هانوتا

فهرست

18 آبان 1401

سئوی فنی 1

سئوی فنی

سئوی فنی بخش مهمی از فعالیت بهینه سازی ما است. یکی از اهداف موتور جستجو از گشتن در یک صفحه اینه که سعی میکنه بفهمه ظاهر اون صفحه از نظر افراد عادی چطوره. در نظر داشته باشید که موتور جستجو نمیتواند مثل ما صفحات را ببیند. موتور جستجو کدهایی را می بیند که سرور برای جستجوگرها ارسال میکند.

فهرست مطالب

تفسیر کدهای پشت صفحات وب

بیاید برای بررسی بیشتر یک سر به صفحه ی اکسپلور کالیفرنیا بزنیم. ما آدم ها این صفحه را به صورت رنگی و به همراه محتوای مختلفی مثل عکس متن ویدیو و انواع مختلفی از رنگ ها و استایل ها می بینیم. ظاهر خوبی داره و ما به راحتی می توانیم در قسمت های مختلفش جابه جا بشویم. اما همین صفحه از دید موتور جستجو به این صورته:

تفسیر کدهای پشت صفحات وب

ممکنه شبیه صفحه ای که دیدیم نباشه اما همونه. تمام این مارکاپ ها و کدها، یک سری دستور العمل هستند که موتورهای جستجو موقع خروجی گرفتن یک صفحه ی وب ازش پیروی میکنه. نکته ی مهمش هم اینه که موتورهای جستجو فقط به این کدها توجه می کنند. صفحات وب عمدتا با کدهای html و مارکاپ درست میشوند. این کدها توی شناسایی محل فایل های ضروری برای ایجاد یکه صفحه، جایگاه هر کدوم از آن ها روی صفحه، نحوه ی قرارگیری، فونت رنگ و اندازه های مورد نیاز، ظاهر منوهای کناری، جایی که لینک ها بهش اشاره میکنند و جایگاه عناصر مختلف به موتورهای جستجو کمک می کنند.

همانطور که می بینید اینجا چیزای زیادی نوشته شده؛ که ممکنه روی صفحه هم نشان داده نشه. این بخش ها هستند که به موتورهای جستجو این امکان را می دهند که محتوای روی صفحه را بهتر درک کنند. بهینه سازی این بخش ها را سئوی فنی میگوییم.

تفسیر کدهای پشت صفحات وب

به علاوه html مسول بارگذاری استایل شیت هم هست. یعنی دستور العمل هایی که اجازه کنترل کردن بخش های ظاهری صفحه را میدهند. مثل رنگ فونت، اندازه ی محتوا، فاصله ی خطوط، عکس پس زمینه، بخش های قرار دادی روی صفحه و در کل تمام اصولی که میشه ازش برای کنترل کردن ظاهر صفحه ی وب استفاده کرد.

تفسیر کدهای پشت صفحات وب

Html تنها زبانی نیست که موتور جستجو متوجه می شود. امروزه موتورهای جستجو در زمینه ی فهمیدن زبان جاوا اسکریپت و html5 هم پیشرفت داشتند و می توانند آن ها را بخوانند و اجرا کنند و ازشون برای انیمیشن، اسلاید شو و منوهای متحرک و غیره استفاده می شود. همچنین میتوانید کدهایی را پیدا بکنید که محتوای غیر متنی تولید می کنند مثل این قسمت از کد که مسول خروجی گرفتن فیلم هایی است که روی صفحه ی اصلی می بینیم؛

تفسیر کدهای پشت صفحات وب

در حالی که ما آدم ها فیلم را تماشا می کنیم؛ تنها چیزی که موتور جستجو می تواند ببیند همین کد است. درسته که این مقالات درباره ی طراحی وب یا برنامه نویسی نیست؛ اما درک چیزی که موتور جستجو می بیند هم اهمیت زیادی در این مقالات دارد. ممکنه تا حالا متوجه شده باشید که اطمینان از مرتب و کارآمد بودن کدهای وب سایت و عاری بودن از هر خطا باعث می شود، صفحتون به درستی برای کاربران به نمایش درآد و از گیج شدن موتور جستجو هم جلو گیری می کند. هر قدر کدها مرتب تر باشد، تغییر دادنش هم آسان تر می شود و به راحتی می شود بهینه سازیش کرد. اطمینان موتور جستجو هم ار اینکه صفحتون برای کاربران مناسبه افزایش پیدا می کند.

