هانوتا

فهرست

خانه » آموزش بازاریابی و فروش » نیچ مارکتینگ و یافتن گوشه های دنج بازار
24 مهر 1401

نیچ مارکتینگ و یافتن گوشه های دنج بازار

نیچ مارکتینگ

یکی از چالش هایی که تازه واردان با آن رو به رو هستند؛ رقیبان پر قدرتی هستند که باید با آن ها دست و پنجه نرم کرد. افرادی که هزینه ی تبلیغات یک ماه آن ها برابر درآمد یک سال تازه واردان میباشد. در اینجا باید هوشمندانه عمل کرد. اگر شما هم جزو تازه واردان هستید، یا رقیبان سر سختی دارید پیشنهاد میکنم این مقاله را از دست ندهید.

با نیچ مارکتینگ و یافتن گوشه های دنج بازار به نحوی عمل کنید که حساسیت رقبای قدرتمندتان برانگیخته نشود. باید استراتژی مناسبی برای رقابت با آن ها انتخاب شود.  بازاریابی مناسبی را جهت رشد کسب و کار خود انتخاب کنید. بازار یابی که رقبای قدرتمندتان به سراغ آن نرفته اند. در این مقاله میخواهم Niche Marketing را به عنوان یکی از بهترین انواع بازاریابی برای شما معرفی کنم.

در این نوع بازاریابی به جای اینکه جامعه ی گسترده ای هدف تبلیغ شما باشند؛ بر روی جامعه ای از مشتریان خاص تمرکز میکنید. باید بیزینس پلن دقیقی را طراحی و اجرا کنید تا موفق تر عمل کنید. این روش مارکتینگ نسبت به خیلی از بازاریابی های دیگر ارزان تر است و نرخ بازدهی بیشتری را نیز دارد

در ادامه همراه من باشید تا این روش از بازاریابی را برای شما توضیح دهم.

فهرست مطالب

نیچ مارکتینگ چیست؟ و چرا رقیبان پر قدرتمان به سراغ آن نمی روند!

نیچ مارکتینگ و یافتن گوشه های دنج بازار

 Niche Marketing یک استراتژی تبلیغاتی است که بر یک بازار هدف خاص متمرکز شده است.

معمولاً بخش‌های کوچکی از بازار وجود دارند که شرکت‌های بزرگ آن ها را ندیده اند یا اصلا نمیخواهند بر روی آن ها تمرکز داشته باشند. به این بخش هی گوشه ی دنج بازار یا همان نیچ مارکتینگ میگویند. این بخش ها فرصت خوبی برای شماست تا محصولات و خدمات خود را به آن ها ارائه کنید. وقتی استراتژی بازاریابی شما متمرکز بر مشتریان به خصوصی باشد به اصطلاح شما به سراغ نیچ مارکتینگ رفته اید.

حال به جای اینکه تعداد زیادی از افراد در دسته بندی های مختلف به دنبال مصول شما باشند؛ تمرکز شما بر افراد محدودیست که پیشنهاد شما برایشان پر منفعت تر هست. خب فکر کنم متوجه شدید که چقدر نرخ تیدیل شما بالا تر میرود. در اینجا شما به دنبال متقاضی واقعی هستید!

برای مثال فکر کنید میخواهید وارد بخش آموزش شوید و رقبای قدرتمندی در بازار در حال حاضر وجود دارند که صاحب برند های مشهوری هستند. در اینجا شما تمرکز خود را روی یک بخش کوچک آموزشی قرار میدهید و به صورت کاملا تخصصی خدمات خود را به آن ها ارائه میدهید. نیچ مارکتینگ دقیقا همین است!

استراتژی نیچ مارکتینگ شما میتواند روی المان های خاصی تمرکز داشته باشد.

برای مثال ممکن است تمرکز شما بر روی یک لایف استایل خاص یا حرفه ای به خصوص باشد یا فرهنگ دسته ای خاص از جوانان یا مردم بومی منطقه ای را به عنوان پارامتر در نظر بگیرید.

