22 آبان 1401

انواع محتوا

محتوا

شاید فکر کنید محتوا فقط از متن تشکیل میشه اما این روزا دیگه اینطور نیست. محتوا می تواند اشکال مختلفی داشته باشد؛ از جمله presentation، تصویر، نمودار و حتی فیلم. بیاید انواع محتوا هایی را که در وب وجود دارد برسی کنیم.

فهرست مطالب

آشنایی با انواع محتوا

متن:

اول ایکه خیلی از محتواهای موجود قالب متنی دارند. یعنی به شکل کلماتی که در صفحات، پست وبلاگ ها، مقالات و خیلی چیزهای دیگه میبینیم هستند. همانطور که گفتیم متنی که انتخاب می کنیم و تناسبش با کلمات کلیدی ای که برای سئو مدنظر قرار دادیم اهمیت زیادی داره اما فرمت های دیگه ای هم هستند. فایل های PDF، Word و حتی اسلایدها (PPT) فایل هایی هستند که هر روز باهاشون سرو کار داریم و میتوانیم توی وب انتشار بدیم.

محتواهایی که فرمتشون document هست رو میشه تبدیل کرد به HTML، اما خیلی ها به presentation فکر نمی کنند. اگر قبلا اسلایدهایی تهیه کردید بهتره این اسلایدها رو بزارید روی وب و با دیگران هم به اشتراک بگذارید. خیلی از سخنران ها و کمپانی ها دارند اسلاید هاشون رو توی هاست هایی مثل Slide share اپلود کنند.

slide share

بعد برای اینکه بشه آپلودش کرد براش یک لینک در نظر میگیریم. مخاطب ها می توانند از این اسلاید ها در لپ تاپ هاشون استفاده کنند و و با دیگران هم به اشتراک بگذارند. اینطوری محتوایی رو که شما تهیه کردید را می توان به راحتی با دیگران به اشتراک گذاشت.

تصاویر:

 استفاده از تصاویر بهترین راه برای نمایش دادن یک مطلب به صورت تصویریه و خواننده ها هم بهتر می توانند چیزی که متن توضیح میدهد را تجسم کنند. عکس ها سریع تر از هر محتوای دیگه در وب منتشر می شوند. صفحاتی مثل Pinterest رو ببینید چطور محبوب شده اند! در این سایت گروه های مختلفی از تصاویر دیده میشه که مردم دنیا در موردش کامنت می گذارند.

Pinterest

موتورهای جستجو محتوای تصویری رو هم index می کنند. مثلا گوگل رو باز کنید و از بخش image اسم کمپانی یا برندتون رو جستجو کنید. همونطوریه که انتظارداشتید. کاربران انتظار دارند موقعی که چیزی رو جستجو می کنند نتایج هم بخشی از نتایج باشد و با استفاده از کدهای مناسب می شود به موتور جستجو کمک کرد. میشه کمک کرد عکس های هر صفحه را هم شناسایی کنه. جستجوی تصاویر یکی از راه های جدید جستجو و پیدا کردن محتواست.

اینفوگرافیک:

یکی دیگر از انواع محتوایی که جدیدا معروف شده اینفوگرافیک است. اینفوگرافیک مجموعه ی گسترده ای از داده ها رو به شکلی بصری به نمایش در میاره و  به افراد کمک میکند که اطلاعات زیادی را به شیوه ای معنا دار درک کنند. مثل سایت (https://visual.ly) که سفارشات رو انجام میدهد. اینفوگرافیک در واقع همون عکسه و در صفحاتی دیده میشه که محتوای زیادی توش وجود داره. بنابراین موتور جستجو هم به راحتی Index میکندش. اینفوگرافیک هایی که از ساختار خوبی برخوردارند و در مورد موضوعات محبوبی هم هستند به اشتراک گذاشته میشوند و به عنوان مرجع  ازش استفاده میشود.

