هانوتا

فهرست

خانه » آموزش بهینه سازی موتورهای جستجو » تولید محتوا به صورت پیشرفته
22 مهر 1401

تولید محتوا به صورت پیشرفته

چطوری تولید محتوا کنیم؟

پیشنهاد میکنیم ابتدا مقالات مرتبط با برنامه ی دراز مدت برای محتوا و انواع محتوا را مطالعه کنید سپس به سراغ تولید محتوا به صورت پیشرفته بروید. این بخش به صورت تکمیلی بخش های قبلی برای شما ارائه شده است.

بیشتربخوانید: انواع محتوا

بیشتربخوانید: انواع محتوا

فهرست مطالب

کار با یک تقویم سردبیر

شاید یکی از  مهم تربن بخش های کار با استراتژی محتوا  تقویم سردبیر باشه، بدون برنامه ریزی مناسب ایجاد محتوای با ثبات و ساختار یافته که بشه توی وبسایت، پستش کرد کار دشواریه. تقویم سردبیر فرایند پیشرفت محتوا را نشان میدهد و نام نویسنده و تاریخ موضوعات پست یا هر محتوای دیگه که در صفحات قرار میگیره را مشخص میکند.

بزارید یک تقویم را برای مثال ببینیم:

 درسته ازین فرمیت هم می شود برای شروع استفاده کرد؛ اما یادتون باشه که هیج تقویمی وجود نداره که برای تمام کارها مناسب باشه خودتون ساختار و فرمتش رو به شکلی در بیارید که براتون راحت تر باشه و با استراتژی محتواتون هماهنگی داشته باشه. اول بیاید یک نگاه به سمت راست این صفحه ی اکسل بیندازید.

تقویم محتواای چیه؟

انواع مختلف محتوایی که قصد تهیه اش را دارید در این صفحه تعریف میکنید. چیزهایی مثل نمایش محصول اخبار فروشگاه ها، مقاله و چیزی مشابه… مسلما محتوای شما فرق می کند؛ اما لیست کردن محتوا و فراوانی اون ها در این قسمت بهمون کمک می کند. در ستون های j و K به نویسنده های مختلف و نوع محتوایی که هر نویسنده علاقه و توانایی نوشتنش رو داره اشاره شده. اگر خوش شانس باشید توی تیمتون نویسنده هایی هستند که بتونید روشون حساب کنید. اگر چنین کسی رو ندارید می توانید از هر کسی که باهاتون کار میکنه کمک بگیرید. مثلا می توانید از تیم فروش بخواهید هر ماه یک محتوا تهیه کنند؛ یا اینکه ممکنه مدیرتون قبول کنه هر دو ماه یک بار یک پست بزاره.

فرقی نمیکنه برای محتوا از چه منبعی استفاده کنید. وقتی منابع رو اینجا لیست کنید از کسی که قراره محتوا رو تهیه کنه و زمان محتوا مطلع میشید. سمت راست صفحه هم روزهای ماه نوشته شده که محتوای آن روز، مسؤل تهیه ی اون و محل انتشارش توی سایت در این قسمت مخشص میشود. مثلا همونطور که می بینید محتوای جدید وبسایت روی پنج روز هفته انتشار پیدا میکنه و در صفحه ی وبلاگ کمپانی، صفحه ی اخبار، صفحه ی محصولات و بخش دیدگاه مشتری ها قرار می گیره. ستون G به تیتر محتوایی که قراره نوشته بشه اختصاص داره. در خیلی از محتواها حتی کلمات کلیدی، عنوان و توضیح در مورد محتوا هم ذکر میشود.

از این فرمت میشه به عنوان نمونه ای برای تهیه ی تقویم استفاده کرد؛ اما یادتون باشه که هر چیزی که فکر می کنید برای کار خودتون لازمه رو خودتون بهش اضافه کنید. این تقویم رو ما در اکسل درست کردیم؛ اما همین کار رو میتوان توی گوگل اسپریت شیت هم درست کرد. بنابر این میشه این فایل رو در اختیار تمام اعضای گروه قرار داد و به این ترتیب همه روی یک فایل کار می کنند نه اینکه هر کس یک نسخه ی متفاوت از یک فایل داشته باشد.

زمان برنامه ریزی و زمان جلسات رو هم باید مشخص کنید. بعضی سازمان ها هفتگی کار می کنند و بعضی ها هم برنامه ریزی رو ماهینه انجام میدهند. فرقی نمی کند شما برنامه ریزی را چگونه انجام می دهید؛ باید به نویسنده زمان کافی برای تولید محتوای با کیفیت بدهید. مطالب فقط برای پر شدن صفحات وبسایت نوشته نمیشن. یادتون باشه که کیفیت از کمیت مهم تره. در نهایت اینکه تقویم سر دبیر درست به اندازه ی فردی که برنا مه ریزی می کند و افرادی که بهش عمل می کنند، اهمیت داره.

