بیو اینستاگرام چیه و چی باید بنویسم؟!
توجه: مرجع اصلی یادگیری شما جلسات آموزشی دوره اصلی است که توسط اساتید اصلی گروه آموزشی هانوتا تدریس میشود، این نوشتار برای کمک بیشتر به شما توسط تیم محتوای هانوتا نوشته شده است.
بگذارید اول از همه کمی در مورد بایو اینستاگرام توضیح بدهم. بایو قسمت بالایی و اولیه پیج اینستاگرام است.همونطور که از اسمش مشخص هست یک بیوگرافی از شما و محصول و کاریست که دارید انجام میدهید و قصد دارید آن را به مخاطب القا کنید. افراد وقتی وارد پیج شما میشوند، اولین چیزی که میبینند بایو شماست. پس خیلی مهم است که در همان 3 تا 5 ثانیه اول چطور دیده شوید.
وقتی که برای اولین بار وارد صفحه یک شخص یا شرکت تجاری در اینستاگرام میشوید اولین چیزی که میبیند و آن را مطالعه میکنید بیوگرافی اینستاگرام شخص یا شرکت تجاری است. بیوگرافی اولین تاثیر را بر روی مخاطب میگذارد. در بیشتر مواقع مخاطب بر اساس همین بیو است که تصمیم میگیرید یک صفحه را دنبال کند یا خیر. هر چند نوشتن بیوگرافی اینستاگرام در نگاه اول شاید ساده تلقی شود؛ اما اگر دوست دارید بیوگرافی شما جذاب باشد باید برای نوشتن آن وقت بگذارید. بیوگرافی باید شامل 150 کاراکتر باشد، پس شما باید خیلی خلاق باشد تا بیوگرافی خود را برجسته کنید .درواقع شما فقط 3ثانیه فرصت دارید تا با یک بیو جذاب و حرفه ای ذهن مخاطب خود را درگیر و آن را متقاعد به جذب و دنبال کردن پیج خود کنید.
به همین دلیل باید تلاش کنید و وقت بگذارید تا یک بایو زیبا و در عین حال مفید و کاربردی برای مخاطبانتان بنویسید. برای داشتن یک بایو خوب و جذاب ابتدا باید با قسمتها و بخشهای مختلف آن آشنا شوید. چرا؟ چون این قسمتها شدیدا با هم در ارتباط هستند و اگر یک قسمت خوب نباشد باعث میشود که کاربر از پیج شما خوشش نیاید و آن را فالوو نکند.
.
برای نوشتن یک بیوگرافی در اینستاگرام باید 4 مرحله زیر را طی کنید:
نوشتن این موارد در بیگرافی شما بامزه هست ولی کمکی به رشد پیجتان نمیکند.
در اصل بیو یا بیوگرافی فضایی هست که شما به مخاطب این موارد رو بهش میگید:
چه کسی هستید؟
چه کاری انجام میدید؟!
چه کمکی میتوانید به مخاطب خود کنید؟
و آنها چطور میتوانند با شما در ارتباط باشند؟
برای نوشتن بایو تاثیرگذار که قابلیت جذب کاربران را داشته باشد لازم است که ابتدا مخاطبان خود و علایقشان را خوب بشناسید. سپس تلاش کنید که به بهترین شکل خود را به کاربر معرفی کنید. فکر کنید قرار است شخص مهمی را برای اولین بار ملاقات کنید. بدون شک تمام سعی خود را میکنید که در همان برخورد اول خیلی خوب و کامل به نظر برسید. بایو اینستاگرام هم همینطور است. باید بایو شما به گونهای باشد که در همان برخورد اول کاربر را جذب پیج کند.
شما باید بتوانید کار، محصول و موضوع پیج را در یک جمله و در قالب 4-5 کلمه بنویسید.
این یک جمله باید جوری باشد که افراد با خواندن آن دقیقا متوجه کار شما شوند و دلیلی برای دنبال کردن پیجتان داشته باشند.
یکی از راههای موفقیت در کسب و کار و افزایش فروش در اینستاگرام این است که همیشه با کاربران خود ارتباط موثر داشته باشید. پس اگر به هر دلیلی دوست ندارید اکانت Business یا Creator در اینستاگرام داشته باشید، حتما ایمیل، شماره تماس یا یک راه ارتباطی خود را در بایو بنویسید. چون کاربران پیج شما ممکن است به هر دلیلی بخواهند در جایی غیر از دایرکت اینستاگرام با شما در تماس باشند.
برای الگو و ایده گرفتن در این زمینه میتوانید عکس زیر را ببینید. همانطور که میبینید صاحب پیج شماره تماس، آدرس و شماره موبایل خود را در بایو گذاشته تا ارتباط بیشتری با کاربرانش داشته باشد.
کاربرد اصلی هشتگها در کپشن نویسی پستهای اینستاگرام است اما بهتر است یکی دو هشتگ را در متن بایو پیج خود قرار دهید.
بهتر است در بایو خود هشتگ برندتان را به همراه یک هشتگ مرتبط با حوزه فعالیتتان بگذارید. ولی یادتان باشد که تعداد 1یا تا هشتگ در بیو کافیست. هشتگهای بایو تاثیری در ظاهر شدن پروفایل شما در نتایج جستجو ندارد.
اما هشتگهای اینستاگرام قابلیت فالوو دارند. پس اگر هشتگ برندتان را در بایو قرار دهید کاربر ترغیب میشود که علاوهبر فالوو کردن پیجتان، هشتگ برندتان را هم فالوو کند. با این کار شانس دیده شدن پستهای شما بیشتر میشود.
