خانه » آموزش بازاریابی و فروش » بازار یابی حسی (Sensitive marketing)
23 مهر 1401

بازار یابی حسی (Sensitive marketing)

بخش گسترده ای از تصمیات خرید در ضمیر ناخودآگاه ما اتفاق می افتد. بارها شده که بی هدف به بازار رفته ایم و با دستانی پر به خانه برگشته ایم. محصولاتی که تا حدی فکر می کنیم به آن ها واقعا نیاز داشته ایم.

با عبور از خیابان های ولیعصر گاهی تابلوهایی را دیده اید که اصلا فکر خریدشان را در سر نداشته اید اما وقتی به خانه می آیید، با خود میگویید که دیوار اتاقتان خالی بوده و خرید اضافه ای انجام نداده اید. خواه نا خواه 90 درصد از تصمیمات خرید ما به صورت هیجانی اتفاق می افتد.

یکی از روش های موثر بازاریابی حسی یا (Sensory Marketing) است؛ که حدود دو دهه بسیار توسعه پیدا کرده است. در این روش روی حواس 5 گانه ی مشتری تمرکز می کنید تا عملکرد موثر تری داشته باشید.

فهرست مطالب

بازار یابی حسی چیست؟

تحریک حواس 5 گانه در بازاریابی را بازاریابی حسی می گویند. برای مثال عطر بیسکوییت مادر یا لمس home button در آیفون مثالی ازین دست هستند. قطعا دیده اید که تمام عطر فروشان از تست آن برای فروش خود استفاده می کنند. زمانی که برای خرید لواشک در دربند قدم می زنید، علاوه بر بازی رنگ های تنقلات پیشنهاد تست به شما می دهند. گاهی به این استراتژی بازاریابی زنده یا بازاریابی رخداد نیز می گویند. حال این روش بازار یابی بسیار زود هم انتشار پیدا می کند. مشتری های شما اگر از محصولتان راضی باشند؛ از همین ترفند برای تبلیغ کار شما استفاد می کنند و تبلیغاتِ، دهان به دهان اتفاق می افتد. بازاریابی حسی تجربه ی زنده ی مشتریان است. عطرِ کتاب در یک کتاب فروشی، یا رنگ های آرامش بخش در یک کتابخانه دقیقا به همین منظور است. دقت کنید که ما یک درصد از چیزهایی را که لمس می کنیم، دو درصد از آنچه می شنویم و پنج درصد از آنچه می بینیم به خاطر می سپاریم. تجربیات بویایی 35 و  چشایی 15 درصد است.

مهم نیست کار شما چیست!!  قطعا می توانید حواس متقاضیان خود را درگیر کنید. می توانید ارتباط دو طرفه ای را با آن ها برقرار کنید. در این روش بازاریابی شانس اینکه یک مشتری تبدیل به مشتری دائمی شما تبدیل بشود خیلی بیشتر است. با استفاده از رنگ ها خود را بیشتر در معرض دید قرار دهید.

 

 

کاربرد بازار یابی حسی

شاید با خود بگویید که در کسب و کار آنلاین من این بازاریابی چقدر موثر است!! اما شاید جالب باشد که بدانید 85 درصد از مشتریان انتخاب خود را بر اساس رنگ ها انجام می دهند پس تاثیر بینایی مخاطبان خود را دست کم نگیرید. سعی کنید در سایت خود از جلوه های بصری، نمودار ها و عکس های جذاب استفاده کنید. از طرح های منحصر به فرد استفاده کنید و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید. از ویدیوها استفاده کنید تا حواس شنیداری مخاطبان را هم تحریک کنید. از موسیقی های هیجان انگیز استفاده کنید و ادیت های ویدیویی را فراموش نکنید. صحبت های شما در ویدیو هایتان ابزار تعامل شما هستند. یادتان باشد همیشه تعامل حرف اول را می زند. پس دست به کار شوید و محتوای جذابی را خلق کنید.

استراتژی های بازاریابی حسی

استراتژی شنوایی: صدای زنگ موبایل های نوکیا قطعا در خاطر شما هم باقیست. از صدای مخصوص خود غافل نشوید. برندهایی با موسیقی مناسب 96% بیشتر در خاطره ها باقی می مانند. از تاثیر صدا در تبلیغاتتان غافل نشوید. صدای خرد شدن چیپس در زیر دندان یا صدای موتور برند چی توز بخشی از استراتژی همین تبلیغات است.

