هانوتا

فهرست

خانه » آموزش بهینه سازی موتورهای جستجو » برنامه ریزی دراز مدت برای محتوا
21 آبان 1401

برنامه ریزی دراز مدت برای محتوا

برنامه ریزی دراز مدت برای محتوا

ازآنجایی که بسیاری از فروشگاه ها برای ارائه ی محصولات و خدماتشان، به دنیای آنلاین رو آورده اند؛ اطلاع از اینکه استراتژی محتوا چطور پیشرفت و موفقیت در اهداف بیش از پیش اهمیت دارد. برنامه ریزی دراز مدت برای محتوا در چند بخش خلاصه میشود که به تک تک این بخش ها می پردازیم. استراتژی محتوا یعنی برنامه ریزی تولید و مدیریت محتوای کارآمد. بیاید هر کدام از این بخش ها را جداگانه بررسی کنیم. قبل از نگارش و پست کردن محتوا در وب باید برنامه داشته باشید.

بیشتربخوانید: بینگ وب مستر تولز

بیشتربخوانید: بینگ وب مستر تولز

فهرست مطالب

مروری بر برنامه ریزی دراز مدت برای محتوا (استراتژی های دراز مدت)

برای برنامه ریزی دراز مدت برای محتوا باید ببینید مخاطبتان چه کسانی هستند و چه نیازهایی دارند. محتوا را به عنوان طعمه ومخاطبینتان را به عنوان ماهی در نظر بگیرید. اگر طعمه تون مناسب نباشه یا طعمه ی مناسب را جایی بگذارید که توش ماهی نباشه فایده ای ندارد و ماهی گیرتون نمیاد. اما آشنایی با مخاطب ها که در چه وب سایت هایی می روند و در مورد چی صحبت می کنند؛ بهتون کمک می کند که کاربرهای هدفتان را پیدا کنید و چیزی که لازم دارند را در اختیارشان بگذاریم. وقتی برنامه ریزی با تحقیق در رابطه با کلمات کلیدی انجام بشود؛ از تم و انواع موضعاتی که قصد داریم براش تولید محتوا کنیم به خوبی  مطلع میشویم.

وقتی نوبت به تولید می رسه، محتوا از همه مهم تر است. چه خوشتون بیاد و چه نیاد تولید محتوا فرآیندی هست که باید آن را در برنامه ی بازاریابی آنلاینتون قرار بدید. اگر هیچ محتوایی تولید نکنید کاربرهای بالقوه را از دست می دهید. هرچیزی که فکر می کنید به مشتری های بالقوه تون کمک می کند و با موضوع و کلمات کلیدی و مخاطبینی که هدف قرار دادید؛ در یک راستا قرار داره یک فرصته. اگر به نیازهای مشتریان شما پاسخ ندهید رقیباتون این کار را می کنند. تولید محتوا، نگارش محتوایی کارآمد، مرتبط و مناسب با هدف را شامل می شود.

آنقدر که کیفیت محتوا اهمیت داره و باعث بازخورد مثبت مخاطب ها و به اشتراک گذاری می شود؛ کمیت محتوا اهمیت زیادی ندارد. در فرآیند سئو محتواست که منجر به دریافت لینک یا مخاطب میشود و صفحات مرتبط و با کیفیت هم از نظر موتورجستجو به عنوان منبعی موثق در نظر گرفته می شود. فرقی نمی کند که تیمتون یا یه گروه خارجی مسول این برنامه باشه! مهم اینه که محتوا باید به صورت متعارف با کلمات کلیدی و مخاطبینی که هدف قرار دادید نوشته می شود.

بعد از اینکه محتوا تولید شدباید به درستی مدیریت بشه. سیستم موفق مدیریت محتوا به اعضای گروه این اجازه را می دهد که محتوا را به شکلی صریح و کارآمد بنویسند. ادیت و پست کنند و روش نظارت داشته باشند. در چنین سیستم مشارکتی ای هر کدام از اعضا می تواند عضوی از این محیط باشد. برنامه ریزی تولید و مدیریت محتوایی کارآمد شمارا در مسیر اجرای پایدار و موفق استراتژی محتوا قرار می دهد.

