خانه » مهارتهای استخدامی » مهارت‌های نرم مهم‌ترند یا مهارت‌های سخت؟
04 مهر 1401

مهارت‌های نرم مهم‌ترند یا مهارت‌های سخت؟

مهارت‌های نرم مهم‌ترند یا مهارت‌های سخت؟

برای استخدام بهتر مهارتهایی لازمه که اگر اونارو بشناسین و در جهت تقویت این مهارتها گام بردارید قطعا به نتایج خوبی خواهید رسید.که ما در این مقاله این مهارتها رو به شما معرفی میکنیم.

مهارت‌های سخت(Hard Skills)

hard skills concept with big word or text and team people with modern flat style – vector illustration

 مهارت‌هایی هستند که شما برای موفقیت در یک شغل خاص به آن‌ها احتیاج دارید. این مهارت‌ها به تناسب هر شغل متفاوت هستند، معمولا به سادگی قابل سنجش هستند، از طریق آموزش‌های رسمی و غیررسمی و یا کسب تجربه عملی در محیط کار قابل فراگیری هستند، مثل مهارت برنامه نویسی، مهارت کار با اکسل، تسلط به زبان انگلیسی، کار با دستگاه مونتاژ، مهارت مصاحبه استخدامی

مهارت‌های نرم(Soft Skills)

 مهارت‌های نرم مهارت‌های شخصی، درون فردی و رفتاری وترکیبی از مهارت های اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی ، شخصیت یا ویژگی‌های شخصیتی، نگرش‌ها، هوش اجتماعی و هوش هیجانی است که کارمندان را قادر می سازد در محیط خود با دیگران خوب کار کنند، عملکرد مطلوب داشته باشند، سازمان پذیرتر باشند و در نهایت به موفقیت برسند.
مثل مهارت‌های ارتباطی، کار تیمی، مدیریت زمان، حل مساله، رهبری، توسعه خود و… این مهارت‌ها به سادگی قابل سنجش نیستند، در عین حال قابل یادگیری و توسعه هستند.

کدامیک مهم‌ترند؟

اگر چه مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم هر دو برای موفقیت در کسب و کار ضروری هستند، اما روندهای اخیر بیانگر این است که اهمیت مهارت‌های نرم رو به افزایش است. مهارت‌های نرم اولین روندی است که از دید حرفه‌ای‌های حوزه مدیریت منابع انسانی بسیار مهم است. در نظرسنجی انجام شده 92 درصد پاسخ دهندگان معتقدند مهارت‌های نرم کارکنان، به اندازه و یا بیشتر از مهارت‌های سخت اهمیت دارد

همچنین 89 درصد معتقدند که عمده استخدام‌های نامناسب به دلیل فقدان مهارت‌های نرم است.

مهارتهای نرم مورد نیاز در بازار

مهارتهای زیر به عنوان مورد نیازترین مهارت‌های نرم بازار کار معرفی شده‌اند.

در اینجا فقط به یکی از این مهارتها که مهمترین هم هست اشاره میکنیم:

مهارت نرم: کار تیمی


 *خودجوش است و براي انجام كارها داوطلب مي‌شود.
* در كار گروهي از خود گذشتگي نشان مي‌دهد.
 *در گروه مشاركت فعال دارد و وجود او در جلسه و براي سایرین سودمند است.

 تعهد و اشتیاق را در سایر اعضای تیم بر می‌انگیزد.
 * از تصمیمات جمع و گروه حمایت مي‌كند، حتي اگر برخلاف نظر وي باشد.
 *متعهد به اهداف تیم است و براي نگهداري تیم به شدت كار مي‌كند.
 *با سایر اعضای تیم رابطه‌ای مثبت و سازنده برقرار می‎کند.
 *دیگران را در موفقیت تیم سهیم می‌کند.

مهارت‌های نرم تفاوت بین کارجوی عادی و کارجوی ایده آل است.

امروزه در بیشتر بازارهای شغلی رقابتی، معیارهای استخدامی محدود به توانایی فنی و دانش تخصصی نمی‌باشد. هر نقش شغلی مستلزم تعامل با دیگران، مدیریت زمان، متقاعدسازی، کار با دیگران، خلاقیت و… می باشد. بنابراین مهارت‌های نرم برای بیشتر کارفرمایان مهم خواهد بود.

خبر خوب این است که مهارت‌های نرم قابل توسعه هستند هر چند اندازه‌گیری میزان پیشرفت آن کار چندان آسانی هم نیست اما اگر به عنوان کارفرما به دنبال یک محیط کار مفید و سالم هستید بر روی مهارت‌های نرم سرمایه‌گذاری کنید.

hanota

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

preloader