طراحی سایت بهتره یا داشتن اینستاگرام؟
سوالی که شاید برای خیلی از ما که به تازگی کسب و کار خودمون رو شروع کردیم مطرح میشه، در این مقاله سعی داریم مزایا و معایب بازاریابی با هرکدام از این دو روش را توضیح بدیم و کمکی در راستای راهاندازی کسب و کار شما کنیم.
یه تفاوت عمده بین فروشگاه فیزیکی و آنلاین اینه که شما می دونید مخاطبان شما چه کسانی هستند. بازدید حضوری از فروشگاه به فرد این آزادی رونمی ده که شناخت کافی از مشتری و مخاطب هدف پیدا کنی. با این حال، از طریق یه وب سایت می شه جزئیات کامل یه خریدار آنلاین رو به همراه نام، سن، شماره تماس، آدرس ایمیل و آدرس محل سکونت دریافت کرد.
دادههای مشتری مهمترین جنبه کسب و کار شما است. از طریق اطلاعات ارائه شده، می تونید از تعامل با مشتری و رضایت مشتری اطمینان پیدا کنید. همچنین، ابزارهای مختلف بازاریابی مثل کمپین های تبلیغاتی، گوگل آنالیتیکس، تبلیغات ادوردز و غیره به شما این امکان رو میده تا دوشاخه شدن کامل مخاطبان خودتون رو درک کنید
. مثل اطلاعات زیر:
• جنسیت مخاطبان شما چیه!
• در کدوم رده سنی قرار میگیرن
• در کجای دنیا قرار دارن
• چگونه با شما آشنا شدن
• مخاطبان شما از کدام پلتفرم استفاده میکنن
• کدوم محصول تقاضای بیشتری داره
• استراتژی بازاریابی که بهترین کار رو برای شما داشته، کدومه؟
• محدوده قیمتی که مخاطب شما در نظر میگیره چقدره
• اونا چقدر زمان رو در فروشگاه اینترنتی شما صرف کردن
کسب و کارهای مبتنی بر وب سایت راه رو برای مدیریت سریعتر و آسانتر فروشگاه هموار میکنه. از آنجایی که همه چیز خودکار است، به عنوان یک صاحب کسب و کار، نیازی نیست نگران صورتحساب، فاکتورها، جزئیات حمل و نقل و غیره باشید.
در حالی که فروش آنلاین از طریق طراحی سایت فروشگاهی، مزایای خودش رو داره، معایبی نیز به همراه داره.
• کاربرانی که به صورت آنلاین خرید می کنند به صورت مجازی محصول شما رو می بینند. آنها فقط یه تصویر از محصول شما میبینن ،اما نمی دونن که آیا همون محصول رو دریافت خواهند کرد یا نه!. در حالی که برخی از شرکت ها به نمایش خود صادق هستند، برخی مشتریان خودشون رو فریب می دن، که این کار باعث از بین رفتن اعتماد کاربران در خریدهای اینترنتی میشه.
• همچنین، مشتریان نمیتونن محصول رو امتحان کنن. در واقع، قبل از خرید در یک وضعیت ذهنی سردرگم هستند.
• یکی دیگه از معایب فروش آنلاین اینه که تعدادی از افراد هنوز هنگام خرید آنلاین اعتماد ندارن. دلیل اصلی روش های پرداخت آنلاین و انتقال اطلاعات شخصی است. از آنجایی که همه چیز مبتنی بر اینترنت است، خریداران از راه دور با مشکلات شبکه اینترنت مواجه هستند، علاوه بر این، بازخورد مشتریان نقش مهمی در رفتار خرید ایفا می کند. یک بازخورد منفی و مشتری اعتماد خود را به شما از دست داده است.