 برنامه ریزی مشخص کردن مولف و موضوعات و تعیین افرادی که این محتوا رو براشون تهیه می کنیم؛ ثبات محتوایی با کیفیت را تضمین می کنند. تبلیغ در رابطه با محتوا یادتون نره . خیلی از سازمان ها، شبکه های اجتماعی و برنامه های تبلیغیشون رو توی تقویم وارد می کنند. مثلا کی قراره چی رو توی چه کانالی به اشتراک بزاره، از چه هشتگ هایی قراره استفاده بشه و کی مسول ارتباط با مخاطبینه! استفاده از تقویم سردبیر در فرآیند استراتژی محتوا، بهترین راه برای ساختار دهی به فرآیندیه که نیاز به ثبات داره و محتوای و محتوای با ثبات و با کیفیت، فرصت های بیشتری برای ایجاد صفحات برای کلمات کلیدی ای میده که موتوهای جستجو بهشون علاقه دارند.

تبلیغ محتوا از طریق شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی بهترین راه برای شناساندن محتوا به دنیا است. حتی می تواند منبعی باشد برای ارجاع به بازدید کننده.همچنین به مشتری ها کمک میکنه که شمارو پیدا بکنند. اما هنوز هم شبکه های اجتماعی پدیده های جدیدی هستند. خیلی از سازمان ها بدون اینکه از نحوه ی استفاده ی کارآمد اون مطلع باشند، بهش رو آورده اند. اگر می خواهید از شبکه های اجتماعی برای نشنون دادن محتواتون استفاده کنید، اول باید اطمینان پیدا کنید سازمانتون در شبکه های اجتماعی برتر عضو باشه. یعنی شبکه های اجتماعی که تعداد کاربر های فعال زیادی دارند.

شبکه های اجتماعی رو در سایت چطور استفاده کنیم؟

شبکه های اجتماعی فرصت شغلی و تحصیلی مثل لینکدین، اشتراک ویدیوی اینستاگرام و غیره را امتحان کنید. هر روز تعداد زیادی از این شبکه ها ایجاد می شوند و باید تحقیق کنید که مخاطبان شما کجاند؛ اما به احتمال زیاد در این ها قرار دارند. هر کدام ازین شبکه ها شانس دیده شدن محتواتون رو زیادتر می کنند و منجر به لینک بیشتر می شوند و دیگران رو تشویق به اشتراک گذاری می کنند. وقتی عضو این شبکه ها شدید؛ باید یادتون باشه که محتوایی که تهیه کردید رو در صفحات این شبکه ها هم قرار بدهید.

خیلی از سازمان ها از وبلاگ یا درگاه RSS استفاده می کنند. چون که بهترین راه برای مطلع کردن بازدید کننده ها و آگاه کردنشون از محتوای جدیده. شما می توانید همین کار رو با شبکه های اجتماعی انجام بدین. کافیه دکمه ی Share رو پایین صفحات قرار بدین. این کار به کاربران کمک می کنه که محتوایی که به نظر مفید میاد رو در شبکه های خودشون به اشتراک بزارن.

شبکه های اجتماعی

نکته ی مهم دیگه اینه که در انتخاب دکمه های شبکه های اجتماعی دقت کنید نه اینکه 20 تا دکمه ی مختلف توی سایتتون قرار بدید که دو روز طول بکشه تا load بشه. شبکه ای رو انتخاب بکنید که مخاطباون توش فعالن. مثلا اگر در شبکه ی اجتماعی گوگل خیلی فعال هستید، حتما دکمه ی مربوط ب اشتراک گذاری را در سایتتون قرار بدین. اگر می خواهید فالوورهای شبک های اجتماعیتون رو زیاد کنید، استفاده از این دکمه ها هم می تواند به نفعتون باشه؛ اما اگر توی اینستاگرام یا شبکه های دیگه عضو نیستید و مخاطبین این شبکه ها هم هدف قرار ندادید کاری بهشون نداشته باشید و بزارید مشتری ها خودشون انتخاب کنند.

این کار رو حتما انجام بدین. به علاوه یادتون باشه که خیلی ازین دکمه ها قابل تنظیم اند مثلا برای اینکه کاربرها رو تشویق به انجام فعالیت در شبکه های اجتماعی کنید می توانید صفحه ی خودتون در شبکه های اجتماعی را طوری بهینه سازی کنید که نام کاربری تون رو ذخیره کنه. می توانید در شبکه های اجتماعی تصویر پیش فرض خودتون رو مشخص کنید. با افزایش فعالیتتون در شبکه های اجتماعی موضوعاتی به ذهنتون میرسه که با مکالمات مناسب با شبکه های اجتماعی تناسب داره.

