هانوتا

فهرست

خانه » آموزش بهینه سازی موتورهای جستجو » افزایش نرخ تبدیل با سئو
24 مهر 1401

افزایش نرخ تبدیل با سئو

افزایش نرخ تبدیل با سئو

به فرایند تبدیل بازدید کننده ی سایت به مشتری نرخ تبدیل یا (Conversion Rate) می گویند. سئو یکی از زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ است. اگر به دنبال کسب درآمد از فضای اینترنت هستید ناگزیر باید روی آن سرمایه گذاری کنید؛ تا ترافیک ارگانیک سایتتان افزایش پیدا کند.

هدف اصلی شما رسیدن به درآمد است و سئو می تواند موجب افزایش نرخ تبدیل شما شود. همواره باید نرخ تبدیل خود را تحلیل و برسی کنید. در این صورت می توانید استراتژی مناسبی را در پیش گیرید. در این مقاله سعی بر این است مقدمه ای را به شما آموزش دهیم و شما را وارد این دنیا کنیم.

فهرست مطالب

بهینه سازی نرخ تبدیل

از همین اول با یک فرمول ساده شروع کنید. 

با یک برسی اجمالی می توان به چند مسئله پرداخت. اول آنکه در شرایط معمولی نرخ تبدیل شما یک عدد ثابت است. حال اگر تعداد بازدیدکنندگانتان را افزایش دهید طبیعتا مشتری های شما بیشتر می شوند. برای این کار باید سئو سایت خود را جدی تر بگیرید. چون اگر در صفحه ی اول گوگل نباشید اصلا سایتتان دیده نمی شود.

حال بیایید در نظر بگیرید تعداد بازدیدکنندگانتان هم زیاد شد. اینجا باید مجموعه فعالیت هایی را انجام دهید تا بازدید کنندگان را به خریدار تبدیل کنید تا نرخ تبدیلتان افزایش پیدا کند. مثلا روی منو بزنید وارد لندینگ پیج شوید، ایمیل بازدید کنندگان را بخواهید و… تا بازدید کنندگان را تبدیل به مشتری کنید. به مجموعه ی این فعالیت ها CTA (Call to action) میگویند. اقدام به انجام عمل به هر کاری اطلاق می شود که میزان ثبت نامی هایتان را افزایش می دهد. حال وارد پروسه ی قیف فروش می شویم مسیری که باید از آن گذر کرد تا خرید اتفاق بیفتد که به اصطلاح به آن (Conversion/Sales funnel) می گویند. اینجا جایی است که مشتری وارد سبد خرید خود شده است.

طبیعتا تمام افراد قرار نیست از شما خرید کنند. خیلی از افرادی که سایتتان را دیده اند پس از گشت و گذار به دلایلی از آن خارج می شوند. به نرخ افرادی که از سایت ما خارج می شوند؛ (Exit rate) می گویند. خیلی از بازدیدکنندگان هم تبدیل به مشتری می شوند اما قبل از پرداخت از سایت ما خارج می شوند که به نرخ این افراد (Abandonment rate) یا (shopping cart abandonment rate) می گویند که به معنای ( میزان ترک سبد خرید ) است.

خب حالا که با اصطلاحات قیف فروشمان آشنا شدیم سراغ سئو برویم تا بهینه سازی های لازم را انجام دهیم.

افزایش بهینه سازی نرخ تبدیل با سئو

تا اینجا متوجه شدیم که میزان نرخ تیدیل ما یک عدد ثابت است مگر اینکه فرایند اقدام به انجام عمل و جلوه های بصری سایت خود را بهینه کنیم. حال با در نظر گرفتن اینکه این موارد بهینه شده است و به یک عدد ثابت مطلوبی رسیده ایم. (مثلا از هر 300 نفری که از سایت ما بازدید می کنند 30 نفر آن ها تبدیل به مشتری ما می شوند. اینجا ما یک نرخ تبدیل 10 درصدی داریم). حالا چطور باید این تعداد مشتری را بیشتر کنیم؟ 

کافیست تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهیم. در ادامه المان هایی را که موجب افزایش بازدید کنندگان سایت ما می شود را برسی می کنیم.

 

 

 سازگاری با انواع دستگاه ها

 

سازگاری با دستگاه ها در سئو

امروزه بیش از 50 درصد از جستجوها با موبایل انجام می شود. روز به روز جستجو با موبایل هم افزایش می یابد. پس باید دقت کنید که ساختار سایت شما سازگار با موبایل باشد. سعی کنید مدل نمایش سایت خود را با موبایل و تبلت هم سان کنید. الگوریتم mobile first index  سایت شما را براساس نسخه ی موبایل رتبه بندی می کند. شما با این بهینه سازی می توانید تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را دو برابر کنید. پس در قدم اول سایت خود را ریپانسیو طراحی کنید تا در هر نمایشگری به صورت اتوماتیک به درستی نمایش داده شود.