اینستاگرام برای ارائه تمام ویژگیهایی که برای بازاریابی برای کسب و کار خود نیاز دارید ارائه شده است. این تنها دلیلی است که یکی از اصلیترین پلتفرمهای محبوب برای بازاریابی کسب و کار شما است. در این مقاله قصد داریم تمام مزایا و معایب اینستاگرام را در هنگام استفاده از آن برای اهداف بازاریابی فهرست کنیم.
• ثابت شده که اینستاگرام یکی از سریعترین شبکههای اجتماعی در حال رشده. تعداد مخاطبان فیس بوک و اینستاگرام تقریباً یکسان هست، بنابراین افراد زیادی از مخاطبان وجود دارند که می خواهند تبلیغات شما رو ببینند.
• اینستاگرام یکی از بهترین پلتفرمها برای تبلیغ بصری برند یا کسب و کار شما است. همانطور که گفته شد، میتونید عکسهای با کیفیتی از محصولات خود منتشر کنید که در نهایت میتونه فروش شما رو افزایش بده. مردم بیشتر درگیر مطالبی هستند که عکسهای بصری داره تا متنهای ساده.
• اگر در گروه بازاریابی برای کسب و کار خود هستین، باید در دسته یا جایگاه خود فعال باشید. شما باید مطمئن بشید که به پیامهای مخاطبان خود و همچنین نظرات آنها پاسخ میدید. از آنجایی که اینستاگرام مخصوص گوشیهای هوشمند ساخته شده، میتونید به راحتی به این پیامها و نظرات پاسخ بدید.
• پست هایی که در اینستاگرام میذارید، برای همیشه روی پلتفرم باقی می مانند مگر اینکه اونا رو حذف کنید. به همین دلیله که پستهای قدیمی شما میتونند برای شما تعامل ایجاد کنند. با این حال، اگر می خواهید این اتفاق بیفته، باید با دقت از هشتگ ها استفاده کنید.
• نقطه ضعف اصلی که به ذهن می رسه احتمالاً اینه که اینستاگرام پلتفرمی نیست که فقط بر مشاغل تمرکز کنه. معمولاً افراد از اینستاگرام برای گذراندن وقت و ارتباط با افراد دیگه هم استفاده می کنند. تنها درصد کمی از مردم یا کاربرانی هستند که قصد خرید چیزی رو دارند که در اکسپلور خود می بینند.
• اینستاگرام به شدت به تصاویر متکی هست. این به این معنیه که باید بسیار مراقب تصاویری که در اینستاگرام ارسال می کنید باشید. زیرا باعث جذب فالوور خواهد شد.
• در اینستاگرام، نمی توانید محصول رو در پست خود بیشتر توضیح بدید. شما فقط مجاز به آپلود ویدیوهایی هستید که حدود 60 ثانیه زمان دارند. همچنین برای توضیحات محصول هم از یه حد مجاز بیشتر نمیتونید تو کپشن توضیح بدید.
• از بزرگترین معایب این پلتفرم اینه که یک پلتفرم ایرانی نیست و برای استفاده در کشور ما با محدودیت همراه هست خصوصا الان که این محدودیتها بیشتر هم شده و الان فقط با استفاده از فیلترشکن میتونید وارد اپلیکیشن بشید که این خودش باعث شده کاربران زیادی دیگه نتونن به این پلتفرم دسترسی داشته باشن در نتیجه حجم مخاطبان و فروش شما به نسبت کم خواهد شد.
همانطور که در بالا بررسی کردیم، طراحی سایت و اینستاگرام هر دو دارای مزایا و معایبی در رابطه با فروش هستند، اما میشه گفت که هر دو به نوعی کامل کننده هم هستند و بهترین روش، طراحی وبسایت و در موازات آن ساخت صفحه اینستاگرام به شما برای دیدهشدن بیشتر کمک خواهد کرد.ولی قطعا وب سایت رسمی چون هیچگونه محدودیتی برای شما نداره قطعا برای همیشه میتونید به فعالیت خودتون ادامه بدید.
دیدگاهتان را بنویسید