هانوتا

فهرست

خانه » آموزش بهینه سازی موتورهای جستجو » سئو چیست و چگونه کار می‌کند؟
24 مهر 1401

سئو چیست و چگونه کار می‌کند؟

سئو چیست و چگونه کار میکند؟

احتمالا شما هم جزو دسته کسب و کارهایی هستید که تازه میخواهند وارد فضای آنلاین شوند. فکر میکنم با من هم نظر باشید که اگر برای مردم سوالی پیش بیاید؛ اولین جایی که دنبال پاسخ آن می گردند داخل شبکه های اجتماعی یا گوگل است. با توجه به فیلتر شدن بسیاری از شبکه های اجتماعی میزان جستجو در گوگل در کشور ما حتی خیلی بیشتر هم شده است. خب اگر کسی دنبال خرید یک شال باشد احتمالا یا باید هشتگ شال را داخل اینستاگرام جستجو کند یا داخل گوگل!! با توجه به فیلترینگ های اخیر، احتمال گوگل کردن کلمه چه بسا بیشتر هم هست! خب بعد از آن گوگل چندین نتیجه را به کاربران نشان می دهد.

 شاید از خود بپرسید سایت کدام فروشگاهِ شال فروشی زودتر از به ما نشان داده می شود!

در حقیقت گوگل بیش از 200 پارامتر را برای سایت ها در نظر می گیرد تا آنها را رتبه بندی کند. سئو دقیقا عملیاتی است که ما روی سایت خود انجام می دهیم تا به موتورهای جستجو نشان دهیم که ما لایق در صفحه ی اول بودنیم.

 لازم نیست در ابتدای کار خیلی حرفه ای شروع کنید؛ حتی اطلاعات اندک هم موجب تغییرات چشم گیری بر روی سایت شما می شود.

فهرست مطالب

سئو چیست؟

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یا (Search Engine Optimization ) به مجموعه عملیات هایی می گویند که موجب بهتر شدن رتبه ی شما در گوگل می شود. با سئو میزان ترافیک سایت شما افزایش می باید و به همین صورت موجب افزایش نرخ تبدیل و افزایش فروش شما می گردد.

به طور کلی «سئو (SEO)» به معنی بهبود جایگاه سایت ما در گوگل است. موتورهای جستجو بدنبال بهترین پاسخ برای مخاطبان هستند. الگوریتم های مختلفی را دنبال می کنند. سعی کنید پاسخی را برای مخاطبان خود در نظر بگیرید که مخاطبانتان زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند. دقت کنید که ارزان ترین روشِ دیجیتال مارکتینگ در اختیار شما قرار داده شده است. سعی کنید مخاطبین از ارتباط با شما لذت ببرند تا گوگل شما را درجایگاه بهتری برای دیده شدن قرار دهد.

SEO

چه فاکتورهایی در سئو تاثیرگذار هستند؟

بیش از 200 پارامتر مختلف در کنار هم باعث رشد سایت شما و بهبود رتبه ی آن می شود. به طور خلاصه به مهم ترین آن ها می پردازیم:

1. تولید محتوا: مهم ترین قسمت در سئو پیج شما محتوای پیج است. اگر مخاطب محتوای مورد پسند خودش را در سایت شما پیدا کند و به صورت جامع به چیزی که می خواهد برسد زمان بیشتری را در سایت شما سپری می کند. به همین سادگی رتبه ی بهتری را بدست می آورید. زمانی که شما اخبار و مقالات خود را مرتبا به روز رسانی می کنید طبیعتا سایت شما در بین جستجوهای جدید بیشتر قرار می گیرد. تازه بودن محتوای شما موجب گرفتن رسیدن به جایگاه بهتر می شود. با توجه به الگوریتم محتوای جدید، باید محتوای شما آپدیت باشد. با تولید محتوایی که منقضی شده توقع جایگاه خوبی را نداشته باشید! چون به درد کاربر هم نمیخورد.

 به کلمات کلیدی خود دقت کنید سعی کنید به درستی از آن ها استفاده کنید. حتی می توانید در دامنه ی خود هم از این کلمات استفاده کنید. یک کلمه كليدی در زیردامنه مي تواند باعث افزایش رتبه شود. به تگ عنوان خود دقت کنید وجود کلمات کلیدی در آن بسیار موثر است.

