاشی بکشی و کسی اون رو نبینه؟ یا موسیقی ای که کسی اون رو نشنوه… دیگه نه اختراعات اهمیتی دارند نه برای کسی مهمه که چه چیز جدیدی رو کشف کنی چه فایده دارد که از جایی به جای دیگر بروی زیرا هرجا که بروی تنهایی.

این ارتباط و تجربه ات در کنار دیگران است که به زندگیت زیبایی معنی و هدف میبخشه. به این خاطر ارتباط هایی که داری بیش از هر چیزی روی زندگیت تأثیرگذاره. برای داشتن یک زندگی رویایی، باید بدونی که ارتباطاتی که داری، چگونه بر روند زندگیت تأثیر میگذارد و اصلا چطوری با شکرگزاری میتونن باعث بهتر شدن زندگیت بشن.

کسانی که شکرگزاری میکنند ارتباط های نزدیک تری دارند و بیشتر با خانواده و دوستان در ارتباط هستند و دیگران نسبت به آنها اشتیاق بیشتری نشان میدهند. براساس آمار به دست آمده از پژوهش ها به ازای هر یک شکایت و نارضایتی از دیگران که در ذهن پدید آید یا زبانی ابراز شود، ده موهبت یا نکته ی مثبت وجود دارد. اگر در برابر هر نارضایتی یا شکایت کمتر از ده نقطه ی مثبت وجود داشته باشد، آن رابطه با شکست مواجه میشود یا اگر رابطه ازدواج باشد به طلاق و جدایی می انجامد.

سپاسگزار بودن باعث بهتر شدن رابطه ی شما میشود. وقتی که مقدار قدرشناسی رو در رابطه بیشتر میکنی، به شکل باور نکردنی ای احساس شادی میکنی. قدرشناسی نه تنها رابطه ات رو دگرگون میکنه بلکه خودت رو هم عوض میکنه. شاید بگی من آدم زود رنج و کم تحملی هستم عیبی نداره شکرگزاری بهت صبر و شکیبایی و درک و دلسوزی و مهربانی بیشتری میبخشه. بعد از انجام این تمرین ها قول میدهیم که دیگه خودتو هم نمیشناسی فقط جلوی این تمرین ها مقاومت نکن و امتحانی هم که شده انجامشون بده. توی این ماه قراره ناراحتی ها و شکایت هایی که از رابطه داری از بین بره. مهم ترین فایده ی شکرگزاری در روابط اینه، که وقتی قدرشناس باشی دیگه از دوست یت پارتنرت نمیخوای خودش رو تغییر بده. هی سرزنش، انتقاد و شکایت ازش نمی کنی، چون تازه زاویه دیدت رو عوض کردی و داری خوبی هاشو میبینی. در واقع هر اخلاق آزار دهنده ی اون شخص رو نمیبینی.

میتوانیم بگوییم که تنها زمانی زنده ایم که متوجه گنج ها و سرمایه هامان هستیم

واژه ها بسیار قدرتمند هستند میزان انرژی ای که شما با یک زشت به دیگران منقل میکنید مثل شدت ضربه ی یک سیلی در گوش شخص عمل میکنه. با احترام و سپاسگزاری با دیگران رفتار کنید. سپاس گزاری یعنی به خاطر وجود هرکس و به همان شکل که هست شکرگزاری کنیم. تصور کن تمام افراد بهت بگن «همین طور که هستی، عاشقات هستم»، چه احساسی پیدا میکنی؟ پس تمرین امروزت شد: سپاسگزار بودن برای وجود دیگران در زندگیت اون هم به همون شکلی که هستند.

خب برای شروع بیا و سه تا از نزدیکترین از افراد زندگیت رو به خاطر بیار و عکس این افراد رو در پیش چشمت قرار بده. به تمام چیزهایی فکر کن که در رابطه با این افراد دوست داری. میتونی برای حوصله، توانایی، گوش دادن، قضاوت خوب، هوش، خنده، چشمان و شوخ طبیعی با لبخند یا قلب مهربان آنها سپاسگزار باشی. میتوانی بخاطر خاطرات  قش برای آنچه که در کنار آن فرد از آن لذت میبرید سپاسگزار باشید. یا میتوانید زمانی را به خاطر آورید که او از شما حمایت کرده و به شما اهمیت داده است.نگی که بهت دادن شکرگزار باشی یا بخاطر حمایت هایی که ازت کردن.

همینطور که عکس شخص جلوی چشمته مجدد کاغذ و خودکار بیار و پنج تا از ویژگی هایی که بخاطر اون از این افراد سپاسگزار هستی رو بنویسی. لیست و دوباره بازخوانی کن و در حالی که به عکس شخص نگاه میکنی ازش سپاسگزاری کن. عکس این افراد رو همراه خودت داشته باش و سعی کن سه بار هر روز از این افراد تشکر کنی.

تمرین:

خب از امروز دیگه باید 3 تا کار رو باهم انجام بدی

اولین تمرین اینه که ده تا از معجزه های زندگیتو بنویسی و بگی چرا شکرگزاری و در آخر شکرگزاری کنی.

تمرین دوم چیزی بود که اینجا حرفشو زدیم… 3 تا از بهترین اشخاص زندگیت رو انتخاب کن و 5 تا از ویژگی های خوبشون رو بنویس و همینطور که به عکسشون نگاه میکنی لیستی که درست کردی و بخون و شکرگزاری کن. این کار رو روزی سه بار انجام بده و عکسشون رو تو گوشیت یا کیفت بزار که داشته باشی وقت سپاسگزاری.

آخرین کار هم برای قبله خوابه که قرار شد تمرکز کنی روی بهترین اتفاق امروزت و بابتش بگی سپاسگزارم.

حتما در بخش دیدگاه نظرات خود را برای ما بنویسید.

به سوالات شما ظرف یک روز پاسخ داده میشود.

Twitter
Telegram
WhatsApp

hanotacrm

اشتراک در
اطلاع از
guest
نام دوره
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
preloader