16 آبان 1401

مقدمه سئو

بهینه سازی متور جستجو (سئو) چیست؟

به طور ساده بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی هست که در آن وضعیت درونی و بیرونی وبساییتان جوری تغییر میکند که افراد بیشتری به آن سر خواهند زد و وبسایتتان بیشتر دیده میشود. برای اطلاع از تغییراتی که میتواند منجر به بهینه سازی نتایج جستجو شود، اول باید به عقب برویم و هدف از ساخت خود موتورهای جستجو را برسی کنیم. در مجموع هدف موتورهای جستجو پیدا کردن مضامین اینترنت و بعد هم نشان دادن نتایج مرتبط و موثق بر اساس عبارتی که کاربر تایپ کرده است. چند فاکتور باید بررسی شود که در ادامه به آن ها می پردازیم.

نقش ارتباط در بهینه سازی موتور جستجو

اول باید فاکتور ارتباط رو برسی کنیم فرض کنید یک کاربر کلمه ی هتل های تهران رو تایپ کرده. موتور جستجو تمام نتایج مرتبط رو برسی میکند، تمام سایت ها را آنالیز می کند و آنهایی را که به نظر میاد با عبارت جستجو شده ارتباط داشته باشد را نشان می دهد. چنین ارزیابی بر اساس فاکتورهای تفاوتی انجام می شود. مثل نحوه ی نگارش وبسایت، نحوه ی کدنویسی، وبسایت های دیگری که به شما لینک دادن. همه ی این فرآیندها در یک الگوریتم خیلی بزرگ و اختصاصی جای داده شده اند.

 در نهایت موتور جستجو در یک چشم بهم زدن تمام صفحات وب رو براساس ارتباط با عبارت تایپ شده رتبه گذاری می کند و به نمایش میگذارد. واقعا جذاب است چون موتور جستجو فرق بین هتل های تهران با تفریگاه های تهران یا رستوران های تهران را کامل درک می کند. برای مثال بعدی می توانید به خرید قفس پرنده توجه کنید! گوگل کلماتی که با این موضوع ارتباط دارد را هم به شما پیشنهاد می کند مثل خرید پرنده و خرید غذا

نقش اعتبار در بهینه سازی موتور جستجو

فاکتور دیگه ای که اهمیت زیادی دارد اعتبار است به عبارت دیگر توی دنیای صفحه گسترده ی بی قانونی که؛ هر کسی می تواند هرچیزی را که بخواهد داخل اینترنت قرار دهد، آیا وبسایت شما آنقدر معتبر هست که موتور جستجو محتوی آن را به کاربران نشان دهد!

عمده ترین روش اطمینان از صفحات وب یا دامنه، برسی دیدگاه های بقیه وبسایت ها نسبت به وبسایت شماست. این کار توسط لینک هایی که به وبساییتان داده میشود انجام میشود. هر لینک مثل یک رأی است. لینک دادن یعنی من انقدر به وبسایت شما اعتماد دارم که میتوانم به عنوان مرجع از آن استفاده کنم و کاربرها را به آن ارجاع دهم.

دقیقاً مثل رأی اعتماد! موتور جستجو تمام داده هایی که داخل صفحات اینترنت پیدا میشود را میخواند؛ بعد هم ارزیابی و ذخیره میکند. پس بهتر است بدانید از همین اول که این یک مسابقه ی محبوبیت نیست که بخواهید بیشترین رأی را از اینترنت جمع کنید. هر موتور جستجو برای جلوگیری ازین سوء استفاده یک سری چهار چوب دارد و کیفیت لینک را در نظر می گیرد.

اعتبار لینک

 به طور مثال موتور جستجو لینک سایت های معتبر و مهم، مثل سایت های دولتی وخصوصی که به زمینه ی کاری شما مربوط میشود را بیشتر قبول دارد. لینک یک وبسایت یک ماهه که هیچ ربطی هم به وبسایت و زمینه کاری شما ندارد و حتی ممکن است در ازای انجام پول انجام شده باشد از اهمیتی برخوردار نیست.