 

 

افزایش حداکثری سرعت سایت

افزایش حداکثری سرعت سایت

خیلی راحت به خودتان رجوع کنید! تصور کنید وارد یک سایت شده اید که سرعت آن به شدت پایین است! چقدر منتظر می مانید؟ قطعا تجربه ی تلخی را بدست می آورید که ممکن است دیگر وارد آن سایت نشوید (80 درصد از کاربران دیگر به سایتی که به دلیل کندی از آن خارج شده اند باز نمی گردند). خیلی سریع از آن سایت خارج می شوید. حال توجه کنید که گوگل قرار است با همین پارامترها به شما رتبه دهد!

در دنیای امروز کاربران به دنبال سریع ترین راه دسترسی به اطلاعات و خدمات و کالا های خود هستند.هیچ کس مایل نیست منتظر بماند. خود شما چند ثانیه انتظار می کشید؟

وقتی صحبت از بهینه سازی سایت می شود. منظور بهینه سازی تک تک پارامتر های آن است. از تصاویر بگیرید تا تمام کدها… سعی کنید فشرده سازی انجام دهید و سایت خود را روی یک سرور قوی یا CDN بارگذاری کنید. از AMP استفاده کنید.

 

برای تست سرعت خود کافیست URL سایت خود را وارد سایت GTmetrix کنید. دقت کنید که بیش از نیمی از کاربران تنها 3 ثانیه برای باز شدن صفحه ی سایت شما صبر می کنند. دقت کنید که باز شدن صفحه ی سایت شما این مفهوم را به مخاطب منتقل می کند که من باید برای باز شدن هر صفحه از این سایت چند ثانیه صبر کنم حال تصور کنید که مخاطب شما با موبایل هم وارد شده باشد!!

 

 

برسی مشکلات فنی سایت

 
برسی مشکلات سئو

هیچ کس دوست ندارد با یک سایت پر از اشکالات فنی رو به رو شود. فکر کنید با سایتی رو به رو هستید که تصاویر آن ناقص است؛ لینک های آن خراب است؛ با یک سرور از کار افتاده طرف هستید. چه واکنشی نشان می دهید؟ از آن خارج نمی شوید؟ تصور صفحاتی با خطای 404 قطعا باعث کاهش نرخ تبدیل شما می شود. برای یافتن اشکالات فنی سایتتان می توانید از ابزار WooRank استفاده کنید.

 

شخصی سازی صفحات دارای خطا

شخصی سازی صفحات دارای EROOR

خب بریم سراغ ارور های 404، تجربه تلخی که همه ی ما با آن رو به رو شده ایم. خب ابتدا یک تعریف ساده از آن داشته باشیم. دقت کنید ارور 404 کد وضعیت HTTP است؛ که توسط سرور به دستگاه شما ارسال می شود. دلیل آن می تواند حذف صفحه ی مورد نظر توسط وب سایت یا انتقال دامنه سایت اتفاق افتاده باشد. در شرایطی هم ممکن است نام دامنه مدنظر شما به IP یا DNS تبدیل نشود. پیشنهاد می کنم حداقل در طول هفته دو مرتبه سایت خو را برسی کنید تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوید.

از دیگر ارورهایی که روی سئو سایت شما تاثیرگذار است ویک نکته منفی به حساب می آید؛ ارور 503 می باشد. این ارور به این معناست که سرویس شما در دسترس نیست یا ترافیک سایتتان بخاطر تبلیغات سنگین شده است. برای جلوگیری از این اتفاق حتما سرورهای خود را ارتقا دهید.

حالا به هر حال تا زمان برطرف کردن این مشکل هم باید اقدامی صورت گیرد پیشنهاد می کنم از جلوه های بصری جذاب در این صفحات استفاده کنید و امکان بازگشت را به مخاطب خود بدهید. در غیر این صورت خودتان بازدید کنندگان سایتتان را به سمت خارج شدن از آن راهنمایی می کنید.

 

استفاده از https

HTTPS یا HTTP

Hypertext transfer protocol secure یا HTTPS نسخه امن پروتکل HTTP می باشد. گوگل اجازه ی دانلود را از سایت هایی که از فناوری HTTPS استفاده نمی کنند را به کاربران مرورگر کروم نمی دهد. در HTTPS از رمزنگاری TLS یا همان (SSL) استفاده می شود.