آشنایی با طریقه ی فهرست شدن محتوا توسط موتورهای جستجو

آگاهی از نحوه ی پیدا کردن محتوای جدید روی وب توسط موتور جستجو و همچنین کشف موقعیت این صفحات خیلی مهمه. یکی از راه های پیدا کردن محتوای جدید دنبال کردن لینک هاست. درست مثل زمانی که من و شما روی لینک ها کلیک می کنیم و می ریم صفحه ی بعد، موتور جستجو هم برای پیدا کردن محتوای جدید همین کار را انجام می دهد؛ اما آن ها روی هر لینکی که پیدا می کنند، کلیک می کنند. اگر می خواهید از پیدا کردن محتواتون توسط موتور جستجو مطمئن بشوید. حتما باید براش لینک بگذارید و جدی تر روی سئوی فنی خود کار کنید..

روش دیگه برای پیدا کردن محتوای جدید XML sitemap هست.XML sitemap لیست تمام محتوای روی صفحه با فرمت خاصی است که فقط موتورهای جستجو می توانند بخواننش. برای آگاهی از قوائد یا نحوه ی ایجاد XML sitemap می توانید به sitemap.org مراجعه کنید و مستندات آن را ببینید. بعد از دیدن سایت مپ آن را مستقیما برای موتور جستجو ارسال می کنیم. به این ترتیب وقتی چیزه جدیدی به سایت اضافه می کنیم یا چیزه جدیدی را تغییر می دهید، موتور جستجو ازش مطلع می شود. موتورهای جستجو همیشه لینک هاتون رو جستجو می کنند تا محتوا های اضافی را index بکنند.

درسته که این کاره خوبیه اما خیلی وقت ها خیلی چیزها هست که دلتون نمی خواهد، موتور جستجو آن ها را پیدا بکند. مثلا صفحات آزمایشی یا خیلی چیزهای دیگه که نمیخواهید تو صفحه ی نتایج جستجو به نمایش در بیاد نیاز به سئوی فنی دارد. برای کنترل کردن طرز جستجو کردن موتور جستجو میتوان اصولی را مثل robots.txt ایجاد کرد. این فایل را می توانید توی پوشه ی اصلی سایتتان قرار بدهید. بعد از برخورد موتور جستجو با این فایل و خواندنش از اصولی که تعیین کردید، تبعیت می کند.

برای هر جستجو گر یا موتور جستجو می شود یک اصولی را در نظر گرفت و به این شکل جاهایی که می توانند به نمایش در بیایند را مشخص کرد. این کار کاملا تخخصصی است. برای اطلاع پیدا کردن از نحوه ی کار robots.txt می توانید به سایت robots.txt.org مراجعه کنید. فقط یادتان باشد که موتورهای جستجو محتوایی را که پیدا کردن را بر اساس URL ها Index می کنند. URL ها در واقع جایگاه صفحات وب روی اینترنت هستند. هر صفحه ای روی سایت یک URL منحصر به فرد داره که موتورهای جستجو می توانند هر کدام را از دیگری تمییز بدهند.

ساختار این URL به موتور جستجو کمک میکند که ساختار کل وبسایتتان را درک بکند. راه های زیادی برای پیدا کردن صفحه تان هست. درسته که نمی شود عملکرد موتور جستجو را کنترل کرد؛ اما با ایجاد لینک و URL های منحصر به فردی که می تواند دنبال کند؛ یا با ایجاد سایت مپ هایی که می تواند بخواند یا Robot.txt هایی که هدایتش میکند. می توانید کاری کنید که به سرعت صفحه تان را شناسایی کند.

