خانه » مهارتهای استخدامی » اصول رزومه نویسی حرفه ای
02 مهر 1401

اصول رزومه نویسی حرفه ای

اصول رزومه نویسی حرفه ای

یک رزومه خوب و حرفه‌ای می‌تونه مثل یه تیر خلاص عمل کنه و برعکس رزومه غیر استاندارد شما رودر رسیدن به اهدافتون دور می­‌کنه. در این مقاله با نکات اصولی و حرفه‌ای رزومه نویسی آشنا می‌شید که به شما در ساختن رزومه کاری کمک می‌کنه و میتونید رزومه خودتون رو در قالبی استاندارد تکمیل ‌کنید.

برای یه متقاضی استخدام، داشتن رزومه کاری  از ضروریاته. اما هر رزومه‌ای منجر به استخدام و دستیابی به شغل دلخواهتون نمی‌شه. نوشتن یک رزومه اصولی و حرفه‌ای از اون جهت حائز اهمیته که اولین ملاک برای استخدام هست و اولین نقطه شروع آشنایی کارفرما با کارجو هست. بنابراین اینکه چه مواردی در رزومه گنجانده بشه و نگارش این موارد چطور باشه، ظاهر فایل رزومه چگونه باشه و چند صفحه باشه و … در جذب شدن کارفرما برای دیدار با متقاضی استخدام تاثیرگذار و تعیین کننده است.

نگارش رزومه چطور باید باشه؟

مهمترین بخش رزومه نگارش آن و متنی هست که در رزومه نوشته می‌شه تا شما رو به بازار کار هدف معرفی کنه. نکاتی که در نگارش و متن رزومه باید به اون دقت کنید عبارتند از:

  1. رزومه را یک صفحه‌ای بنویسید
    اینکه رزومه شما در مدت زمان کوتاهی قابل بررسی و مطالعه باشه و تا جای امکان ساده باشه اهمیت بالایی داره. رزومه رو کوتاه بنویسید و از تمام اطلاعات کلیدی مرتبط با کار در یک متن کوتاه استفاده کنید. رزومه شما باید در زمان کوتاهی کارفرما رو قانع کنه تا شما رو استخدام کنه.
    رزومه بهتره در یک صفحه خلاصه شده باشه اما مهمترین نکته اینجاست که تمام مهارت‌ها و توانایی‌ها و سوابق تحصیلی و شغلی مرتبط با کاری که می­خواهید در آن استخدام شوید، در یک صفحه جا بشن بنابراین در صورتیکه به بیش از یک صفحه احتیاج دارید، نهایتاً رزومه را دو صفحه‌ای بنویسید.
  • از یک قالب متناسب برای نگارش رزومه استفاده کنید
    یکی از نکات رزومه نویسی انتخاب قالب مناسب است. انواع مختلفی از رزومه و قالب آن وجود داره که معروف‌ترین آن­ها رزومه زمانی، مهارتی و ترکیبی هستند. با توجه به اینکه سابقه شما چقدر است و چه مهارت‌هایی دارید، باید بهترین نوع قالب نگارش رو برای خود انتخاب و طبق آن رزومه رو تنظیم کنید. یکی از بهترین و رایج‌ترین نوع رزومه، رزومه زمانی است که به ترتیب از آخرین سوابق کاری تا اولین اونها نوشته می‌شه
  • تنها از مدارک و تجارب مرتبط نام ببرید و مهمترین‌ها رو اول بنویسید


ممکنه شما تجارب کاری و تحصیلی متنوع و زیادی داشته باشید اما لازمه که رزومه رو تا جایی که امکان داره کوتاه بنویسید. از آنجایی که مدیران استخدام، بیشتر از چند ثانیه بر هر رزومه زمان صرف نمی‌کنند، اگر رزومه شما شامل اطلاعات بسیار قدیمی و غیر مرتبط با شغل درخواستی باشه، به دیده شدن اطلاعات اصلی و مهم خدشه وارد می‌کنه و ممکنه اصلا اون موارد دیده نشه!

.
تلاش کنید تنها تجارب کاری، دستاوردها، تحصیلات و مهارت‌های مرتبط با کاری که متقاضی استخدام در آن هستید رو در رزومه بگنجانید و مهم­ترین اطلاعات را طبق اولویت بندی در رزومه بنویسید.