فایده این استراتژی بازاریابی این است که متمایز از دیگران میشوید. نیچ مارکتینگ از یک سگمنت مشخص بازار کوچکتر است. کافیست شیوه ی منحصر به فرد خود را در نظر داشته باشید. با منحصر به فرد بودن میتوانید مشتری های دائمی پیدا کنید و رابطه ی دائمی و پایداری را با آن ها برقرار کنید.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا رقبای بزرگ ما این دسته از مشتریان را در نظر نمیگیرند!!

پاسخ آن مشخص است:

  • این شرکت ها فروش زیادی دارند و این بخش را یا ندیده اند یا نادیده میگیرند. 
  • رقبای بزرگ نیاز های عمومی جامعه هدفشان را در نظر میگیرند؛ و پرداختن به مشتری خاص برایشان صرف زمان و هزینه ی زیادی را در بر دارد.
  • تغییر سیاست های شرکت های بزرگ به کندی انجام می شود.

 

بازار اخصصی خود را چگونه پیدا کنیم؟

بازار تخخصصی خود را چگونه پیدا کنیم

خب حالا که با این استراتژی بازاریابی آشنا شدیم لازم است کنج کاری خودمان را پیدا کنیم!!

ابتدا باید یک نمای کلی از بازار بزرگتر را در نظر داشته باشید و از آنجا شروع کنید. 

توجه کنید گوشه ای برای شما مناسب است که پتانسیل درآمد زایی بالایی داشته باشد در حالی که رقابت در آن کم باشد و با تقاضای بالایی رو به رو باشیم.

سعی کنید ویژگی های روانی، سلایق عمومی خرید و نحوه سپری کردن اوقات فراغت افراد در آن بازار خاص را بشناسید. با این مراحل شروع کنید:

1- علایق خود را مشخص کنید

 ابتدا علایق و تخصص خود را در نظر بگیرید.نقات قوت خود را مشخص کنید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید نیچ مارکت مناسب خود را پیدا کنید. 

آنچه که ارائه می دهید را در نظر بگیرید و کاری را شروع کنید که در آن خوب هستید شروع کنید. بهترین استراتژی های این مدل بازاریابی، پیدا کردن دیدگاه منحصر به فرد شماست. به صورت جدی درباره ی مهارت های خود و کسب و کارتان فکر کنید. از چه کاریلذت می برید؟ چه کس دیگری به آن علاقه مند است؟

از خودتان سوال کنید و لیستی از نیچ مارکتینگ ها را پیدا کنید…

  • چه استعدادی دارید؟
  • چه مشکل خاصی را حل میکنید؟
  • تفریحات شما چیست؟
  • در چه کاری بهتر از رقیبانتان هستید؟
  • چه چیز هایی را میدانید که دیگران درباره ی آن از شما مشاوره می گیریند.
  • برتری شما چیست؟
  • به چه حوزه ی کاری علاقه مندین؟ و کار کردن در چه حوزه ای برایتان جذاب است!
  • رویکردتان در حل مشکلات چیست؟

2- انجام تحقیقات جهت یافتن بازار خود

انجامتحقیقات جهت یافتن بازار خود

اگر به سراغ ایده ی خاصی رفته اید مطمئن باشید که عمل خواهد کرد. رقبای خود را بشناسید. ببینید که اصلا همچین فضایی وجود دارد؟ رقبای شما چه کاری انجام می دهند؟ عدم شناسایی و تحلیل رقبا در آینده خطر ساز است و می تواند به چالش بزرگی تبدیل شود و سهم شما از بازار را کاهش دهد.

من اینجا چند روش را به شما پیشنهاد میکنم که میتواند خیلی مفید باشد:

پیشنهاد اول استفاه از کلمات کلیدی است که ابزار های متنوعی برای آن وجود دارد مثل:

Google Trends

Ubersuggest

Google Keyword Planner

kwfinder

keyword.io

Google Lsi

Google Suggests

از ابزارهای قوی این حوزه می توان به وب سایت mangools.com و moz.com اشاره کرد.

برای اینکه بفهمید آیا سایر کسب و کارهای رقیب به یک دسته از مخاطبان خاص می فروشند یا روی محصولی خاصی تمرکز کرده اند با گوگل شروع کنید. با یک جستجوی خاص رقبای خود را بشناسید تا نیچ مارکتینگ خاص خود را پیدا کنید.

