هانوتا

فهرست

خانه » آموزش بازاریابی و فروش » بازاریابی عصبی چیست؟
23 مهر 1401

بازاریابی عصبی چیست؟

یکی از تکنیک های موثر بازاریابی بازاریابی عصبی (Neuromarketing) است. در این روش شما مشتری ها را ترغیب می کنید که از کلا و خدمات شما استفاده کنند. این روش ترکیبی از علوم پزشکی و علوم بازاریابی است. فکر کنید اگر شما روش هایی را بلد باشید که بتوانید هیجان خرید مشتری ها را از لحاظ ذهنی تحریک کنید چه اتفاقی می افتد!

در این روش با تکنولوژی پزشکی یک سری داده جمع آوری می شود. اطلاعاتی از این دست که مشتری های شما نسبت به چه صدا چه رنگ یا چه مدل بسته بندی ای ترغیب به خرید می شوند. بر اساس این داده ها استراتژی ها تدوین می شود و میزان اثر بخشی تبلیغات شمارا افزایش می دهند.

با این روش شما می توانید ذهن مشتری هایتان را بخوانید در ناخودآگاه آن ها نفوذ کنید و نرخ تبدیل خود را فزایش دهید.

فهرست مطالب

بازاریابی عصبی چیست؟

دو راهکار برای دست بابی اطلاعات ناخودآگاه مشتری وجود دارد:

(FMRI) Functional Magnetic  Resonance Imaging  : این روش به معنای تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی است. در این روش تغییرات جریان خون در مغز برسی می شود. تحلیل گران با عکس برداری از مغز داده های مرتبط را ذخیره می کنند. حتما برایتان پیش آمده که با دیدن نوع بسته بندی یا رایحه ای خاص هیجان زده شوید!

 Electroencephalography (EEG) : در این روش از طریق از طریق کلاهی که الکترودهایی روی آن نصب شده سیگنال های غیر خطی مغز برسی می شود. که به نسبت روش FMRI ارزان تر است.

به طور خلاصه در نرو مارکتینگ قرار است با علم عصب شناسی مشتری را ترغیب به خرید کنیم. با این روش شما می توانید به شدت ارتباط اثر بخش تری را با مخاطبان برقرار کنید. می توانید مشتریان خود را درک کرده و ارائه خدمات خود را بهبود دهید.

کاربرد بازاریابی عصبی

با نرو مارکتینگ می توان درک عمیقی را از مشتری ها بدست آورد. با این شناخت می توان بخش های مختلفی را توسعه داد از جمله:

تبلیغات: با شناخت مشتری می توانید خلاقانه تر عمی کنید!

  • بیزینس پلن خود را بهینه کنید. اهداف را بر اساس نیاز مشتری بچینید و در تبلیغاتتان بازنگری کنید.
  • تاثیرگذاری خود را در اس ام اس مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ افزایش دهید و محتوای آن ها به صورتی طراحی کنید تا بیشترین اثر گذاری را داشته باشند.
  • فرایند خرید مشتری را بهبود بخشید و نرخ تبدیلتان را افزایش دهید.
  • از فن بیان، موسیقی هیجانی و زبان بدن خود در ویدیو های تبلیغاتیتان استفاده کنید و کاور های آن را جذاب طراحی کنید.

در تحقیقات بازار: خیلی وقت ها مشتری ها تمام نیاز هایشان را با شما درمیان نمی گذارند. نرو مارکتینگ به شما کمک می کند تا به شناخت عمیق تری از نیاز مخاطبان خود دست پیدا کنید و خدمات خود را بر اساس آن توسعه دهید.

طراحی محصول و بسته بندی: بارها شده است که با مشاهده ی آنباکس یک محصول احساس کنجکاوی بیشتری در شما پدیدار شده است. شرکت ها با این داده ها بسته بندی محصولات خود را جذاب تر می کنند تا شما را هیجان زده کنند.

قیمت گذاری و تخفیف: بار ها شده است که قیمت های عجیبی را مشاهده کرده اید مثلا 699،000 تومان !!! خب اون هزار تومان واقعا چه اهمیتی دارد؟ دقت کنید که همیشه ذهن ما به دنبال ساده کردن مسائل است تا آن ها را راحت تر تحلیل کند. فرض را بر این بگذارید که قرار است محصول دیگری را با قیمت 149,000 تومان به سبد خرید بالا اضافه کنید. با خود حساب می کنید که قیمت تمام شده ی محصولاتت حدود 800,000 تومان می شود. شاید بگویید نه و … ولی ناخودآگاه شما مهم است! قطعا نسبت به این عدد گارد کمتری را از خود نشان می دهید! بحث تخفیف هم که جای خود دارد مخصوصا اگر محدودیتی در برخورداری از آن داشته باشید!