  • دستاوردهای مهم‌تان را طوری که جلب توجه کنه بنویسید


بجای لیست کردن و نوشتن تمام شرح وظایفتون در بخش سوابق شغلی، چند تا از مهمترین دستاوردها رو در هر سمتی که داشتید بنویسید و در صورت امکان با اعداد و ارقام میزان تاثیر و موفقیتتون رو بیان کنید. حتی می‌تونید بخش‌های جداگانه برای دستاوردها و مهارت‌ها داشته باشید تا به طور مشخص این اطلاعات مهم در معرض توجه قرار بگیرن.

ظاهر و فرمت رزومه چطور باید باشه؟

بعد از اینکه تمام اون چیزهایی رو که می‌خواهید در رزومه باشه رو نوشتید، باید ظاهر و فرمت اون رو هم بررسی کنید و تغییراتی که لازمه انجام بشه رو اعمال کنید تا از نظر ظاهری مرتب و جذاب باشه.

  • رزومه رو تا می‌تونید ساده کنید


نمونه رزومه‌های خوب معمولاً ساده و دور از ابهام و پیچیدگی هستند. ساده نویسی رزومه، خوندن اون رو راحت­تر و سریع‌تر می­کنه و بیشتر مورد استقبال کارفرما قرار می‌گیره. ساده نویسی رزومه به این معنیه که به راحتی قابل خوندن باشه و از یک فونت حرفه‌ای خوانا استفاده شده باشده

  • از یه فونت متناسب استفاده کنید


به منظور راحتی و خواناتر بودن رزومه، بهتره که از یه فونت پایه و معمولی برای رزومه خود استفاده کنید. سایز فونت‌تان بهتره بین 10-12 باشد. انتخاب یک فونت ساده و خوانا رزومه شما رو حرفه‌ای‌تر جلوه می‌ده. همچنین فضاهای سفید خالی رو کاهش بدین. فاصله زیاد بین نوشته‌ها باعث می‌شه که توجه و تمرکز کسی که رزومه رو مطالعه می‌کنه کم بشه.
در رزومه‌های انگلیسی از Arial و Times new roman و در رزومه‌های فارسی از فونت‌های نازنین و میترا استفاده کنید.

  • تمام اطلاعات تماس خودتون رو بنویسید


احتیاجی نیست آدرس محل سکونت خودتون رو به طور دقیق در رزومه قید کنید اما حتما شماره تماس و یک آدرس ایمیل معتبر و آدرس لینکدین رو در رزومه خود داشته باشید.

چطور بخش سوابق کاری را بنویسیم؟

یکی از مهمترین بخش‌های رزومه برای هر کارفرمایی، بخش سوابق و تجارب کاری است. شما باید بدونید چه مواردی رو بنویسید، از نوشتن چه مواردی بپرهیزید و در صورتی که سابقه شغلی ندارید چه کنید.

  • سوابق اخیر و مرتبط رو بنویسید


به عنوان یک قانون باید بدونید که نوشتن سوابق شغلی­ تا 10-15 سال اخیر منطقی است نه بیشتر! و همچنین تنها سوابق مرتبط با شغل درخواستی رو باید بنویسید نه موارد غیر مرتبط!

  • هیچ تجربه کاری مرتبطی ندارید؟ نگران نباشید!


اگر هیچ سابقه کاری ندارید و تازه فارغ التحصیل شدید، یا در زمینه‌ای که قصد دارین در آن کار کنید سابقه مرتبط ندارید، می‌تونید در بخش مهارت‌ها متمرکز شوید و توانایی‌های مرتبط با شغل درخواستی رو در رزومه بنویسید.

  1. رزومه بهتره شامل اعداد باشه


در بخش تجربیات و سوابق کاری بهتره از اعداد و ارقام استفاده کنید تا رساندن مفاهیم ملموس‌تر باشه. کارفرماها با مقیاس‌های قابل اندازه‌گیری خیلی خوب پاسخ می‌دهند و این اعداد در فهم بهتر میزان ارزش شما در کار مرتبط کمک می‌کنه. درصد موفقیت شما در شغلتون، درصد کارایی، تعداد افرادی که تحت مدیریت شما کار می‌کردن و …

  1. توان و مهارت‌تون رو نشون بدید.


گفتن و لیست کردن مهارت‌ها به تنهایی کافی نیست؛ اینکه شما مدیر قدرتمندی بوده‌اید رو باید طوری بیان کنید که از مفهوم نوشته‌هاتون مشخص باشه. در این رابطه فکر کنید، شما می‌تونید در یک بولت پوینت چندین مهارت و توانایی رو بدون اشاره مستقیم بیان کنید.