اینفوگرافیک

ویدیو:

تا همین چند سال قبل کسی در وبسایتش فیلم نمی گذاشت چون اینطوری کاربران مجبور بودن از اینترنت پر سرعت استفاده کنند و یک سری پلاگین خاص روی جستجوگراشون نصب کنند؛ اما این روز ها از فیلم ها زیاد در اینترنت استفاده می شود. نه تنها کامپیوترمون بلکه موبایل و تبلتمون هم به اینترنت متصل هستند. تولید فیلم هزینه ی زیادی نمی بره.  پیام هایی را که میشه با فیلم انتقال داد رو نمیشه با عکس انتقال داد. یادتون باشه که فیلم را میشود به راحتی برای موتور جستجو بهینه سازی کرد. با قرار دادن ویدیو در سرویس های محبوب و قرار دادن عنوان، توضیح، برچسب و گروه های مناسب می توان کاری کرد که فیلم هامون دیده بشن.

 یادتون باشه که متن فیلم رو حتما بزارید. اینطوری هم میشه براش زیرنویس تهیه کرد هم موتور جستجو میتونه متنش را به راحتی بخونه. گوگل یکی از محبوب ترین سرویس های ویدیو در دنیا را دارد و به کاربران اجازه می دهد فیلم هاشون را به صورت رایگان آپلود کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند. همچنین میشه این نتایج رو توی لیست جستجوی گوگل هم دید. اگر محتوا به صورت ویدیو درست می کنید یادتون باشه یک کانال حتما در صفحات اشتراک ویدیو درست کنید و فیلم هاتون رو توش پست بکنید.

از همه متا دیتاهایی استفاده کنید که بعد از جستجوی کاربر محتوای صفحه ی شمارو در اختیارشون میزاره مواقعی که قصد دارید تولید محتوا انجام بدین یادتون باشه گزینه هایی غیر از متن هم داریم. مخاطب های مختلف دنبال محتوای مختلف اند. موتورهای جستجو هم میتوانند انواع مختلفی از محتوا رو index کنند و در اختیار کاربرها بگذارند. آشنایی با محتوای موجود علاوه بر اینکه بهتون کمک میکنه درباره ی چیزی که قراره انتشار بدید فکر کنید، شما رو در موقعیت بهتری نسب به رقبا هم قرار میدهد.

تولید محتوای ویدیویی

ایده گرفتن برای محتوا

پیدا کردن ایده برای محتوا کار سختیه و خیلی ها با این بخش مشکل دارند. درسته که فقط شما می توانید تصمیم بگیرید چه موضوعی با اهداف بهینه سازی ما هم راستا هست؛ اما برای پیدا کردن موضوعات خلاقانه چندتا کار میشه انجام داد.

اول از همه لیستی از موضوعاتی که میخواهید روی وبسایتتون قرار دهید ر تهیه کنید. بعد راه های ارائه ی محتوا را مشخص کنید. محتوا را به شکل های مختلفی میشود طبقه بندی کرد. تعیین سبک نگارش می تواند در شروع یا در ادامه به شما ایده بدهد.

براتون چندتا مثال میزنیم که میتونید موقع نگارش محتوا ازش استفاده کنید.

آموزشی:

از محتوای آموزشی میتوان برای نشان دادن نحوه ی یک کار یا آموزش موضوعی که کاربر ها از قبل نمی دونستند. استفاده بکنید.

آماری:

محتوای آماری به موضوعی درباره ی کار خودتون توضیح میده و دیدگاه یک کارشناس رو دربارش میگه.

تخصصی:

میتوانید تخصصی تر کار کنید و روی جزئیات یا موضوعاتی تمرکز کنید که کاربران نکته سنج یا کارشناس ها بهش توجه دارند.

رویه ای:

محتوای رویه ای مقاله ای است که به صورت گام به گام نوشته می شود و فرآیند خاصی را به بازدید کنندگان نشون میده. مثل مقالات مدرسه کسب و کار

اطلاعاتی:

محتوای اطلاعاتی نوع دیگه ای هست که حتما لازم نیست جدید یا خاص باشه. مثلا قرار دادن نقشه ی منتهی به فروشگاهتون یا بیوگرافی اعضای گروه می تواند نوعی از اطلاعاتی باشه که میتوان روی صفحه قرار داد. اخبار محتوای اطلاعاتی ای هستند که در مورد رویدادی در زمان خاص صورت گرفته اطلاعات میدهند. این اطلاعات میتواند اخباری باشد که شما گزارش میکنید و دیدگاهتون رو راجع بهش ذکر می کنید. اخبار کمپانیتون هم میتونه باشه مثلا چه کسی رو استخدام کردین یا زمان کنفرانسی که ترتیب دادید کی هست.