دقت کنید با جستجوی عبارات در گوگل پیشنهاداتی برای شما ارائه میشود که نشان دهنده ی بیشترین جستجو ها در گوگل است. کافی است با استفاده از آن ها به نفع خود کنج کاری خود را پیدا کنید.

برای مثال در دنیای اکسسوری ها یک بازار خاص را در نظر بگیرید که متقاضیان آن نوجوانان و جوانانی هستند که به دنبال استایلی خاص هستند. می توانید از گوگل کمک بگیرید.

بعد از پیدا کردن محصول روش تبلیغاتی خاص خود را با اینفلوئنسر مارکتینگ پیاده سازی کنید. این کار به سرعت جواب می دهد. سعی کنید اینفلئنسری را انتخاب کنید که مخاطبانش جامعه آماری بیشتری را از مشتری های شما پوشش می دهد.

3- شناخت مخاطب

شناخت مخاطب

خب تا اینجای کار احتمالا ایده ی خودتان را پیدا کرده اید. حال باید از خود این سوال را بپرسید که ایده ی شما برای رفع چه مشکلات و چالش هایی مناسب است. مخاطب شما کیست و نیاز های او چه چیزهایی است؟ علاق مخاطبان شما چیست؟ مشتریان چه دغدغه ها و مشکلاتی دارند؟ مخاطبین خود را برسی کنید تا ایده های بهتری برای نیچ مارکتینگ خود بدست بیاورید.

4- درآمد ، ارزیابی و آزمایش

نیچ مارکتینگ

هدف اصلی خود را فراموش نکنید رسیدن به درآمد حال تمام پارامتر هارا برسی کنید که آیا ایده ی شما سود آور است یا خیر؟

  • علایق مشتریان چیست و بابت آن چقدر هزینه می کنند.
  • وضع مالی و محل زندگی مشتریان.
  • کیفیت محصول ما
  • مشخصات دموگرافیک مشتریان

در بازار نیچ مارکتینگ از قیمت گذاری خود غافل نشوید با توجه به هزینه های کمتر شما در بازاریابی به راحتی میتوانید رقابت کنید!

همواره به کفیت محصولاتتان اهمیت بدهید. بازار خود را بشناسید و بر اساس توانایی مالی مشتریانتان قیمت گذاری کنید. اجازه دهید مشتریان بازخورد خود را از استفاده ی محصولاتتان با شما به اشتراک بگذارند تا بتوانید رابطه ی پایداری با آن ها داشته باشید.

در ابتدای کار ممکن است خیلی هیجانی تصمیم گیری کنید و ایده ی شما اصلا کارساز نباشد. 

بررسی ها ممکن است شما بفهمید که اصلا ایده کسب و کار شما از ابتدا کارساز نبوده و شاید با تغییر فقط یک مطلب و یک چیز، ایده شما به درستی کار کند. Niche Marketing می تواند تاثیر بالایی در موفقیت کسب و کار شما داشته باشد؛ اما اگر به درستی از پتانسیل های خود اگاه باشید و رقبای خود را بشناسید. در بازار پر رقابت امروز آشنایی با این نوع بازاریابی و به کارگیری آن، موفقیت یک کسب و کار را تضمین خواهد کرد. گروه آموزشی هانوتا سعی کرده است تا با آموزش های پیشرفته ی این نوع بازاریابی میزان فروش دانشجویان خود را افزایش دهد. اگر هنوز نتوانسته اید استراتژی مناسبی را برای تبلیغات خود آماده کنید تیم مشاوران ما آماده ی ارائه ی مناسب ترین ایده های برای رونق بهتر کسب و کار شما هستند.

در دوره ی دانشگاه پول سازی سعی بر این است که انواع اصول بازاریابی به شما آموزش داده شود تا در کنار ما طعم شیرین موفقیت را بچشید.

برای مشاوره ی رایگان کافیست اطلاعات خود را برای ما ارسال کنید تا مشاورین ما در اولین فرصت با شما ارتباط برقرار کنند.

hanotacrm

اشتراک در
اطلاع از
guest
نام دوره
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
preloader