برنامه ریزی یک برنامه استراتژی محتوای موفق و اجتناب از اشتباهات رایج

همه ی سازمان ها با هم فرق دارند. محیط و اهداف همه ی ما با هم متفاوته پس استراتژی تولید محتوای هر کس هم منحصر به خودشه. اما برای این که ببینیم کدوم راه کار جواب میده و کدام یکی جواب نمی دهد؛ باید مولفه های اصلی استراتژی تولید محتوایی که سازمان های مشترک باهم به اشتراک می گذارند را بررسی کنیم. مراحل برنامه ریزی دراز مدت برای محتوا بدین ترتیب است:

تعریف دقیق اهداف

شناخت کلمات کلیدی ای که برای این کار انتخاب کردیم، آشنایی با نیازهای مخاطبین و در نهایت اطلاع از توقعی که شما از مخاطبینتون دارید اساس همه ی کارهایی است که باید انجام بدهیم. این اهداف برای تهیه ی گزارش بهمون کمک می کند و نمایی واقع بینانه از دستاورد ها را در اختیارمون میزاره. اهداف زیادی را میشه تعریف کرد. از چیزایی مثل فروش بیشتر یا تماس بیشتر گرفته تا افزایش تعداد فالوورهای شبکه های اجتماعی. هر چیزی را می شود مورد هدف قرار داد به شرطی که با اهداف تجاری مون در یک راستا باشد.

شناخت دقیق نیاز های مخاطبین هدف

شاید مهم ترین بخش از استراتژی محتوا آشنایی با مخاطبین و شناختشون به حدیه که بتونیم به شیوه ی موثر باهاشون رفتار کنیم. آشنایی با نقش مشتری ها در سازمان، موقعیت، ویژگی های آماری، علایق و رفتار هاشون بهمون کمک می کنه؛ خودمون رو بزاریم جای اون ها و برنامه ریزی موفقی داشته باشیم.

درگیر بودن و کمک کردن تمام اعضای سازمانه

نمیشه این کار را به تنهایی انجام داد. تمام افرادی که در سازمان وجود دارند باید نقشی را در این راستا ایفا کنند. اگر در یک سازمان کوچیک هستید؛ می توانید از منابع خارج از سازمان هم استفاده کنید. وقتی افراد را پیدا کردید به راحتی می توانید تجربیات خود را با آن ها به اشتراک بگذارید. سهیم کردن تمام اعضای سازمان کار ساده ای نیست. اما داشتن برنامه ای منطقی و انتظاراتی روشن، می تواند دیگران را مشتاق به شنیدن این طرح بکند.

دیدگاه مثبت

یادتون باشه که تمام اعضای سازمان نگاه مثبتی در مورد مدیریت اعتبار آنلاین داشته باشند. هر وقت چیزی را توی وب می گذارید برای همیشه همونجا میمونه و نماد برندتون میشه. نمیشه چیزی را حذف کرد، هر چیزی که منتشر می کنید ممکن هست سرورها آن را ذخیر کرده باشند. حتی اگر خلاف میلتون باشه امروزه خیلی از سازمان ها سیاست های خیلی خوبی برای نگارش و انتشار محتوا از طرف شرکت دارند؛ اما خیلی ها هم ندارند. اگر شما هم جزو گروه دوم هستید باید یکم وقت بگذارید و چیزایی میشه یا نمیشه پست کرد و کارایی که برای اصلاح محتوا انجام داد را مشخص کنید. یادتان باشد بعد از اجرای محتوا در وب، هرکسی می تونه این محتوا را پیدا کنه و بخونه. در نهایت این اعتبار شماست که مشخص می کند؛ مشتری ها با شما همکاری بکنند یا نه!