در بسیاری از شبکه های اجتماعی برای تگ کردن یک موضوع خاص معمولا از هشتگ (#) استفاده میشود و افرادی که به این موضوعات علاقه دارند می توانند به محتوایی که در رابطه با اون موضوع نوشته شده است دسترسی داشته باشند. با جستجوی کلمات کلیدی توی شبکه های اجتماعی میتوانید این هشتگ هارو پیدا کنید؛ یا میتوانید افرادی که به طور منظم چیزی را پست می کنند فالو کنید و ببینید اون ها از چه هشتگ هایی استفاده می کنند. با سرچ کردن موضوعات در رابطه با کارتون در شبکه های اجتماعی می توانید هشتگ های موجود رو پیدا کنید یا می توانید با دیدن اینکه دیگران از چه هشتگ هایی استفاده می کنند ایده بگیرید.

برای اینکه محتواتون جزو بهترین های اون هشتگ باشه باید محتواتون به اندازه ی کافی مفید و ارزشمند باشه چون اینطوری بیشتر به اشتراک گذاشته میشه. موقع برنامه ریزی برای استراتژی محتوا بهتره نحوه ی به اشتراک گذاشتن محتوا در شبکه های اجتماعی هم مشخص کنید. مثلا این که توی کدوم یک ار شبکه های اجتماعی قرار بگیره، چه پیامی داشته باشه و از چه هشتگ هایی استفاده بشه، کی قراره روی فعالیت ها نظارت داشته باشه.

 نکته ی آخر رو جدی بگیرید، اینکه شبکه های اجتماعی که این روزها محبوبند ممکنه همیشه محبوبیت نداشته باشند. لاین و وایبر رو یادتون میاد؟ وضعیت فعلی اینستاگرام چطور!!! بنابر این باید در انتخاب شبکه ی اجتماعی که پاسخ گوی مخاطبینتون باشه دقت کنید. فرقی نمیکند که کدوم شبکه رو انتخاب کنید و باهاش چی کار می کنید. محتوایی را که انقدر برای تهیه اش تلاش کردید بهتره در رابطه باهاش به بقیه اطلاع بدید.

سنجش عملکرد محتوا

سنجش عملکرد محتوا برای میزان ارزیابی سئو و پیشبرد استراتژی محتوا اهمیت داره. با سنجش عملکرد محتوا می توانیم از نیازهای مخاطب ها مطلع بشویم. و در آینده این خواسته هارو برطرف کنیم. موقع ارزیابی عملکرد محتوا باید این سوال هارو از خودتون بپرسید.

  • بازدید کننده ها سراغ چه محتوایی میرن؟
  • کدوم محتوا از همه محبوب تره؟
  • آیا محتوا بازدید کننده هامون رو به خودش درگیر میکنه؟
  • بازدید کننده ها محتوا را با دیگران به اشتراک می گذارند یا نه؟
  • آیا محتوا منجر به نتایج تجاری میشه یا نه!

احتمالا یک ابزار تحلیل گر وب دارید و ابزارهای زیادی وجود دارند که داده های مورد نیازتون رو جمع آوری می کنند تا بتونید پاسخ این سوالات رو بدست بیارید. ما در این آموزش از ابزار محبوب گوگل انالیتیکس استفاده می کنیم اما اگر از ابزارهای دیگه مثل وب ترندز استفاده می کنید در اون ها هم گزارش های مشابهی بدست میاد. اگر با گوگل انالیتیکس (Google analytics essential training) آشنایی ندارید. برای یادگیری تمام امکانات و ویژگی هایی که می خواهیم در موردش صحبت کنیم، حتما به مقاله ی مرتبط بهش سر بزنید یا اطلاعاتتون رو برامون بفرستید.

مرحله ی اول با یک چیز ساده مثل پیج ویوز میشه فهمید مشتری ها کدوم صفحات رو نگاه می کنند. در گوگل آنالیتیکس می توانید به content برید و لیست محبوب ترین صفحات وبسایتتون رو به ترتیب تاریخ مشاهده کنید.

گوگل آنالیتیکس چیه

اگر می خواهید ببینید کدوم صفحتون از همه محبوب تره یا اولبین صفحه ای که بازدید کننده ها بهش سر می زنند کدومه باید برید سراغ گزارش لندینگ پیجز بروید. اگر کاربر حرفه ای هستید می توانید بازدیدهایی که از طریق ارگانیک سرچ یا از طریق موتورهای جستجو گر خاص میشه رو هم از advanced segments ببینید.