کار با آدرس های استاندارد و redirect

هنگامی که موتورهای جستجو سعی در index کردن صفحات دارند. از URL ها به عنوان نشانگر محتوا استفاده می کنند. درسته که برای هر صفحه در اینترنت باید یک URL منحصر به فرد وجود داشته باشد؛ اما هر صفحه ی وب می تواند یک URL  متفاوت هم داشته باشد که باعث می شود دوتا URL توی موتور جستجو باشد. عمده ترین دلیل این کار استفاده از URL parameters ها است. این ها داده های اضافی ای هستند که به انتای URL ها اضافه می شوند و میشه باهاشون کارهای زیادی انجام داد. بعضی وقت ها می شود چیزی که توی صفحه نمایش داده می شود را کنترل کنند.

 در همچین مواقعی URL های مختلف در صفحات مختلفی هستند. بعضی وقت ها هم کاری با محتوا ندارند و میشه ازشون برای ذخیره کردن آیدی ها یا دنبال کردن پارامتر های مختلف استفاده کرد. درسته که URL ها ممکنه فرق داشته باشند؛ اما محتوای آن ها یکی است. اینجاست که موتور جستجو نمی تواند تشخیص دهد، کدام یک از URL parameters ها مهم هستند و کدامشان مهم نیستند.سئوی فنی اینجا چاره ساز است. راه حل این مشکل استفاده از برچسب REL Canonical هست. این برچسبی که به صفحه اضافه می شود به عنوان دستور العمل، عمل می کند و به موتور جستجو می گوید: فرقی نمیکنه چه URL ای در نوار آدرس دیده می شود، یادت باشه که این URL روی به عنوان اولین URL این محتوا Index کنی.

کد خروجی گرفتن فیلم

روش دیگر بر طرف کردن ابهامات موتور جستجو استفاده از URL parameters اینه که از webmaster tools کمک بگیریم. این یک مثال در google webmaster tools هست که به قسمت crawl و URL parameters رفتیم تا به google بگوییم که با URL parameters چه کار کند.

ایندکس

دلیل دیگر کپی کردن محتوا اینه که ممکنه اون رو به جایگاه جدیدی روی وب سایت منتقل کنیم. جایگاه قبلی و جایگاه جدید می توان همزامان index شود برای جلگیری از همچین وضعیتی هر موقع که جای چیزی را عوض می کنید باید اصول redirect را اجرا کنید. چند نوع redirect وجود داره که می توان ازش استفاده کرد؛ اما اجازه بدید دو نوعش رو برای سئوی فنی برسی کنیم.

اولین نوع از redirect ها نوع 302 یا redirect موقته از این فقط باید برای جابه جایی کوتاه مدت استفاده بشود. مثل زمانی که می خواهید صفحه ای را برای مدت کوتاهی به نمایش در بیاورید. Redirect به موتور جستجو می گوید صفحه ای که کاربر دنبالشه فعلا در دسترس نیست؛ اما خیلی زود در دسترس قرار میگیرد. بنابر این کاری به index نداشته باش.

redirect 302

برای جابه جایی طولانی مدت یا دائمی باید از redirect 301 یا دائمی استفاده کنید. این redirect به موتور جستجو می گوید که درسته این URL قدیمی را index کردم اما این URL دیگر وجود ندارد. موتور جستجو باید همه ی چیزهایی را که در مورد URL قبلی می داند را روی URL جدیدی که وجود دارد اعمال کند.

redirect 301

بیشتربخوانید: سئوی فنی پیشرفته

بیشتربخوانید:

سئوی فنی پیشرفته

موتور جستجو حتما باید از URL ای که صفحتون روش قرار دارد مطلع باشد و برای هر صفحه هم یک URL منحصر به فرد وجود داشته باشد. بنابر این صفحتون به درسته INDEX می شود و این زیربنای راه  یافتن به صدر نتایج جستجو است.

سعی کردیم بخش مقدماتی سئوی فنی را با زبان خیلی ساده به شما آموزش دهیم. ما همواره آماده ی دریافت دیدگاه شما هستیم. در صورتی که نیاز به ارتباط با کارشناسان ما دارید کافی است اطلاعات خود را برای ما ارسال کنید. کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما ارتباط برقرار خواهند کرد.

همراه ما باشید…

hanotacrm

اشتراک در
اطلاع از
guest
نام دوره
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x