از این قالب ها می شود برای انواع موضوعات استفاده کرد. انواع دیگری هم وجود داره که در این لیست نیست. استفاده از لیست موضوعات می تواند در پیدا کردن کلمات کلیدی موفق هم به شما کمک کند. ترکیب عبارات خاص با انواع محتوا اغلب منبعی میشه برای ایده های خلاقانه.

دومین منبع ایده گرفتن این هستش که ببینیم در سایت های رقیب جای چه نوع محتوایی خالیه و اگر میتوانیم این شکاف ها را پر کنیم. کلمات کلیدی مهم را برسی کنیم و روی چندتا از وبسایت های رقیب کلیک کنیم. یکم وقت صرف بازدید از پست هاکنید و یه سر به صفحه های FAQ اون ها بندازید. در مورد چه چیزهایی می نویسند؟ داخل سایتشون محتوای منحصر به فرد ارائه میشه یا نه؟ موضوع جالبی یه چشمتون میخوره که بتونید راجع بهش بنویسید یا سوالاتی هست که بتونید در موردش بنویسید؟ رقیب هاتون رو توی شبکه های اجتماعی هم می توانید دنبال کنید. درباره ی چه چیزی توییت یا پست میگذارند؟ شاید به چیزی توجه می کنند که شما توجه ندارید! شما میتوانید از چنین موضوعاتی هم مطلع بشید.

سوم افرادی که هر روز باهاشون سرو کار دارید می توانند منبع پنهان محتوای فوق العاده ای باشند. اگر از مشتری ها بخواهید خوشحال می شوند که نظر بدهند و دیدگاهشون را بنویسند. راه های زیادی برای این کار وجود داره تماس با بهترین مشتری ها یا درخواست ملاقات رو در رو میتواند منبعی باشد برای مطالعه ی موردی. قرار دادن نتایج این مطالعه در سایت نشان می دهد مشتری ها تجربه ی خوبی با شما داشته اند. موتور جستجو این را به عنوان محتوای خوب یا معتبر تلقی میکند.

میتوانید از مشتری ها بخواهید درباره ی خدمات یا محصولی که دریافت کرده اند نظر بدهند تا شما توی سایت قرار دهید. ممکنه از بین مشتری ها کسی جایزه ای از سایت شما برنده شده باشه و بخواید درباره ی اون بنویسید. هیچوقت دست از کار نکشید؛ هر سازمان دارای شبکه ای از افراد است که؛ با سازمان همکاری میکنند و نوعی محتوا را خلق می کنند.

فروشنده ها:

با فروشنده هاتون تماس بگیرید و ازشون بخواید که محتوایی تولید کنند که بتونید روی وبسایتتون قرار بدهید.

همکاران:

اگر همکارانتون پاداشی بهتون دادند یا از بخش صنعتی لوح تقدیر گرفته اید درموردش بنویسید.

شبکه های حرفه ای:

از استفاده از شبکه های حرفه ای نترسید اگر ازشون بخواید اونها هم مشتاق این هستند که براشون پست تهیه کنید.

ایده گرفتن برای نوشتن محتوا می تواند کار سختی باشد؛ اما یادتون باشه برای رقیبان هم کار سختیه. بررسی انواع موضوعاتی که میتونید راجع بهش بنویسید بررسی دقیق رقبای تجاریتون و استفاده از افرادی که هر روزه باهاشون کار دارید می تواند منجر به محتوایی بشه که در جذب مشتری های بعدی بهتون کمک کند.

در این مقاله سعی شد که انواع محتوا هایی را که میتوانید بر روی وبسایتتون قرار بدهید را بررسی کنیم. امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید و برایتان کاربردی باشد.

در صورت نیاز به مشاوره و درخواست ایده برای کسب و کار همکاران من در مدرسه کسب و کار هانوتا آماده ی ارائه ی خدمات به شما میباشند. کافیست اطلاعات خود را برای ما ارسال کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن با شما ارتباط برقرار کنیم.

حتما در بخش دیدگاه نظرات خود را برای ما بنویسید.

به سوالات شما ظرف یک روز پاسخ داده میشود.

در twitter به اشتراک بگذارید
Twitter
در telegram به اشتراک بگذارید
Telegram
در whatsapp به اشتراک بگذارید
WhatsApp

hanotacrm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

preloader