از نظر موتور جستجو بعضی لینک ها اهمیت بیشتری نسبت به بقیه دارند و اعتبار بیشتری به وبسایتتان می دهند. کل این فرایند را میشه به صورت یک سیستم رأی گیری در نظر گرفت که در  آن بعضی رأی ها ارزش بیشتری دارند. آگاهی از اهمیت ارتباط و اعتبار در درک بهتر موضوع به ما کمک میکند. سعی کنید، از این دو فاکتور به منظور بهبود سایتتان و افزایش بازدید آن بهترین بهره را ببرید.

خواندن صفحات نتیجه ی موتور جستجو

قبل از صحبت در مورد تغییرات لازم برای نمایش وبسایتتان در بخش نتیجه ی جستجو بهتره ببینیم این صفحه چطوریه!

درسته که توی دنیا، موتورهای جستجوی زیادی هست و هر کدام هم باهم فرق دارند؛ اما دقت کنید که؛ صفحات نتیجه ی جستجو یا search engine results pages یا به اختصار (SERS)  آن ها ویژگی های مشترک هم دارند. یکی ازین ویژگی ها لیست تبلیغاته.

این لیست با لیست های معمولی و قدیمی فرق میکند و بنابر این در فرآیند سئو باید به آن توجه کنیم. در واقع تبلیغات توی این لیست قرار میگیرد. برنامه هایی مثل add words گوگل یا  Bing ads ماکروسافت، به افراد اجازه می دهند تبلیغاتشان را  داخل این لیست قرار دهند تا در صفحه ی نتایج جستجو دیده شود. صفحات نتایج جستجو ده مورد را نمایش می دهند که هر کدام هم به یک صفحه  لینک شده اند. ممکن است هر کدام هم باهم فرق داشته باشند؛ اما همه ی آن ها لااقل یک عنوان یک توضیح و یک URL را دارند.

بهینه سازی موتور جستجو

بهتره با هرکدام ازین بخش ها آشنایی داشته باشید، چون بعدا برای بهینه سازی هر کدام از فاکتورها بر روی آن ها تغییراتی را اعمال خواهیم کرد. نکته ی مهم این است که؛ از زمان پیدایش موتورهای جستجو تا حالا اینترنت خیلی تغییر کرده. این روزها محتوای اینترنت فراتر از متن ساده است. توی صفحه ی جستجو علاوه بر موارد یاد شده چیزهای دیگری هم مثل ویدیو و تصاویر اخبار محصولات و نقشه هم وجود دارد. در حال حاضر تمام این موارد توی صفحه ی جستجو قرار میگیرد.

بهینه سازی موتور جستجو

 بعضی وقت ها فیلم هایی که، با عبارات تایپ شده توسط کاربران مطابقت دارند هم، در این صفحه قرار می گیرند یا اینکه ممکن است لیست بخش های تجاری محلی به همراه نقشه ی آن هم داخل لیست صفحه دیده شود. تصاویر یا قیمت محصول هم میتواند داخل این صفحه باشد زمانی که یک نفر چیزی را در شبکه های اجتماعی قزاز می دهد، اینکار  موجب پیدا شدن نتیجه ی شخصی تری در جستجو ها می شود. صفحات جستجو ممکن است به اشکال مختلفی نمایش داده شود.

 نوع نمایش وابسته به  عبارت تایپ شده است. موتورهای جستجو بررسی می کنند که این عبارت با کدام نتیجه انطباق بیشتری دارد. در بعضی موتور های جستجو ممکنه گالری تصاویر از نتایج نشان داده شود در بقیه ممکن است نتایج پیشرفته تری مثل Google’s knowledge graph نشان داده شود. این نتایج از منابع مختلفی تهیه می شوند مثل Wikipedia  که میتوانند پاسخ سریعی به جستجوی کاربر بدهند.

