خانه » آموزش بهینه سازی موتورهای جستجو » بهینه سازی عناصر غیر متنی و افزایش کیفیت محتوا
18 آبان 1401

بهینه سازی عناصر غیر متنی و افزایش کیفیت محتوا

بهینه سازی عناصر غیر متنی در صفحه

موتور جستجو در آنالیز کردن و درک محتوای متنی وب عالی عمل میکند؛ اما ممکنه با سایر فرمت ها مثل فیلم، عکس، کلیپ صوتی مشکل داشته باشد. بیاید ببینیم چطور میتوانیم این نوع از محتوا را براساس کلمات کلیدی مورد نظرمان بهینه سازی کنیم. یکی از بهترین راه ها اینه که از متن برای توصیف عناصر غیر متنی استفاده کنیم. اگر کمی بهش فکر کنیم به نظر منطقی میاد.

 

فهرست مطالب

بهینه سازی عناصر غیر متنی در صفحه

اکثرا کنار فیلم و عکس ها یک پاراگراف توضیح در مورد همان فیلم می نویسند. معمولا عنوان و توضیحی که در مورد تصویر داده می شود؛ با محتوای تمام صفحه هماهنگی دارد. اسلایدشو ها هم اکثرا یک عنوان متنی دارند و در مورد هر عکسشون هم توضیح داده می شود. علاوه براین توضیح متن نوشتاری هم در صفحه قرار می گیرد. موتور جسجو متنی که در کنار عناصر متنی قرار میگیره را شناسایی میکند و فرض می کند که بین این دو نوع محتوا رابطه ای وجود دارد. درصفحه ی اصلی Explore California میشه این را در عمل دید. لوگوی explore California را می بینید که یک عکسه این عکس به طوری هست که از لوگو طرح cycle California  قابل تشخیص است و متوجه می شوند که لوگوئه.

در حالی که موتور جستجوگر متوجه نمی شود. موتور جستجو علاوه بر اینکه به نام فایل و alt text توجه می کند؛ به متنی که کنارش هست هم توجه میکند. این متن که نوشته شده هم در مورد cycle California هست؛ که اطلاعات بیشتری، در مورد عکس در اختیار می گذارد. علاوه بر استفاده از متن با عناصر غیر متنی، برای کمک به موتور جستجو از یک سری کد هم استفاده کنیم. پیش تر گفتیم چطور میشه فایل عکس و الت تکسش رو تغییر داد.

بهینه سازی عناصر غیر متنی

روش دیگر بهینه سازی عناصر غیر متنی، استفاده از میکرو فرمت schema است که کدهای ما بهینه تر میشوند. این ابزار به شما اجازه میدهد؛ کدها را با داده های بسیار مرتبطی که مختص یک نوع از محتوا است، نشانه گذاری کنیم. برای تعریف کردن عکس می شود از این میکروفرمت ها استفاده کرد. اگر بیاید پایین، تفاوت بین تگ استاندارد و اونی که با میکرودیت بهینه شده را می توانید ببینید. برای فیلم و کیلیپ های صوتی هم میکروفرمت هایی در نظر گرفته شده است.

میکروفرمت های عناصر غیر متنی

بیاید فیلمی که در صفحه ی اصلی وبسایت explore California هست را بررسی کنیم. می بینیم که یک سری از کدها به فیلمی که داخل وبسایت هست اشاره دارند. اما به موتور جستجو درمورد محتوای فیلم هیچ توضیحی نمی دهند. با استفاده از نشانگرها میتوانیم داده های زیادی را در اختیار موتور جستجو بدیم. این کار در درک محتوا بهشون خیلی کمک می کند. حالا اگر یک کاربر تایپ بکند روغن زیتون اکسپلور کالیفرنیا، صفحه ی ما یا همین فیلم، مستعد این هست که جزو نتایج جستجو باشد.

کدهای عناصر غیر متنی

اگر یک نگاه به schema.org بیندازید می توانید ببینید از چه امکانات و داده هایی میشود برای توضیح دادن در مورد عناصر غیر متنی استفاده کرد. یادتان باشد هر قدر اطلاعات بیشتری در اختیار موتور جستجو بگذارید، موجب بهینه سازی عناصر غیر متنی میشوید و شانس دیده شدن وبسایتتان هم بالا تر می رود.

سازماندهی عناصر غیر متنی

در مورد فیلم می شود از video site map هم استفاده کرد. XML site map فایل هایی هستند که با نگارش مخصوص به خودشان، لیستی از تمام محتوا را در اختیار موتور جستجو می گذارند. به علاوه در مورد خود محتوا هم توضیح میدهند.

