17 آبان 1401

بهینه سازی محتوا

بهینه سازی محتوا

منظور از بهینه سازی محتوا فرآیند بهبود کیفیت و افزایش ارتباط محتوای سایته. درباره ی اینکه یک محتوای خوب از نظر کاربرها و موتورهای جستجو چیه صحبت می کنیم؛ اما قبلش بیایم ببینیم من و شما به عنوان انسان چطور محتوا رو مورد ارزیابی قرار می دهیم.

فهرست مطالب

آشنایی با بهینه سازی محتوا

سفر به گیلان رو به عنوان مثال در نظر بگیرید. حالا فکر کنید یک نفر یک برگه ای رو به ما داده و ادعا می کنه این برگه درمورد سفر به گیلانه. توی این برگه در مورد ساحل و آلودگی طبیعت و موارد این چنینی نوشته شده است. نوشته ها هم به طور مشخصی واضح نیستند. مسلما چیزی نیست که انتظارشو داشتیم! حتی اگر سفر به گیلان داخلش نوشته شده باشه اما محتواش خیلی بهم ریخته هست و هیچ موضوع اصلی ای نداره. هم کاربرها و هم موتورهای جستجو انتظار دارند که صفحات وب شما واضح و با کیفیت باشد. موتورهای جستجو میخواهند بون هیچ تردیدی از محتوای سایت شما مطلع بشوند.

 از همه مهم تر انتظار یک محتوای مطمئن را دارند. اگر از شما بخواهیم یک منبع درباره ی مسافرت به گیلان به ما معرفی کنید و شما هم چند تا برگه به ما بدهید که چند تا کلمه و عبارت بی ربط به مسافرت به گلان توش نوشته شده باشد؛ دفعه ی دیگر چیزی از شما نمیخواهیم. اگر هم بخواهیم دیگر به شما اعتماد نداریم. حالا بر عکس اگر مطالب شما دقیق باشه و اطلاعات سفر رو به همراه نقشه در اختیارمان بگذارید و در مورد پوشش گیاهی و بوم گردی گیلان توضیح بدید و دیدگاه بقیه افرادی که به گیلان سفر کردند رو بیاید و به ما نشون بدید؛ بعدها هم اگر سوال داشتیم میایم پیش شما و مسلما به شما اعتماد هم می کنیم.

دردنیای آنلاین وقتی افراد از محتوایی خوششون میاد؛ اشتراکشون میگذارند. موتورهای جستجو این اشتراک گذاری ها را می بینند و آن ها را نشانه ی اعتماد در نظر می گیرند و ساییان را بیشتر به دیگران پیشنهاد می دهند. موقع بهینه سازی محتوا یادتون باشه که هم باید روی کاربر ها و موتور جستجو تمرکز بشود و هم تم زیبایی داشته باشد.

بیشتربخوانید:

بنیاد سئو

بیشتربخوانید: بنیاد سئو

بهینه سازی ساختار سایت

هرچه بیشتر روی کلمات کلیدی و تم ها تمرکز کنید؛ می توانید محتوای بیشتری را هم برای وب سایتتان ایجاد کنید و برای نشان دادن این محتوا صفحات بیشتری به وبسایت اضافه می شود. مرتب کردن این صقحات به شیوه ی منطقی خیلی مهمه چون اگر موتورهای جستجو بخواهند صفحه ای از وبسایت رو که بیشترین ارتباط رو با موتور جستجو دارد پیدا کند؛ بتواند ارتباط بین صفحات را هم درک کند. فکر کنید برای اولین بار وارد یک کتاب فروشی می شوید. دنبال یک کتاب تخیلی می گردید که اسم مولفش با ج شروع می شود.

چون دفعی ی اول است که وارد کتاب فروشی می شوید، نمی دانید کتاب مد نظرتان کجاست پس باید از طریق چینش کتاب ها متوجه این موضوع بشوید. خوشبختانه در کتاب فروشی ها از راهنما هایی استفاده می شود که  برای اینکه بفهمید بخش کتاب های تخیلی کجاست خیلی کمک می کند. یک نگاه به راهنما می اندازید. بعد از پیدا کردن این بخش به دنبال قفسه ای می گردید که اسم مولف هاش با ج شروع می شود. وقتی این قسمت رو پیدا کردید؛ کتابی که دنبالش هستید را هم به راحتی پیدا می کنید.