سعی کنید کلمات کلیدی خود را جستجو کنید. اولین قدم در Content Marketing، برسی کلمات کلیدی است. مطمئن شوید از ترند ترین و پرکاربرد ترین کلمات استفاده می کنید. با ایجاد چند نوع کلمه ی کلیدی یا انکرتکست مخاطب را برای مدت زمان بیشتری در سایت خود نگه دارید.

توجه کنید که سه نوع انکر تکست داریم:

  • کلمات کلیدی کوتاه که تک کلمه ای هستند.(short tail)
  • کلمات کلیدی متوسط که دو یا سه کلمه در کنار هم هستند.(mid tail)
  • کلمات کلیدی بلند که شامل بیش از سه کلمه می شود.(long tail)

با کلمات کلیدی بلند راحت تر از کلمات کوتاه می توان به جایگاه خوبی رسید. باید بفهمید مخاطب چه چیزی را جستجو می کند و بهترین پاسخ را هم برای او آماده داشته باشید. دقت کنید که هر چقدر محتوای شما دارای کلمات بیشتری باشد دامنه ی وسیع تری را پوشش می دهد و در الگوریتم های گوگل نسبت به مقالات کوتاه ترجیح داده می شوید.

یکی از الگوریتم های مهم هوش مصنوعی گوگل، الگوریتم رنک برین (Rank Brain) است. این الگوریتم به برسی میزان تعامل کاربران شما با شما می پردازد. نتایجی که بیشتر روی آن ها کلیک شود؛ رتبه ی بهتری می گیریند. تلاش کنید کلیک بیشتری در  CTR (نرخ کلیک) بگیرید، تا رتبه ی بهتری را در موتورهای جستجو بدست بیاورید. در نتیجه اگر تولید محتوای شما به صورت تعاملی باشد شانس شما برای دیده شدن بیشتر است. 

حال تصور کنید که فونت شما یا جلوه های بصری ای که استفاده کرده اید مناسب نباشد. کاربر به سرعت صفحه شما را ترک می کند. به این واکنش کاربر، نرخ بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ پرش میگوییم. صفحاتی با نرخ بانس ریت بالا از نظر گوگل صفحات ضعیفی هستند.

توجه کنید که صفحاتی که ترافیک مستقیم بیشتری داشته باشند؛ بیشتر مدنظر گوگل قرار می گیرند. حال اگر محتوای شما چنان جذاب باشد که مخاطب شما مجدد به آن سر بزند! در این صورت قطعا رتبه ی بهتری می گیرید.

هشدار

  • اگر کاربر وارد سایت شما بشود و چیزی که لازم دارد در سایت شما نباشد؛ طبیعتا سایت شما را می بندد و به دنبال نتایج دیگر می رود. به این حالت پوگواستیکینگ (Pogosticking) می گوییم. این یکه رتبه ی منفی است پس سعی کنید اطلاعات جامعی را در اختیار کاربران قرار دهید.
  • محتوای کپی به راحتی توسط گوگل شناسایی می شود؛ حتی اگر اصلاح شده باشد. پس اگر محتوایی دارید که مشابهش در صفحات دیگر قرار دارد از تگ کنونیکال  (Rel=Canonical) استفاده کنید تا امتیاز منفی نگیرید.
 

2- استفاده از ترفندهای ساده: 

به عنوان صفحه ی خود توجه کنید و سعی کنید کلمات کلیدی و نام برندتان را به کار ببرید. از متا دسکریپشن ها استفاده کنید. 

در گوگل همه ی نتایج بدون استثناء دارای 3 پارامتر هستند. ادرس صفحه (URL) و عنوان صفحه (Title) و متا دسکیرپشن (متن مشکی ای که زیر عنوان قرار دارد). متا دسکریپشن موجب می شود ربات های گوگل درک بهتری را از محتوای شما داشته باشند. متادسکریپشن باید شامل کلمات کلیدی و توضیحاتی از همان صفحه باشد و محدودیت آن 156 کاراکتر است.

برای سئوی بهتر سعی کنید از زیر عنوان ها به خوبی استفاده کنید که از h1 تا h6 در دسترس شما می باشند و میزان حساسیت h1 به مراتب بیشتر از h6 است. تگ‌های h1 دومین تگ عنوانی هستند که به گوگل این سیگنال را می دهند که محتوای صفحه در ارتباط با چیست!