مهم این است که بدانید شما فرصت های زیادی دارید تا محتوا هایتان را در نتایج موتورهای جستجو نشان بدهید. هر قدر شما در مورد نحوه ی عملکرد موتور های جستجو برای نشان دادن نتیجه ی جستجو بیشتر بدانید میتوانید رنکینگ سایتتان را بالاتر ببرید.

بهینه سازی موتور جستجو

تعیین انتظارات از سئو

بهینه سازی موتور جستجو فرایندی است که به زمان، هزینه و صبر زیادی احتیاج دارد. بهتر است قبل از انجام سئو انتظارات خود را مشخص کنید. سئو با بقیه ی استراتژی های بازاریابی کمی فرق دارد. همین تفاوت هاست که باعث اجرای درست سئو می شود. باید در این مسیر موفق باشیم و صبر مزیتی است که در کنار سئو معنا پیدا میکند. پس یادتان باشد، سئو یک فرآیند طولانی مدت است که مزایای طولانی مدت هم دارذ.

بی دلیل نیست که به تمام وبسایت هایی  که ادعای رنکینگ بالای یک روزه دارند ب کلاه بردار میگویند.

  • اجرای استراتژی
  • تحقیق در مورد کلمات کلیدی
  • ایجاد محتوا
  • ایجاد لینک
  • رفع مشکلات فنی

به زمان نیاز داره که هیچوقت هم این فرآیند تموم نمیشود! چون همیشه یک کاری برای انجام دادن هست. سئو کاری نیست که یکبار انجام بشه فرآیندی هست که توی طولانی مدت انجام می شود!

یک نکته هم یادتان باشد که موتور جستجو به سرعت با سایت شما ارتباط برقرا نمیکند. کشف تغییراتی که در مجحتوا دادید، لینک هایی که به صفح ی شما اشاره می کنند و تغییراتی که در ساختار وبسایت داده اید زمان بر است.

قرار دادن تمام این فاکتورها در قالب یک الگوریتم قبل از اینکه این تغییرات را توی صفحه ی نتایج جستجو بشود دید قطعاً زمان بیشتری میبرد. صبر و اطمینان به راهکارها کمک میکند که فقط روی فرآیندی که پیش میبرید تمرکز کنید و می توان گفت که یک نکته ی دیگه این است که بهینه سازی موتور جستجو یا سئو با تغییر موتور جستجو همواره تغییر میکند و باید قبول کنیم که هیچ کنترلی روی این موضوع نداریم.

موتورهای جستجو همیشه در تلاشند که بهترین نتایجی که دیگران دنبالش هستند را در اختیارشان قرار دهند. این ربات ها همیشه چیزهای جدیدی را امتحان می کنند. بعضی وقت ها این تغییرات الگوریتمی هستند. بقیه تغییرات هم به ویژگی نمایش محتوا به کاربران مربوط میشوند.. موتورهای جستجو برای بهبود شرایط کاربران همیشه یک سری تغییرات میدهند بنابر این، باید تا جایی که میتوانیم با این تغییرات کنار بیایم.

 

یکی از انتظارات برای سئوی موفق این است که قبول کنیم که بهینه سازی موتور جستجو برای دو دسته مخاطب انجام میشود.

  • موتور جستجو
  • آدم های واقعی

خیلی راحت می توان فهمید موتور جستجو چه انتظاراتی از وبسایتمان دارد و میتوانیم برآوردش کنیم اما مخاطبان واقعی که تجارت ما به آن ها بسنگی دارد آدم ها هستند. با اینکه اگر وبسایتمان توی نتایج جستجو قرار نداشته باشد کسی ما را پیدا نمیکند؛توجه کنید که این مردم هستند که بیشترین تاثیر را دارند. نکته ی مثبت این است که موتورهای جستجو هم از این موضوع با خبرند. هدف اصلی موتورهای جستجو این است که نتایجی را در اختیار مردم قرار دهند که؛ کاربردی و مفید است. برای بالا بردن اعتبار و ایجاد محتوای جالب آن هم از راه درست و منطقی، موتور جستجو پاداش طولانی مدت آن را به ما خواهد داد.

