بررسی چند مهارت شخصیتی (نرم) برای استخدام بهتر
ارتباطات
توانایی بیان و حتی نوشتن افکار و ایدهها به صورت شفاف و موثر مهارتی است که بسیار مورد توجه کارفرمایان است. افراد دارای این مهارت، بهراحتی با گروههای مختلفی از مردم صحبت میکنند و ایدهها و نظرات خود را به اشتراک میگذارند بدون آنکه تعارضی پیش بیاید.
مهارت های نرم مرتبط با ارتباطات:
برقراری ارتباط مؤثر زیربنای تمام مهارت های نرم است. در واقع بدون آگاهی از اصول ارتباط مؤثر با دیگران نمیتوان آجری به بنای مهارت های نرم اضافه کرد. پیشنهاد میکنیم پیش از آنکه به تقویت بقیه مهارت های این دسته بپردازید، قدم اول را با این مقاله بردارید و پایههای رابطه سازنده با دیگران را بنا کنید
رهبری
رهبران از نقاط قوت و تواناییهای ویژه اعضای گروه برای دستیابی به اهداف مشترک، استفاده میکنند. این افراد الهامبخش دیگران هستند و به بقیه در تبدیل توانایی بالقوهشان به توانایی بالفعل، کمک میکنند. نشان دادن شِمّههایی از مهارت نرم رهبری به محبوبیت شما در سازمان و افزایش وجهه و اعتبارتان کمک میکند و همچنین میتواند ارتقای شغلی و فرصتهای کاری بهتر را برایتان به ارمغان بیاورد.
مهارتهای نرم مرتبط با رهبری:
قدم اول برای ورود به دنیای رهبری، آگاهی از نحوه رفتار، واکنشها و احساسات افراد و سپس نحوه تعامل موثر با آنها در جهت افراد گروهی است.
تفکر انتقادی
تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله مرتبط با آن، در فضای کاری همیشه مورد نیاز است.
نشان دادن این مهارت به کارفرما مهم است و در این رابطه میگوید: «اینکه شما یک متفکر انتقادی هستید، موضوع مهمی است اما موضوع مهمتر این است که بتوانید نمونهای از پروژههایی که داشتهاید را به اشتراک بگذارید که در آن از تفکر انتقادی استفاده کردهاید و بتوانید نشان دهید که این تفکر چه تاثیری بر روند پروژه داشته است.»
مهارت های نرم مرتبط با تفکر انتقادی:
در پشت پرده یک تفکر انتقادی سازنده، مهارت قضاوت صحیح و واقعبینانه نهفته است. ما اغلب با احساساتمان قضاوت میکنیم و سپس با منطقمان تلاش میکنیم تا آن را موجه جلوه دهیم. اما این نحوه واکنش و تصمیمگیری ممکن است گاهی به قیمت نابودی کسبوکارها و ارتباط افراد تمام شود. ملکوم گلدول به مهمترین مواردی که بر تصمیمگیری و قضاوت افراد تاثیر میگذارد در کتاب یک نگاه اشاره کرده است. پیشنهاد میکنیم نکات مهم آن را مرور کنید.
کار گروهی
فردی که این مهارت نرم را دارد بهخوبی با همکاران و مشتریان همکاری میکند و با آنها روابط قوی و مستحکم میسازد. این افراد به راحتی در یک ساختار گروهی، کار میکنند و مذاکرهکنندگان خوبی هستند و میتوانند تعارضات و درگیریهای محل کار را مدیریت کنند. کارمندانی که مهارت نرم کار گروهی را به خوبی به نمایش میگذارند، کسانی هستند که ایدههای خود را بیان میکنند و نسبت به نظرات، ایدهها، آدابورسوم و خواستههای همکاران با احترام و مسئولانه برخورد میکنند. کارفرمایان برای ایجاد یک فرهنگ اداری دوستانه، حفظ کارمندان و جذب استعدادهای برتر نیاز به همکاری کارکنانشان دارند و در جذب افراد، مهارت نرم کار گروهی را در نظر میگیرند. این نکته را یادتان باشد که همکاری با همکاران، کیفیت کار شما و سازمانتان را بهبود میبخشد.
مهارت های نرم مرتبط با کارگروهی:
اگرچه مهارت های نرم را نمیتوان به سادگی مهارتهای فنی و سخت یاد گرفت اما بهطور قطع میتوان آنها را در طول زمان توسعه داد و بهبود بخشید.
بهبود مهارت های نرم میتواند امری دشوار باشد زیرا مستلزم دروننگری بسیار زیاد است و اگر شما قبلاً این کار را انجام نداده باشید، این کار میتواند دشوارتر و سختتر شود. نگران نباشید، اگر قصد تقویت این نوع مهارتها را دارید، ما در بوکاپو چند نکته و ترفند برای شما کنار گذاشتهایم:
خوداندیشی
برای پیشرفت، در ابتدای امر باید با خودتان صادق باشید و بدانید که نقاط ضعفتان چیست. این موضوع چندان هم آسان نیست. اگر در این موضوع مشکل دارید، میتوانید از دوستان یا اعضای خانواده بخواهید در این کار به شما کمک کنند و یا حتی براش آموزش ببینید.
زمانی که زمینههایی که نیاز به رشد و بهبود دارند را پیدا کردید، به دنبال منابعی باشید که به شما کمک میکند تا این مهارتها را بیاموزید. این منبع ممکن است کتاب، دوره آموزشی مجازی و یا حضوری باشد. البته کسی که تعیین میکند آن آموزش چقدر مؤثر باشد، شما هستید و تلاش و تمرینتان.
رصد دیگران
به کسانی که مهارت های نرمی را دارند که شما به دنبال بهبود آنها هستید، توجه کنید. اگر با آنها ارتباط دارید، از آنها مشورت بگیرید و درخواست کنید که در این راه مربی شما باشند. انتخاب کردن الگوهای مناسب و بررسی رفتارهایشان در موقعیتهای مختلف، میتواند تجربه عملی ارزشمندی را برایتان به ارمغان بیاورد.
آموزش و تمرین، تمرین و تمرین
تمام مهارت های نرم با تمرین بهبود مییابند. هنگامی که آموزشی را یاد گرفتید، اگر کارجو هستید سعی کنید قبل از مصاحبه آن را با دوستان یا خانواده تمرین کنید تا با دست پر به مصاحبه بروید. اگر کارمند هستید، این تمرین کردن باعث میشود تا با اعتمادبهنفس بیشتری این مهارتها را در محل کارتان استفاده کنید. البته باید این مهارتها جزئی از شخصیت شما شوند تا مؤثر باشند به این ترتیب همه جا و در تمام مراحل زندگی همراهیتان خواهند کرد.
ضربه فنی!
تا اینجا از اهمیت مهارت های نرم در کسبوکار و موفقیتهای شغلی مطلع شدید اما اگر هنوز هم شک دارید، شما را به تحقیقی از دانشگاه هاروارد ارجاع میدهیم که میگوید، ۸۵ درصد از موفقیت های شغلی ناشی از مهارت های نرم است و تنها ۱۵ درصد به مهارتهای فنی نسبت داده میشود.دارا بودن مهارت های نرم، میتواند شما را به یک مهره غیرقابل جایگزین در سازمانتان تبدیل کند.
دیدگاهتان را بنویسید