یکی از ترفندهای پر کاربرد استفاده از فهرست می باشد. سعی کنید قبل از مقالات خود یا موضوعاتی که به آن میخواهید بپردازید یک فهرست مطالب قرار دهید. این کار نه تنها به گوگل کمک میکند بلکه مخاطبین شما را هم بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر میخواهید سئو موفقی داشته باشید حتما از کلمات کلیدی ( مثلا برای این مقاله سئو) با تراکم بیشتری استفاده کنید!! مثلا من در همین سطر سه مرتبه از کلمه سئو استفاده کرده ام. البته گوگل انقدر هم ساده صفحات شما را برسی نمی کند به لطف الگوریتم مرغ مگس خوار کامل متوجه ی مفهوم محتوای شما می شود.

سعی کنید در بعضی عکس هایی که استفاده می کنید؛ در متن جاگیزن آنها (alt) و نام آنها (name) از کلمات و عبارات کلیدی خود استفاده کنید.

هشدار: از بهینه سازی بیش از حد خود داری کنید. تمرکز خود را روی یک یا دو کلمه بگذارید تا تمرکز موتورهای جستجوگر بر روی صفحه ی شما بیشتر شود.


3- خطاهای رایج

لینک های نامرتبط به سایت شما بر اساس الگوریتم Hill Top گوگل، سیگنال منفی را به موتورهای جستجو ارسال می کند.

املا و گرامر سایت خود را جدی بگیرید. این کار نشان دهنده ی کیفیت سایت شماست.

به سطح خوانایی سایت خود اهمیت دهید.

از URL های بلند استفاده نکنید.

روش های انجام سئو

سه راه برای انجام سئو پیش پای شما قرار دارد. که استراتژی های آن را برای شما شرح می دهیم حال تصمیم با خودتان است.

  1. سئو کلاه سفید: تمامی تکنیک هایی که در ابتدای مقابه از آن ها نام برده شد برای بهینه سازی موتورهای جستجوگر است. تماما بر اساس الگوریتم های گوگل است. ما به این استراتژی، سئو  کلاه سفید یا White Hat Seo می گوییم. یک روش کاملا بی ضرر که در طولانی مدت موجب دریافت امتیاز و دیده شدن شما می شود. شما در این روش از الگوریتم های گوگل استفاده می کنید و تمرکزتان بر روی محتوا و مخاطب است. با ترفندهایی که نام برده شد به راحتی به نتایج سودمندی دست پیدا می کنید؛ اما زمان بر است.

2. سئو کلاه سیاه: در مقابل سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه Black Hat Seo قرار دارد که شما را در معرض خطر جریمه ی گوگل قرار می دهد. شما با این استراتژی ها به سرعت در صفحه ی اول گوگل قرار می گیرید؛ اما طولی نمی کشد که گوگل شما را تشخیص می دهد و سایتتان را حذف می کند. کافیست محتوایتان کپی باشد یا از کلمات کلیدی غیر مرتبط استفاده کرده باشید. گوگل شما را تشخیص می دهد. همچنین استفاده ی بیش از حد از کلمات کلیدی و ایجاد نظرات فیک مخاطبان هم  شناسایی می شود.

 

3. سئو کلاه خاکستری: مواردی که نقض قوانین گوگل به حساب نمی آید جزو این دسته طبقه بندی می شوند. از جمله استفاده از چند سایت و لینک دادن به سایت خودتان یا خرید ریپورتاژ و دامنه های منقضی شده از این دست می باشد.

 

سعی کردیم در این مقاله به صورت اجمالی نکات اولیه ای که باعث بهتر دیده شدن سایتتان می شود را به شما ارائه کنیم. طبیعتا به کار بردن تمام این موارد احتیاج به تجربه، مهارت و آموزش تخصصی دارد. ما در گروه آموزشی هانوتا در کنار شما هستیم تا با راه اندازی یک اکسوسیستم فروش لذت درآمد زایی از سایت خود را بچشید.

کافیست برای دریافت مشاوره اطلاعات خود را برای ما ارسال کرده مشاورین ما در نزدیک ترین زمان ممکن با شما ارتباط برقرار میکنند.

hanotacrm

اشتراک در
اطلاع از
guest
نام دوره
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
preloader