چگونه سئو روی تجارت شما اثر میگذارد؟

اگر از وبسایتتان برای اهداف تجاری استفاده می کنید، استفاده از یک استراتژی بهینه سازی موتور جستجو مزایای زیادی دارد. برای اولین بار در تاریخ بازاریابی، کاربرها خواسته ی واقعیشان را از طریق تایپ کردن توی موتور جستجو ابراز میکنند و بیشتر از هر زمان دیگری میتوانید با استفاده از سئو به عنوان یک کانال بازاریابی از این خواسته ها مطلع شوید. موتورهای جستجو بابت نشان دادن صفحه ی شما پولی دریافت نمی کنند. اما برنامه ریزی برای سئو رایگان نخواهد بود. باید زمان پول و منابعی را برای این کار در نظر بگیرید. خبر خوب این است که، با این کار مزایای بازاریابی زیادی بدست می آورید. بازدید از سایتتان بالا میرود و به این ترتیب سرمایه گذاری که انجام دادید بی جواب نمی ماند.

هر روز و هر ثانیه داده های بیشتری در وب قرار می گیرد و کاربرها برای برخورداری از این داده ها باید از موتور جستجو استفاده کنند. در واقع با گسترده شدن وب استفاده از موتورهای جستجو هم افزایش پیدا میکند. افراد برای پیدا کردن جواب سوال هایشان، خرید کردن، پیدا کردن یک رستوران خوب، دسترسی به اخبار، سفر کردن و هر کار دیگری که میشود آنلاین انجام داد، دست به جستجو می زنند. این کار تنها با کامپیوتر خانگی انجام نمیشود!

 گسترش استفاده از موبایل و تبلت به این معنی است که از همه جای دنیا به اینترنت دسترسی داریم. چیزی که مردم سرچ میکنند بستگی به خواسته یا کاری دارد که مردم میخواهند انجام دهند مفهوم بازاریابی هم بر همین اساس شکل گرفته است. اگر کسی بخواهد در تهران دنبال مکان های تفریحی بگردد یا بخواهد یک دوربین دیجیتال بخرد؛ بازاریاب خیلی ساده می تواند از این خواسته مطلع شود و به آن پاسخ دهد.

نقش موتور جستجو این است که موضوع جستجو شده ی کاربرها را با صفحاتی که به این موضوعات مربوط میشوند مطابقت دهد. اگر شما توی سایتتان دوربین میفروشید، باید با ایجاد مضامین مربوط به نیاز کاربرها، در لحظه ی مناسب به آن پاسخ بدهید. با بهینه سازی موتورهای جستجو بازدید از سایتتان به میزان قابل ملاحظه ای افزایش پیدا میکند. جدا از ای موضوع ییکی از بزرگترین مزیت های بهینه سازی موتورهای جستجو این است که میتوانید نتایج را مورد ارزیابی قرار دهید.

با استفاده از این روش میتوانید میزان موفقیت در جذب کاربرهای موتور جستجو را آنالیز کنید و از هم سو بودن خواسته های کاربرها با اهداف تجاری مطلع شوید. با این روش میشود میزان تایر گذاری محتوای وبسایتتون روی جذب مشتری، پرداخت و همچنین عملکرد کاربرهارو داخل و خارج وبسایت ارزیابی کرد. درست است که برای این کار باید منابع مالی در نظر بگیرید اما مطمئن باشید که خیلی راحت از طریق کانال سئو این سرمایه برمیگردد پس حتما این کار را انجام بدید.

در مدرسه کسب و کار هانوتا قرار است با مفاهیم ابتدایی تا پیچیده ای از بهینه سازی موتور جستجو آشنا شوید. قرار نیست حتماً یک طراح سایت باشید. ما برای شما آموزشی کامل برای رونق کسب و کارتان تدارک دیدیم. حتما مقالات بعدی در این زمینه را دنبال کنید و برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را برای ما ارسال کنید. مشاورین ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما ارتباط برقرار می کنند.

hanotacrm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

preloader