ویدیو مپ سایت

برای انواع محتوا فرمت های مختلفی وجود دارد. Video site map با استفاده از چیزهایی مثل عنوان و توضیح، دقیقا به موتور جستجو می گوید فیلم در کجای صفحه است و در چه موردی هست. در یک مثال از google web master tools میتوانید عناصر غیر متنی خاص را به همراه نحوه ی نگارش ببینید. استفاده از مجموع انواع محتوا در یک صفحه بهترین راه برای ایجاد ارتباط با مخاطبین و هدایتشان به سمت وبسایتتان می باشد. فقط به این خاطر که در محتوا از هیچ کلمه ای استفاده نشده، به این معنی نیست که نمی توانید به درک موتور جستجو کمک کنید. با استفاده از متن، کدها و سایت مپ می توان محتوا را برای موتور جستجو قابل فهم تر کرد به این ترتیب بازدید صفحاتتون هم قطعا بالا می رود.

تحلیل کیفیت محتوا

تا اینجا متوجه شدیم که چطور یک صفحه را با استفاده از URL، عنوان و محتوای یک صفحه را بر اساس عبارت کلیدی هدف بهینه سازی کرد. در مجموع بهینه سازی عناصر غیر متنی و عناصر متنی را یاد گرفتیم؛ اما به سختی می شود فهمید یک صفحه تا چه اندازه بهینه سازی شده است. برای همین باید شرایط دیگری را هم بررسی کنیم.

برای این کار باید برویم سراغ on-page grader این ابزار بخشی از مجموعه ابزارهای MOZ pro هست. اگر می خواهید سئو را جدی دنبال کنید باید در چند ابزار سرمایه گذاری کنید. اکانت مازپرو شروع خوبیه. نه فقط به این ابزار بلکه به ابزارهای زیادی دسترسی پیدا می کنید که برای بهینه سازی موتورهای جستجو طراحی شده. حالا بیاید بریم به سمت صفحه ی تور سفر به کالیفرنیا از وبسایت explore California . قبلا تصمیم گرفتیم که این صفحه را بر اساس تور سفر به کالیفرنیا بهینه سازی کنیم.

سازماندهی عناصر غیر متنی

در بخش قبلی المان های مختلف درون صفحه را که منجر به بهینه سازی عناصر غیر متنی و متنی میشد باهم بررسی کردیم. در واقع هنوز هیچ تغییری در صفحه ندادیم. بیاید با استفاده از ابزاری که گفتیم این صفحه را باز کنیم تا ببینیم چه توصیه هایی بهمون داره.  ابتدا تور سفر به کالیفرنیا سپس URL صفحه ای که می خواهیم آنالیز کنه را وارد می کنیم و سپس روی دکمه ی Grade On-page optimization کلیک می کنیم و اجازه می دهیم کارش را اناجام بدهد. 

با توجه به نتایج بدست آمده متوجه می شویم که صفحه ی بدست آمده خوب بهینه سازی نشده و می شود کلی کار براش انجام داد. در حال حاضر این سایت رتبه ی F رو کسب کرده حالا اگر یک مقدار بیایم پایین تر متوجه می شویم که این ابزار لیستی از کارهایی که باعث می شود این صفحه بر اساس کلمه ی کلیدی مورد نظرمان بهینه سازی شود را پیشنهاد داده است. این لیست بر اساس میزان اهمیت طبقه بندی شده است. در ابتدا تعداد دفعات نمایش کلمه ی کلیدی مورد نظرمان را توی هر کدام از بخش های صفحه نشان می دهد. که در حال حاضر که اگر به عکس توجه کنید می بینید در هیچ کجا دیده نمی شود.

ماز

اگر شما موتور جستجو بودید این صفحه را بر اساس این کلمه رتبه گذاری می کردید؟ مطمئنا نه! اگر بیاید پایین تر جزئیات بیشتری را در مورد مواردی که این ابزار ارزیابی کرده پیدا می کنید. بعضی از شرایط لازم را این وبسایت دارد. حتی نوشته شده که فراهم کردن شرایط لازم برای بهینه سازی کار آسان و یا سختی است. اگر قصد دارید به شیوه ای ساده و سریع صفحه ی وبسایتتون را ارزیابی کنید و یک سری پیشنهادات رو ازش در این باره دریافت کنید. دنبال کردن توصیه های این ابزار در جهت مرتب کردن بخش های مختلف صفحه اولین مرحله برای اینه که به موتور جستجو نشان بدهید صفحتون را برای چه چیزی بهینه سازی کردید!