مدیریت فرآیند

آخرین کاری که سازمان های موفق در برنامه ریزی دراز مدت محتوا انجام می دهند؛ صرف زمانی برای مدیریت روی روند کارهاست. تنها چیزی که درباره ی اینترنت قطعیه اینه که بازاریابی آنلاین مدام در حال تغییره. هر دقیقه رقبای جدید ظاهر می شوند. رقبای قدیم کارهای جدید انجام می دهند. محیط تجاری با سرعتی بیشتر از قبل در حال تغییره و مخاطبین هدف هم در همین راستا تغییر می کنند. یعنی چیزی که امروز جواب میدهد؛ لزوما فردا هم جوابگو نیست بنابراین باید این واقعیت را قبول کنید که اگر می خواهید سره کار بمانید؛ باید تمام حواستان را متمرکز این تغییرات بکنید.

نظارت روی روند کارها فقط این نیست که حواستون به کارها باشه، بلکه جستجوی مجدد برای کلمات کلیدی و برسی مجدد ساختار و استراتژی محتوا به صورت منظم، به علاوه ایجاد روابط صنعتی، تماس مداوم با مدیران و افراد با نفوذ و پیدا کردن راه های جدید و خلاقانه برای رساندن پیام به مخاطبین را هم شامل میشود و باید این کارها را هم انجام بدید.

 درسته که سازمان های موفق به این ویژگی ها گرایش دارند اما مسلما چیزهای دیگه ای هم وجود دارد. شما برای اینکه موفق بشید باید سازمان و اهداف خود را بررسی کنید.

تعریف مخاطبین، موضوعات، زاویه و سبک

تعریف و شناخت مخاطبین هدف، اولین مرحله نگارش محتوا برای این افراده. اینکه بدونید برای کی، برای چی و چطور دارید می نویسید، باعث ساده تر شدن فرآیند تولید محتوا می شود. موتورهای جستجو هم مانند کاربرها برای محتوای غنی ارزش قائل هستند، پس قبل از تایپ کردن ایده هاتون این را باید در نظر داشته باشید. اولین قدم تعیین مخاطب هدفه. جذب افراد به وب سایت کار سختی نیست. جذب افراد مناسب با موضوعات درست و شیوه ای مناسبه که چالش زا هست.

بهترین شروع پرسیدن سواله: دوست داریم چه افرادی از سایتمون بازدید کنند! و این افراد چه نقشی در موفقیت سازمان دارند! با طرح این سوال ها میشه فهمید کاربرها چطور از کانال های آنلاین استفاده می کنند و برای جلب نظر این افراد باید چه کار کنیم. بهترین ابزار برای این کار forester technology profile tools هستش، این ابزار به ما کمک می کند بفهمیم امروزه افراد چطور از تکنولوژی های مختلف استفاده می کنند.

forester technology profile tools

برای مثال فکر کنید گروهی از مردم آمریکایی بین 40 تا 45 سال را هدف قرار دادیم. همانطور که در تصویر میبینید میشه گفت بیشتر این افراد تماشاچی هستند. منظور از تماشاچی اینه که بیشتر وقتشان را صرف تماشای وبلاگ، فیلم ها، پادکست، انجمن و دیدگاه ها می کنند. یعنی فقط خواننده هستند و  چیزی به اشتراک نمیگذارند.

 

forester technology profile tools

با دانستن این موضوع برنامه ریزی دراز مدت برای محتوا رو بهتر انجام میدهیم و برای اینکه این افراد برامون محتوا تهیه کنند تلاش بیشتری میکنیم.

هر زمان فهمیدیم که مخاطبین هدفمان به چه محتوایی علاقه دارند و به خوبی با این افراد آشنا شدیم باید موضوعاتمون رو هم بررسی کنیم. در نهایت اینکه کاربرها کلمات کلیدی رو توی موتور جستجو تایپ می کنند و بنابراین کلمات کلیدی پایه و اساس سئو را تشکیل میدهد. پس موقع انتخاب موضوع باید کلمات کلیدی را براساس ارتباط، حجم جستجو و ارزش رقابتی این کلمات در طول فرآیندجستجو مدنظر قرار بدیم. برای نظارت بر روند کار و آشنایی با بهترین مخاطبین و آشنایی با چیزی که جستجو می کنند و در موردش صحبت می کنند، بهتره به گوگل ترند هم سر بزنید. هماهنگی محتوا با موضوعات مورد علاقه ای که دیگران جستجو می کنند، تعداد مخاطبینی که براشون محتوا تهیه می کنند را افزایش می دهد.