چیدمان فروشگاه: بارها شده است که وارد فروشگاه شده اید و فضای آن آنقدر دل انگیز بوده که دست خالی از آنجا خارج نشده اید پارامتر های زیادی در طراحی فروشگاه وجود دارد از جمله:

ویترین و نمای فروشگاه

نورپردازی فروشگاه ( مثلا نور پردازی یک ساعت فروشی را با یک بوتیک مقایسه کنید)

رنگ پردازی و کاغذ دیواری ها 

موزیکی که داخل فروشگاه پخش می شود.

ایجاد فضای معطر و دل انگیز

تابلوهای راهنما در فروشگاه

محیط‏، بهداشت و ایمنی فروشگاه

تکنیک های نرو مارکتینگ

تکنیک های زیادی در نرو مارکتینگ وجود دارد که در ادامه به مهم ترین آن ها می پردازیم:

انتخاب مشتری را محدود کنید: بارها شده است که بخاطر اینکه نتوانسته ایم بین چند محصول وجه تمایز مشخصی را پیدا کنیم از خرید منصرف شدیم. شما زمانی که وارد یک فروشگاه بزرگ لوازم بهداشتی می شوید با حساسیت بیشتری انتخاب می کنید! در صورتی که با ورود به یک دارو خانه ی کوچک پیشنهاد تکنسین داروخانه را می پذیرید.

تمام محصولاتتان موجود باشد: تجربه خرید است که یک مشتری را تبدیل به مشتری دائمی می کند. به مشتری این ذهنیت را ندهید که فروشگاه شما که سعی کنید تمام پارامتر ها را در نظر بگیرید تا مشتری با حال خوب از فروشگاه شما خارج شود. اگر آنلاین شاپ دارید پیشنهاد میکنم مواردی را که موجب بهبود نرخ تبدیل شما می شود را رعایت کنید.

احساسات مخاطب را درگیر کنید: نشان دهید که مخاطب برای شما مهم است و هدفتان روی نیاز های او متمرکز است.

به مخاطب خود توجه کنید: قطعا چنین تجربه ای برای شما هم پیش آمده است که پس از ارجاع اطلاعات خود به یک فروشنده، به شما بی توجهی شده و نادیده گرفته شده اید. مثلا از فروشنده شلوار زاپ دار خواسته اید و شخص فروشنده بدون توجه شلوار معمولی ای را به شما پیشنهاد داده است. رفتار شما در این حالت چگونه است؟ این را در مقیاس بزرگتری برای کسب و کارهای مختلف مقایسه کنید. همیشه اطلاعاتی که خریدار به شما می دهد را به خاطر بسپارید و به مشتری این حس را بدهید که برای شما مهم است.

سطح دانش خود را پیرامون محصول و خدماتتان افزایش دهید: به مشتری این حس را منتقل کنید که از یک فرد متخصص خرید خود را انجام می دهد. شخصی که از تمام تخصص خود برای شناخت نیازهای مشتری استفاده می کند و بهترین کالا و خدمات را برای او در نظر می گیرد.

اگر کسب و کار آنلاین خود را شروع کرده باشید و ندانید محصولاتتان را به چه ترتیب معرفی کنید! چه اتفاقی می افتد؟ باید بدانید چه چیزهایی را ابتدا به او پیشنهاد دهید.جلوه های بصری را جدی بگیرید حتی با داشتن یک فونت نامناسب می توانید مخاطب را خسته کنید و از دست بدهید.

 آشنایی با انواع بازاریابی می تواند تاثیرات شگفت انگیزی در فروش شما داشته باشد. اینجا در گروه آموزشی هانوتا ما با بیش از 50 مشاور در کنار شما هستیم تا طعم شیرین درآمدزایی و اثر بخشی تبیلغات خود را بچشید. دوره ی دانشگاه پول سازی جهت افزایش درآمد شما تدوین شده است که بتوانید با استفاده از تکنیک های اصولی درآمد خود را چند برابر کنید. جهت دریافت مشاوره ی رایگان کافیست اطلاعات خود را برای ما ارسال کنید.

hanotacrm

اشتراک در
اطلاع از
guest
نام دوره
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
preloader