خب با این تفاسیر قطعا خودتان هم به این نتیجه رسیده اید که سایت هایی که از https استفاده می کنند؛ قابل اعتماد ترند. شما می توانید احساس امنیت بیشتری داشته باشید حال آنکه سایت های فاقد https در کنار آدرس خود یک اعلام خطر قرمز یا متن  Not secure  دارند.

 

 

جلوه های بصری

جلوه های بصری در طراحی سایت

اگر می خواهید در جستجوها وارد صفحه ی گوگل شوید و رتبه ی بهتری را کسب کنید؛ پیشنهاد می کنم مخاطبین خود را برای مدت زمان بیشتری در سایت خود نگه دارید. گوگل بیش از 200 فاکتور را برای رتبه بندی سایت شما برسی می کند. ماندن افراد در سایت شما یکی از آن فاکتور هاست. به این زمان Dwell time می گوییم. سعی کنید با ایجاد صفحات جذاب به همراه جلوه های بصری مخاطبین خود را در وبسایت خود نگه دارید. سعی کنید مخاطبین خود را بیش از یک دقیقه در سایتتان نگه دارید. دقت کنید که ماندن مخاطب در سایت شما این سیگنال را به موتورهای جستجو گر می رساند که کاربر چیزی را که مد نظر قرار داده است را در سایت شما پیدا کرده است. همچنین اگر شما کاربر را در مدت زمان بیشتری در سایت خود نگه دارید شانس فروش خود را نیز بیشتر کرده اید.

با توجه به اینکه بیش از نیمی از کاربران از موبایل استفاده می کنند؛ پیشنهاد میکنم از المان هایی استفاده کنید که کاربران بتوانند با لمس آن به صفحه ی مورد نظر بروند. سعی کنید فاصله را بین این المان ها رعایت کنید. دقت کنید که هر چه سایت شما ساده تر باشد امکان ماندگاری مراجعین شما بیشتر می شود.

 

 

ایجاد محتوای با کیفیت

ایجاد محتوای با کیفیت

مسئله ساده است! اگر مخاطب موضوعی را که بدنبال آن است در سایت شما پیدا کند؛ قطعا زمان بیشتری را در آن می گذراند و طبیعتا نرخ تبدیل شما افزایش پیدا می کند. سعی کنید فونت محتوایتان چشم نواز باشد و آن را در زیر تبلیغات مختلف پنهان نکنید. سعی کنید اندازه ی متن ها و دکمه هایتان به شکلی باشد که نیاز به زوم کردن نداشته باشد. هر آنچه میخواهید ارائه کنید در سریع ترین زمان به کابر منتقل کنید. پیشنهادات مختلفی برای کاربر قرار دهید. مطالبی که فکر می کنید مخاطب به آن نیاز دارد را به مخاطبتان پیشنهاد کنید.

 

 

بهینه سازی صفحه

بهینه سازی صفحات سایت SEO

از متا تگ ها به درستی استفاده کنید متاتگ ها شامل عنوان، متادسکریپشن، عنوان، h1 و غیره است. متاتگ ها باعث شناخت بهتر گوگل از از سایتتان می شود. 

متا دیسکریپشن (Meta Description)  متا تگیست که در آن به توضیحات مختصری درباره محتوای صفحه می پردازیم. یک تگ HTML است که می تواند شامل 160 کاراکتر باشد و می توان آن را کنترل و بهینه سازی کرد.

متا تگ عنوان همان چیزی است که صفحات گوگل به کاربر نمایش می دهند، سعی کنید بیشترین جذابیت و کشش را داشته باشد تا شانس شما برای دیده شدن را بیشتر کند.

تگH1 هم که همان تگ صدر نشین صفحه ی وبسایت شما می باشد.

استفاده از کلمات کلیدی بلند (Long Tail Keyword)

استفاده از کلمات کلیدی بلند

تصور کنید می خواهید درباره ی یک موضوع مثل هودی در گوگل جستجو انجام دهید. خب دو راه جلوی پای شماست یا کلمه ی هودی را جستجو می کنید یا اگر طرح خاصی مد نظرتان است جزئیات آن را نیز وارد می کنید برایر مثال هودی مشکی پسرانه طرح Assassins. پس دقت کنید همانطور که کلمات کلیدی کوچک مهم هستند به همان میزان استفاده از کلمات کلیدی بلند نیز حائز اهمیت است. چون ترافیک زیادی را می تواند به سمت شما هدایت کند. برای این کار می توانید از ابزارهایی مانند SEMrushKeySearchMoz Keyword Explorer و همچنین googl keyword planner و همینطور lsi گول هم از بهترین ابزارها هستند.


جادوی لینک داخلی

جادوی لینک داخلی

hanotacrm

اشتراک در
اطلاع از
guest
نام دوره
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
preloader