حالا فرض کنید با این کار کل چیدمان کتاب خانه را یاد می گیرید. تمام بخش ها قفسه ها، گروه ها و مولف ها را یاد می گیرید و با تمام کتاب ها آشنا می شوید. موتور جستجو دقیقا همین کار را انجام می دهد، موتور جستجو برای آگاهی از محتوا، طریقه ی سازماندهی و محلی که می شود محتوا را پیدا کرد و خیلی چیزهای دیگر، کل وبسایت را بررسی می کند. حالا فرض کنید شما در یک کتاب خانه کار میکنید از نحوه ی چیدمان و جایگاه هر کتاب مطلع هستید.

اگر یک مشتری وارد کتاب خانه بشود و بپرسد که دنبال یک کتاب تخیلی می گردم که اسم مولفش را یادم نیست اما میدونم اسمش با ج شروع می شود خیلی سریع می توانید کتابی که دنبالش هست رو بهش نشان بدهید. الآن شما موتور جستجوگر هستید. مردم برای بدست آوردن اطلاعات میان به سمت شما و شما راهنماییشون می کنید. اگر شما از محتوا و ساختارش مطلع باشید این کار را سریع و راحت انجام می دهید.

موتور جستجو هم صفحه ی اصلی را توی وب پیدا می کند و شروع می کند به برسی کردن وبسایت شما از طریق لینک ها، روشی که باهاش بین صفحات مختلف سایت پیوند برقرار می کنید. خیلی مهمه و بهش پیوند درونی گفته می شود. فرض کنید یک فروشگاه آنلاین دارید. باید یک سیستم طبقه بندی داشته باشید که از طریق زیرگروه ها بین تمام محصولات پیوند برقرار کنید. اگر سایتتون بر ای اطلاع رسانی باشه باید سایتتون را بر اساس موضو و مدت انتشار طبقه بندی کنید.

 فرقی نمی کند چه ساختاری استفده می کنید. ساختار منظم به موتور جستجو کمک می کند کل وبسایت را درک کند، محتوای مورد نظر را پیدا کند و به کاربران کمک کند تا چیزی که دنبالش هستند را پیدا کنند. از طرفی ساختار نامرتب می تواند مانع از این بشود که موتور جستجو گر ساختار وبسایت شما را درک کند. شاید تا الان به سایت هایی که ساختار نامرتبی دارند برخورد کرده باشید که برای پیدا کردن یک چیزی باید ساعت ها وقت بگذارید تا در صفحات مختلفش بگردید. ممکنه بعضی لینک ها یک طرفه باشند و راهی برای برگشتن به جای اول وجود نداشته باشد. یا روی لینک هایی کلیک می کنید که صفحه ای برای جستجو کردن وجود ندارد.

اگر وارد یک کتاب فروشی بشوید و ببینید لیست تمامی کتاب ها به صورت تصادفی روی یک تابلو نوشته شده یا حتی وقتی مردم کتا میخرند این تابلو آپدیت نمی شود و بعضی از کتاب ها اصلا در مغازه وجود نداره چی! اگر موتور جستجو نتواند ساختار سایت شما را متوجه بشود یا از منطق پشتش سر در نیاره یا متوجه صفحات نامرتب بشه. ممکنه دیگر سراغ شما نیاد و مسلما شمارا به دیگران هم معرفی نمی کند.

 از آنجایی که محتوای وبسایت هررکسی فرق دارد برای همه یک ساختار مشخص جهت بهینه سازی محتوا نمیشه توصیه کرد. مهم ترین چیزی که باید بدان توجه کنید اینه که ساختار سایت شما باید برای خودتان و دیگران واضح باشد. یادتون باشد که موتور جستجو فقط سعی داره که با انسان ها رقابت کنه. بنابراین تا زمانی که ساختاری که شما براش وقت گذاشتید منطقی باشه و درکش برای مردم آسان باشد می توانید مطمئن باشید که موتور جستجو هم متوجه ساختار وب سایتتان خواهد شد.