آموزش گوگل آنالیتیکس

بیشتربخوانید: انواع محتوا

بیشتربخوانید: انواع محتوا

اطلاع از اینکه کدوم بخش از محتوا بیشترین بازدید رو به خودش اختصاص میده خوبه اما در مورد میزان مفید بودنش اطلاعاتی بهمون نمیده. نوشتن محتوا آسونه اما نوشتن محتوای ارزشمند که روی مخاطبین تاثیر بزاره واقعا میشه گفت که سخته برای همینه که باید ببینیم که بازدید کننده ها درگیر محتوامون میشن یا نه! برای میزان درگیر شدن مخاطب ها با محتوا میشه از سه تا شاخص استفاده کرد.

  • تعداد صفحات بازدید شده در هربار
  • میانگین زمان بازدید از سایت
  • میزان بازگشت

هر قدر زمان بازدید از وبسایتتون بیشتر باشه یعنی بازدید کننده ها بیشتر درگیر محتواتون شده اند. این رو با برسی میزان میانگین بازدید و تعداد صفحاتی که هر بار بازدید می کنند؛ میشه فهمید. میزان باز گشت یعنی تعداد دفعاتی که بازدید کننده از یکی از صفحاتی که بازدید می کنه و بعد بدون اینکه باقی صفحات رو ببینه وبسایت رو ترک میکنه. در مجموع هر قدر میزان بازگشت کمتر باشه یعی بازدید کننده ها بیشتر از صفحات خوششون اومده و  زمان بیشتری رو صرف وبسایتتون می کنند.

حالا باید ببینیم آیا محتواتون به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته میشه یا نه! برای اینکه از تعداد توییت ها، پست های اشتراک گذاری شده در صفحات اجتماعی مطلغ بشیم؛ می توانیم از ابزار های این شبکه ها استفاده کنیم. ابزار هایی مثل گوگل انالیتیکس هم میشه طوری تنظیمشون کرد که اتفاقاتی که در اون و بیرون از سایت میفته رو هم دنبال کنند. گوگل انالیتیکس مارو از تعداد کیلیک افراد روی دکمه ی به اشتراک گذاری توسط شبکه ی اجتماعی یا تعداد کامنت های یک پست مطلع میکنه؛ به علاوه بهمون کمک میکنه برای پست هایی که برای به اشتراک گذاری تعداد محتوای سایتمون استفاده شده مطلع بشیم. خوبیه این کار اینه که وقتی محتوایی توسط شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته میشه. گیرنده ی اون توییت یا پست می تواند روی وبسایتمون سر بزند.

  1. اما با استفاده از
  • برچسب های کمپین
  • گزارش های ترافیکی Google Analytics

می توانید بفهیمد چه تعداد از بازدیدها ناشی از به اشتراک گذاری محتواست. شاید مهم ترین پرسش این باشد که آیا تمام محتوایی که تولید کردیم با اهداف تجاریمون در یک راستا هست؟ یا نیست!

یک ابزار تحلیل گر مناسب فقط به تعداد صفحات توجه نمیکند؛ بلکه تمرکزش روی تمام داده هاییه که مربوط به بازده تجاری میشه.

بازدید کننده هایی که برای بازدید از سایت میان در نهایت چی میخرن؟

باهامون تماس می گیرند؟

 فرم خرید رو پر میکنند؟

 چیزی دانلود میکنند؟

 برای اطلاع از محصولات ثبت نام میکنند؟

محتوامون رو با دیگران به اشتراک می گذارند؟

 برای آگاهی از اخبار سایت ثبت نام کردن؟

هر کدوم از این هدف ها ارزش تجاری داره. با شناخت محتواهایی که منجر به این اهداف میشه می توانید به مهم ترین پرسش پاسخ بدیم. با سرمایه گذاری روی سئو چی گیرمون میاد؟ قرقی نمیکند از گوگل انالیتیکس استفاده میکنیم یا از یک ابزار تحلیلی دیگه استفاده میکنیم. نظارت و سنجش عملکرد محتوا بهمون کمک میکنه از ارزشی که خلق میکنیم مطلع بشیم و برای پیشرفت مداوم محتوا برنامه ریزی کنیم.

ما در مدرسه کسب و کار هانوتا صفر تا صد تولید محتوا و سئو را به شما آموزش میدهیم… کافیست اطلاعات خود را برای ما ارسال کنید تا مشاورین ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما ارتباط برقرار کنند.

حتما در بخش دیدگاه نظرات خود را برای ما بنویسید.

به سوالات شما ظرف یک روز پاسخ داده میشود.

Twitter
Telegram
WhatsApp

hanotacrm

اشتراک در
اطلاع از
guest
نام دوره
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد دارایی
احمد دارایی
1 سال قبل

ببخشید بخش تولید محتوا از کجا شروع میشه؟

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x