استراژی چشایی: حدود 15 درصد از مزه هایی را که می چشیم به خاطر می سپاریم. ممکن است بگویید من در زمینه مواد غذایی فعالیت نمی کنم. تحریک این حس برای برند من تاثیر خاصی ندارد! اما پیشنهاد می کنم شانس خود را امتحان کنید. حداقل با یک جشن یا پذیرایی!

استراژی بویایی: حس بویایی تاثیرگذارترین بخش در خاطره ی ماست. از این حس بیشتر در فروشگاه های مواد غذایی و عطر فروشی ها استفاده می شود. باغ رستوران ها و جگرکی های کنار خیابان هم حتی از گذشته مقداری چربی را روی آتش می ریختند تا مشتری ها را جذب کنند. عطر فروشی های داخل مترو و شیرینی فروشی ها هنگام کار با فر از این ترفند استفاده می کنند.

استراژی لامسه: خوش دست بودن تلفن همراه یک پارامتر مهم برای خریدار است! شما برای خرید یک لباس باید جنس آن را لمس کنید. بارها شده داخل یک فروشگاه لباس، فروشنده به شما این پیشنهاد را داده که لباس را تن بزنید. تا با لمس آن توسط شما احتمال فروش خود را افزایش دهد!

استراژی بینایی: کاربردی ترین حس در بازاریابی بینایی است. با یاد آوری برند بنز قطعا مدل لوگو و چند مدل ماشین در ذهن شما تصویر سازی می شود. ترکیب رنگ ها در ویترین یک فروشگاه لباس ما را به خرید ترغیب می کند. شما به خاطر طرح های لباس و  جمع کردن ست احتمالا لباس هایی که حتی لازم ندارید هم خریداری کرده اید. استفاده از روانشناسی رنگ ها، نور پردازی فروشگاه ها و چیدمان قفسه ها به همین خاطر است. می توان گفت مهم ترین حس در بازاریابی بینایی است. خریدار باید به فروشگاه اینترنتی شما خیره شود. شما با دیدن یک کالا گاهی بو طعم و صدای آن برایتان تداعی می شود. بار ها شده با دیدن یک خوراکی ترش، مزه ی آن را هم تجسم کرده اید. پس در نتیجه در تبلیغات برای بازار یابی حسی باید از جلوه های بصری استفاده کرد که دیگر حواس ما را نیز تحریک کند.

نمونه های بازریابی حسی

چند نمونه را با هم برسی کنیم تا میزان محبوبیت این بازاریابی برایتان بیشتر آشکار شود. برند استارباکس را تجسم کنید. به یاد چه چیزی افتادید؟ ظرف های مخصوصی که در آن قهوه سرو می شود. ظرف های استار باکس به شکلی است که احساس متفاوتی از نوشیدن قهوه به شما می دهد.

 

 FABER-CASTELL  این تضمین را به شما می دهد که چوب به کار برده شده در محصولاتش از جنگل های مدیریت شده ی پایدار تعمین می شود. رنگ هایی بر پایه ی آب که سازگار با محیط زیست هستند. حدود سه قرن قدمت دارد و طرح 6 ضلعی مداد را برای نیافتدن از میز طراحی کرده بود که حس متفاوت بودن را به مشتری می داد. حتی در طراحی مصول به وضعیت انگشتان و راست دستی و چپ دستی شما هم توجه دارد. حتی این اطمینان خاطر را به شما می دهد که در صورت خط خطی شدن لباس هایتان باز هم پاک می شود. در تولید مداد ها پروسه ای طی می شود که مقاومت آن ها را در برابر شکست افزایش می یابد. سالانه دو میلیارد و سیصد میلیون مداد توسط این کمپانی تولید می شود. همه ی این پارامتر ها حس خاص بودن را به مشتری می دهد.

به تمام پارامترهای فابر-کستل توجه کنید! تمام این پارامتر ها در برندهای محبوب شما نیز به گونه این وجود دارد! شما کشش خاصی به یک برند ماشین یا مدل گوشی دارید. بازاریابی حسی خود را شروع کنید! دوره ی آموزشی دانشگاه پول سازی به همین جهت تدوین شده تا شما بتوانید انواع مدل های بازاریابی را آموزش ببینید و درآمد خود را چند برابر کنید.  جهت ارتباط با مشاورین ما کافیست اطلاعات خود را برای ما ارسال کنید؛ تا در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس گرفته شود.

hanotacrm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

preloader