در مرحله ی بعد میشه از محتوا برای پر کردن شکاف ها استفاده کرد. احتمال دارد یک نفر برای موضوع مورد نظر مطلب نوشته باشه و خوب نیست که محتوای تکراری در اینترنت بزاریم. به جاش ببینید جای چه موضوعاتی خالیه و جاش رو پر کنید. روی چیزی که رقبا در موردتون می نویسند نظارت داشته باشید، اما روی چیزهایی که نمینویسند هم تمرکز کنید. این بهترین فرصته که محتوای منحصر به فرد و ارزشمند را ارائه بدید. بعد از شناسایی مخاطب های هدف و موضوعی که در موردش مینویسیم؛ اخرین کاری که باید انجام بدهیم. تعریف زوایای محتوا است. این کار هم در حقیقت مشخص کردن رویکرد های نگارش محتواست و باید متناسب با مخاطبینتون انجام بشه.

آیا برای یک سری دانشمند محتوای تخصصی می نویسید؟ یا برای صنعت گردشگری خاطرات سفر می نویسید! لحن نگارش هر کدام از این ها فرق میکند. موقع نگارش محتوایی که با اهداف تجاریمون در تناسبه و منجر به فروش می شود؛ باید یادمان باشد؛ هیچ کس نمیخواهد مطالبی با جنبه های تبلیغاتی بخواند! محتوا باید ارزش خواندن داشته باشه یعنی محتوایی که برای خواننده مفید باشد. باید از ابتدا اعتماد خواننده را کسب کنید و بعدا موارد مورد نظر را به خواننده پیشنهاد بدید تا اگر خواست بره سراغ اونها و ازش استفاده بکند. موقعی که در مورد زوایا و موقعیت محتواتون تصمیم میگیرید؛ باید یک سری نکات مهم دیگه رو هم در نظر داشته باشید.

 

بیشتربخوانید: انواع محتوا

بیشتربخوانید: انواع محتوا

مبتکر باشید

فرقی نمیکنه چی می نویسید مهم اینه که منحصر به فرد باشه و از زبان خودتون بیان بشه. بهتره موضوعی که بیان میکنید جدید باشه بعد خواننده را هیجان زده کند و نتواند مشابهش را جایی پیدا کند. فرقی نمی کند بخواهید از لحن طنز استفاده کنید یا خلاقانه، مهم اینه که خواننده را درگیر کنید و از اول تا آخر سرگرم نگهش دارید. بعد از خوندن باید پیش خودشون بگن که امروز چیزی یاد گرفتم که قبلا نمیدونستم. حتی بهتر ای این باید پیش خودشون بگن که بهتره این رو با دوستام به اشتراک بگذارم.

برسی استایل محتوا

مثلا محتواتون برای وبلاگه یا مقاله ی علمیه یا اینکه میخواید از سبک مقایسه استفاده کنید و محصول الف رو با محصول ب مقایسه کنید یا نه! اینکه قصد دارید در مورد قبل و بعد یک رویداد و فرآیندش توضیح بدهید. یادتون باشه محتوا فقط متن نیست؛ عکس هزار برابر ارزش بیشتری دارد. برای رسوندن یک مطلب سخت تر و پیچیده تر و روشن تر کردن مطلب برای کاربران میشه از فیلم های مناسب هم استفاده کرد.

با شناسایی افرادی که براشون می نویسید، موضوعی که در موردش می نویسید و سبک نگارش به راحتی می توانید محتوای منطقی، منحصر به فرد و مناسب تهیه کنید که همه خوششون بیاد. برای کسب اطلاعات بیشتر در برنامه ریزی دراز مدت برای محتوا مقالات بعدی را حتما دنبال کنید.

ما در مدرسه کسب و کار در کنار شما هستیم تا شاهد موفقیت روز افزون شما باشیم. در صورت نیاز به مشاوره کافیست اطلاعات خود را بزای ما ارسال کنید.

hanotacrm

اشتراک در
اطلاع از
guest
نام دوره
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
preloader