شناسایی انواع محتوا

برای آگاهی از انواع مختلف محتوایی که کاربرها می توانند، از طریق موتور جستجو بهش دسترسی داشته باشند. نگاهی به وبسایت اکسپلور کالیفرنیا می اندازیم

محتوای عکسی

قبل از تمرکز روی این که موتورهای جستجو از چه محتوایی خوششون میاد. بهتره ببینیم چه گزینه هایی برای ارائه ی محتواهای مختلف به انسان ها داریم. در واقع باید انسان هارا با صفحاتمون جذب کنیم پس بیاید انواع مختلفی از محتواهایی که در اختیار داریم را بررسی کنیم. یکی از عمده ترین شکل های محتوا در صفحات وب، محتوای متنی هست. در صفحه ی اصلی این سایت یک متن دیده می شود که بفهمیم باید انتظار چه نوع اطلاعاتی را از این سایت داشته باشیم. با کیلیک بر روی بخش resources انواع مختلفی از محتوا در اختیار ما قرار می گیرد از جمله تیتر و عنوان که زیرش هم چندتا پاراگراف نوشته شده که متن اصلی رو تشکیل می دهد.

محتوای متنی

پایین صفحه یک لیست هم هست که وقتی روی قسمت FAQ  کلیک می کنیم؛ بخشی از محتوای سایت که به صورت سوال و جواب هست باز می شود. هر بخش از این محتوا داری فرمت متفاوتی است که فهمیدنش را برای کاربرها و موتور جستجو ساده می کند.

انواع محتوا

یک نوع محتوای دیگه در وب عکس هست. عکس می توانند برای انتقال پیام قدرتمند تر از متن عمل کنند. مثلا توی صفحه ی mission اول از همه با تصویر فردی رو به رو می شویم که کنار دریا ایستاده است. این تصویر حس ایستادن در سواحل کالیفرنیا و نگاه به امواج رو بهتر بهمون منتقل می کند.

آپدیت محتوا

ویدیو فرمت دیگری هستش که می توان در صفحات وب دید. اگر برگردیم سراغ صفحه ی اصلی و کمی بیایم پایین تر یک ویدیو درین باره به شما نشان می دهد. شما می توانید این ویدیو را اینجا مشاهده بکنید. صدا و تصویر فیلم می تواند تاثیر بیشتر از عکس و متن داشته باشد. از طریق فیلم میتوانیم دقیقا تجربه ی افرادی که اونجا بودن را ببینیم و بشنویم.

محتوای ویدیویی

می توانیم حرکت کردن قطار رو حس کنیم. محتوا به این شکل قابل درک تره و راحت تر می شود تجربه اش را حس کرد. انواع دیگه از محتوا هم وجود دارد مثل کلیپ صوتی، انیمیشن، بازی و خیلی چیزهای دیگه. مهم اینه که ببینیم کدوم نوع محتوا بای مخاطبین شما تاثیرگذارتر و کاربردی تر از انواع دیگه هست. درسته که موتور جستجو بازدید کننده ها رو به سمت وب سایتتون راهنمایی می کند؛ اما این شمایید که باید آن ها را به سمتی که در راستای اهداف تجاریتون قرار دارد تشویق کنید. ترکیب انواع محتوا این فرآیند را تسهیل می کند.

بخش هایی از مقالات مدرسه کسب و کار اختصاصا روی تولید محتوا تمرکز دارد که میتوانید از بخش آموزش ها سربرگ مد نظر خود را انتخاب کنید. جهت آموزش تولید محتوا یا بهینه سازی محتوای سایتتان کافیست اطلاعات خود را برای ما ارسال کن تا کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما ارتباط برقرار کنند.

hanotacrm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

preloader