به عنوان نمونه میتوانید در عکس زیر یک پیج اینستاگرام را ببینید که چطور از هشتگ در متن بایو استفاده کرده است.
نکته خیلی خیلی مهم در نوشتن متن بایو این است که توضیحات بایو فقط چند کلمه ساده نیستند. برای جذب مخاطب و اثرگذاری بیشتر باید از ایموجیها و سایر چیزهای خلاقانه در بایو استفاده کنید.ولی توجه داشته باشید که تعدادایموجی ها زیاد نباشد و از ایموجی تکراری هم کمتر استفاده کنید.
اگر به عکس زیر نگاه کنید، متوجه نحوه استفاده از ایموجیها در متن بایو میشوید. یکی از تکنیکهای استفاده از ایموجی در بایو این است که در دو طرف کلمات خیلی مهم بایو از ایموجیهای مرتبط یا جذاب استفاده کنیم.
وقتی کل متن توضیحات بایو را در یک خط مینویسید برای کاربر خسته کننده به نظر میرسد. همانطور که گفتیم کمتر از 20 ثانیه فرصت دارید تا کاربر را به فالوو کردن پیجتان ترغیب کنید. پس همه چیز باید ساده و راحت در اختیار مخاطب قرار بگیرد. نکته اصلی توضیحات بایو این است که باید در چند خط نوشته شود. در هر خط هم فقط چند کلمه کوتاه بنویسید. لازم نیست که یک جمله کامل با فعل و فاعل را در بایو بیاورید. فقط باید کلمات مهم و تاثیرگذار در بایو نوشته شود.
در عکس زیر میتوانید یک نمونه از نوشتن توضیحات بایو در چند خطر را ببینید. همچنین همانند این پیج سعی کنید به جای کلمات اضافی از ایموجیها استفاده کنید. مثلا به راحتی با ایموجی نشان دهید که شماره درج شده در بایو، شماره تماس شماست.
اگر پیج فروشگاهی یا خدماتی دارید حتما ساعت کاری کسب و کارتان را در بایو ذکر کنید. همینطور اگر در روز خاصی امکان فعالیت ندارید، در بایو ذکر کنید. چرا؟ چون کاربر یا مشتری شما ممکن است برای شما پیامی بفرستد یا محصولی را سفارش دهد. اگر مدت طولانی به کاربر پاسخ ندهید، به احتمال زیاد از شما خرید نخواهد کرد.
اگر به تصویر زیر نگاه کنید به راحتی متوجه نحوه نوشتن ساعات کاری مجموعه در بایو اینستاگرام میشوید. به عنوان مثال اگر این پیج ساعت کاری خود را درج نکند ممکن است فردی در روز چهارشنبه و ساعت 8 شب برای سفارش تماس بگیرد و پاسخی دریافت نکند. همین فرد ممکن است روز بعد و یا حتی دو روز بعدش هم تماس بگیرید. اما مطمئنا کسی پاسخگو نیست و این مشتری هم نهایتا از خریدش منصرف میشود.
مهمترین کاری که در پیج اینستاگرامتان باید انجام دهید ایجاد یک کال تو اکشن هدفمند و مفید است. همانطور که گفتیم اینستاگرام قابلیت اضافه کردن لینک در بایو را دارد. اما به هیچ وجه همینطور یک لینک ساده را در بایو قرار ندهید. باید به مخاطب خود توضیح دهید که با رفتن به این لینک چه چیزی به دست میآورد.
مثلا اگر لینک سایت فروشگاهی خود را در بایو قرار دادید، در انتهای توضیحات بایو بنویسید که برای دیدن تمامی محصولات به همراه قیمت به لینک زیر مراجعه کنید. اگر هم میخواهید فروشگاه اینترنتی خود را به اینستاگرام متصل کنید. پس با کمی خلاقیت یک کال تو اکشن جذاب را در آخرین خط توضیحات بایو قرار دهید.
اگر هم یک شرکت دارید پیشنهاد میکنم برای معرفی خودتان یک سایت اینترنتی هم ایجاد کنید. با این کار هم برند شما اعتبار بیشتری کسب میکند و هم افراد بیشتر با شرکت شما آشنا میشوند. همچنین پرتال این امکان را فراهم کرده است که سایت خود را خیلی راحت به اینستاگرام متصل کنید. در نهایت در بایو، آدرس سایتتان را هم اضافه میکنید.
مثلا در عکس زیر پیج با استفاده از ایموجی و متن ما را به سمت لینک آموزش آنلاین هدایت میکند. با این روش میتوانید کاربران را به لینک دلخواه خود بفرستید.
در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مهمی که در نوشتن بایو اینستاگرام باید رعایت شود را به شما بگوییم.سعی کنید بایو پیجتان را دقیقا مثل سردر فروشگاه خود زیبا و حرفهای درست کنید. این مطالب فقط مقدمه ای از مطالبی هست که شما برای رشد و ارتقاء پیجتون باید بدانید، پس اگر قصد داری به طور کامل و جامع در مورد بیو یا بیوگرافی پیج تمام بخشها و نکات کلیدی و جزییات بیشتر و حتی ایده هایی که میتواند به شما کمک کند که بهترین بیو را برای پیج خود ارائه کنید تا باعث جذب فالور بیشتری برای شما شود، حتما در دوره های اصلی هانوتا شرکت کنید تا با سرعت بیشتری رشد کنید.
ممنون از این مطلب کاربردی