  1. به دنبال کلمات اصلی شغلی که می‌خواهید باشید


زمانی که می‌خوا­هید در شرکت یا سازمان و کسب و کار خاصی استخدام شوید، قبل از هر چیز باید شرح شغلی که متقاضی استخدام در آن هستید رو بخوبی مطالعه کنید و از کلمات اصلی و کلیدی آن شغل در رزومه خود استفاده کنید. با مطالعه شرح شغلی به وضوح متوجه می‌شوید که کارفرمای آن سازمان به دنبال چه چیزی در یک کارمند ایده‌آل است و این کار رو برای شما آسان‌تر می‌کنه.

سوابق تحصیلی رو چگونه در رزومه بنویسیم؟

  1. اول راجع به تجربیات بنویسید و بعد مدارک


اینکه چه تجربیاتی در زمینه تحصیلات خود داشتید اهمیت بیشتری داره تا اینکه در کدوم دانشگاه تحصیل کرده‌اید. تنها در صورتیکه تازه فارغ التحصیل شده باشید از این قاعده پیروی نکنید.

  • تاریخ تحصیلاتتان را لیست نکنید


کسی که رزومه شما را مطالعه می‌کنه بیشتر مشتاقه مدارک تحصیلی شما رو بدوند تا تاریخ فارغ التحصیلی و گذروندن دوران دانشگاهی.

  • موفقیت‌ها و دستاوردهای تحصیلی رو پررنگ­تر بنویسید


هر موفقیتی که در دوران تحصیلات خود بدست آورده‌اید که البته متناسب و مرتبط با شغل درخواستی هست رو با اهمیت بیشتری در رزومه بنویسید.

  • وضعیت تحصیلی فعلی خود را بنویسید


در صورتی که در حال تحصیل هستید بصورت آنلاین و یا حضوری باید در رزومه خود به آن اشاره کنید. تمام دوره‌هایی که به صورت آنلاین در آن شرکت کرده‌اید رو در این بخش بگنجانید.

  • به شخصیت خود استقلال بدهید.


از اینکه در مورد علایق خود بنویسید ترسی نداشته باشید اما تنها در مورد علایقی بنویسید که با شغلی که می‌خواهید در اون استخدام بشید، مرتبط و همخوان باشه. اینکه علاقتون رو با خواست و نیاز شرکت‌ها و سازمان‌هایی که برای آن­ها رزومه ارسال می‌کنید همسو کنید، رزومه شما رو از دیگران متمایز و بهتر می‌کند.

مواردی که نباید در رزومه نوشت چیه؟

  1. شغل­‌های کوتاه مدت


اگر در مدت کوتاهی در جایی کار کرده‌اید و بصورت موقتی از کسب و کاری امرار معاش کرده‌اید، از نوشتن اون در رزومه صرف نظر کنید. به رزومه به عنوان لیستی از سوابق کاری گذشته نگاه نکنید بلکه اون رو به عنوان یک ابزاری ببینید که شما رو بهترین گزینه برای شغل مورد نظر معرفی می‌کنه.

2.تعدد تغییر شغل

اگر چندین بار شغل و محل کارتون رو تغییر دادین، برای هر کدوم دلیل قانع­ کننده و خوبی بیارید مثل تغییر محل سکونت یا تعطیل شدن کمپانی و سازمانی که در آن بودید. با این کار ابهاماتی که ممکنه در ذهن کارفرما ایجاد بشه رو از بین ببرید.

کلام آخر

  1. تصحیح کنید، ویرایش کنید و غلط گیری کنید


حتماً قبل از ارسال نسخه نهایی رزومه به شرکت‌ها و سازمان‌ها، چند مرتبه با دقت رزومه رو بررسی کنید و نقاط ضعف رو چک کنید. از این نظر که تمام موارد ضروری و مرتبط با شغل درخواستی رو داشته باشه، کوتاه و مختصر و مفید باشه، از نظر نگارشی و جمله بندی سلیس و روان باشه و غلط املایی نداشته باشه. همچنین می‌تونید از یه همکار یا دوست کمک بگیرید تا رزومه شما رو بخونه و نظر بده.


هر از گاهی رزومه خود را چک کنید و تجربیات و مهارت‌های جدید که کسب کرده‌اید رو به رزومه اضافه کنید و در صورت نیاز رزومه رو تغییر و ارتقا بدید.

hanota

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

preloader