برسی مزایای محتوای تولید شده توسط کاربر

بهترین راه جلب توجه موتور جستجو ارائه ی محتوای منحصر به فرد جدید و با کیفیته. اما هر روز فقط 24 ساعت زمان داریم و مسلما با منابعی که در اختیاره کار سخته. خوشبختانه میشود کاری کرد که مخاطبان توی تولید محتوا نقش داشته باشند. این نوع محتوا را محتوای تولید شده توسط کاربر گفته میشود. این نوع محتوا، محتوایی است که بازدید کنندگان برای وبسایتتون طراحی می کنند. در شرایط مناسب می تونه تولید این محتوا برای وبسایتتون مفید و به صرفه باشه. حالا بیاید از محتوایی که توسط کاربرها تولید شده چند مثال بزنیم:

دیدگاه:

 در دیدگاه های وبلاگ وقتی افراد نظراتشان را وارد می کنند؛ باعث تولید محتوا برای سایتتون می شوند.

رای گیری:

 بعضی از وبسایت ها حتی این امکان را میدهند تا کاربرها داخل سایت رای گیری کنند یا با هم دیگر در ارتباط باشند. به این ترتیب تولید محتوا را توسط کاربرها به نهایتش رساندند.

پست های وبلاگ و مقالات:

 مطلب یا مقاله هایی که کارشناسان از باقی سایت ها پست میکنند. می تواند یکی از راه های جدید تولید محتوا باشد.

نظرات درباره محصول:

به علاوه درباره ی همین پست ها هم مجدد یک سری کامنت گذاشته میشود که باز هم محتوای بیشتری تولید می شود. پس اگر محصولی را به فروش می رسانید اجازه دهید کاربرها نظراتشان را ابراز کنند و به این شکل محتوای جدید که به محتوا ربط دارد را فراهم کنند. اگر این نظرات را به خوبی سازماندهی کنید؛ علاوه بر این مزیت از دیدگاه مشتری هاتون هم مطلع می شوید.

توصیه نامه ها و مطالعات فردی:

در فضای تجاری و B2B می توانید از مشتری هاتون بخواید.در توصیه نامه ها یا مطالعات موردی بهتون کمک کنند. حواستان باشد که نیازی نیست محتواها لزوما متنی باشد اگر کاربرها خواستند اطلاعاتی را در قالب فیلم، عکس یا سایر فرمت های چندرسانه ای به اشتراک بگذارند، جلوشون رو نگیرید. کاربرها و بازدید کنندگان می توانند با هر فرمتی از محتوا که شده در فرآیند تولید محتوا بهتون کمک بکنند. یادتان باشد از مزیتی که شبکه های اجتماعی می توانند داشته باشند غافل نشید.

 یکی از مهم ترین دلایل رشد شبکه های اجتماعی در سال های اخیر اینه که مردم گرایش دارند که محتواهای جالب را با بقیه به اشتراک بگذارند و این شبکه ها کار را آسان تر میکنند. یادتان باشد به اشتراک گذاری محتوایی که شما یا کاربرها تهیه کردید. می تواند شانس دیده شدن وبسایتتان را توسط افراد و موتورهای جستجو بالا ببرد. نکته ی آخر اینکه اگر میخواهید اجازه بدید که کاربران بتوانند نظرات و دیدگاه هایشان را بتونن ابراز کنند. حتما از مکانیزم تایید استفاده کنید. متاسفانه دنیا پر شده از افراد بد دهن و ربات های خودکار و افراد عصبانی که دنبال فرصتی هستند تا بتوانند کلمات نامناسبی را در صفحات دیگران پست کنند. قبل از اینکه دیدگاهی را قرار دهید حتما آن را بخوانید.

توجه کنید که تمامی عکس های استفاده شده در این مقاله به صورت ویرایش به صورت کد هست. ویرایش به صورت دیداری نحوه ی پیشرفته تری از بهینه سازی عناصر غیر متنی و متنی در صفحه ی وبسایتتان است. پیشنهاد میشود از سربرگ طراحی سایت حتما این مقالات را مطالعه کنید و با مشاوره خود در ارتباط باشید.

اگر هنوز ثبت نام نکرده اید کارشناسان ما آماده ی ارائه ی بهترین مشاوره ی کسب و کار به شما هستند. کافیست اطلاعات خود را برای ما ارسال کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن با شما ارتباط برقرار کنیم.

hanotacrm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

preloader