خانه » مدیریت کسب و کار » بیزینس پلن
23 مهر 1401

بیزینس پلن

اگر قبل از عملی کردن ایده های اقتصادی خود آن ها را تحلیل نکنید؛ بی شک دچار ضرر و زیان خواهید شد. اولین کاری که برای راه اندازی یک استارت اپ یا توسعه کسب و کارتان باید اجام بدهید طراحی یک بیزینس پلن (برنامه بازاریابی) است. 

لیستی برای خود آماده کنید و سوالاتی که به ذهنتان می رسد را بنویسید. سعی کنید برای تک تک آن ها پاسخ جامعی پیدا کنید. ابتدا خود شما باید به این قطعیت برسید که ایده ای که در سر پرورانده اید، ایده ای پول ساز است.

شروع کنید از خود بپرسید:

چقدر سرمایه اولیه برای شروع کار در نظر گرفته اید! و رقیبانتان در این بازار چه کسانی هستند؟

چه کاری را می خواهید راه اندازی کنید؟

 نام برندتان چیست و چرا این نام را انتخاب کرده اید؟

مشتری های شما چه کساینی هستند و چرا باید به شما مراجعه کنند؟

ساختار کلی شرکت شما چگونه است؟ به چند نفر نیروی کار احتیاج دارید؟

نقطه ی شروع کارتان کجاست و کی به چه میزان درآمد دست پیدا می کنید؟

فهرست مطالب

تحقیق و جمع آوری اطلاعات

یک لیست از سرمایه گذاران خود آماده کنید. با چند نفر شریک هستید؟ چه مشکلی را می خواهید برطرف کنید و راه حل شما چیست؟ چرا باید شما انتخاب شوید؟

از اهدافی که قراره است به آن ها دست پیدا کنید؛ یک نقشه راه آماده کنید.

اطلاعات کافی را از محصول و خدماتتان جمع آوری کنید. قیمت گذاری ها را انجام دهید و مناسب ترین راه های بازاریابی را لیست بندی کنید. هزینه ی تبلیغات خود را تخمین بزنید.

به چه مهارت هایی نیاز دارید؟ چه کسانی باید استخدام بشوند.

تعیین هدف بیزینس

تعیین هدف بیزینس

کسب و کار شما به چه کسی کمک می کند. اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را مشخص کنید. پرسونای مخاطبین و مشتریان خود را بشناسید. استراتژی های خود را مشخص کنید. مخاطب حتما می پرسد کارتان چیست؟ 

مثلا ما به کسب و کار ها کمک می کنیم درآمد خود را افزایش دهند و از تمام پتانسیل های خود استفاده کنند تا موفق بشوند.

اهداف شما ارتباط تنگاتنگی با بازار یابی شما دارند برای مثال اگر من نمی توانم با رقیبان گردن کلفت حوزه ی کاری خودم رقابت کنم باید از ریچ مارکتینگ استفاده کنم. از خود بپرسید که برای برای تاثیر بیشتر چگونه از شیوه های بازاریابی عصبی و بازاریابی حسی استفاده کنم.

 

مشخصات برند شما چیست؟

پس از انجام بازاریابی و تبلیغات با حجم انبوهی از مشتریان رو به رو می شوید. این مخاطبان دوست دارند بدانند که شما کی هستید؟نیاز به اطلاعات جامعی از شما دارند. لازم است توضیحاتی درباره ی خودتان به آن ها بدهید و تاریخچه ای از فعالیت های خود را به آن ها بگویید. در این بخش می توانید وجه تمایز های خود را پر رنگ تر کنید.

کاربرها بر اساس نیاز خودشان می خواهند با شما آشنا شوند برای مثال اگر شخصی بخواهد با ما آشنا شود لازم است به او این اطلاعات را بدهیم که چند سال است فعالیت می کنیم در چه حوزه ای متخصص هستیم و چه تجربیاتی داریم.

سعی کنید از ادبیات مناسبی در معرفی خودتان استفاده کنید. ادبیاتتان را مناسب با پرسونای مخاب خود در نظر بگیرید. مثلا ادبیات یک فروشگاه آنلاین باید در جلب رضایت مشتری و خدماتش خلاصه شود.

توجه کنید که بخش درباره ی ما در سایتتان جای تبلیغات شما نیست.

برای اعتماد سازی می توانید عکس های مرتبط به شرکت و پرسنل خودتان را در سایت قرار دهیدو مشتریان و دانشجویان موفق خود را معرفی کنید.

 

حرفه ای عمل کنید

بی گدار به آب نزنید! بازار هدف(Target Market) خود را مشخص کنید. مثلا اگر فروشگاه لباس بچه دارید  بازار هدف شما مادرانی است که کودکانشان از محصولات شما می توانند استفاده کنند. پرسونای مخاطب شما بسیار حائز اهمیت است. مشتری های خود را تحلیل کنید. 

حتما رقبای سرسختتان را شناسایی کنید. مثلا اگر در حوزه ی اجاره ی اقامتگاه می خواهید فعالیت کنید سفرمارکت و جاباما و …. را در نظر بگیرید.

از خود بپرسید آیا فضای بازار اشباع شده است یا نه!

 

آمیخته بازاریابی (4P)

بیزینس پلن

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) پارامترهایی است که مجموعه ی آن ها به شما کمک می کند کسب و کار خود را بهتر بشناسید. حال برویم سراغ برسی هر کدام:

  1. محصول (Product): ویژگی محصول و خدمات خود را شرح دهید.
  2. قیمت (Pricing): قیمت تمام شده ی خود را با قیمت فروش مقایسه کنید و رقبا را هم در نظر بگیرید.
  3. توزیع (Placement): توزیع محصول هزینه دارد. باید برسی کنید که توزیع شما هر چند وقت انجام می شود و تفاوت توزیع عمده و جزئی آن به نسبت سودش برای شما چه منفعتی دارد!
  4. ترویج (Promotion): استراتژی های بازاریابی شما است که نقش موثری در موفقیتتان دارد. سعی کنید تبلیغاتتان را برای دسته ای خاص از مشتری هایتان شخصی سازی کنید تا میزان اعتماد آن ها را نسبت به خود افزایش دهید.

منابع انسانی

نیروی انسانی بخشی از ثروت شما را تشکیل می دهد. با جذب نیروهای با تجربه تر شانس موفقیت شما بیشتر می شود به هر حال اگر شما کسب و کار خود را بخواهید توسعه دهید یا استارت آپی را راه اندازی کنید؛ نیاز به نیروی کار دارید. همچنین باید جایگزین های احتمالی آنان را نیز در نظر داشته باشید

در بیزینس پلن باید افراد و میزان مهارت هر فرد مشخص شود و وظایف تعیین گردد.

اینجا ما در گروه آموزشی هانوتا در کنار شما هستیم تا با تنظیم یک برنامه ی منظم، باعث رشد روزافزون کسب و کار شما باشیم. اگر تصمیم به راه اندازی کسب و کار دارید یا می خواهید بیزینس خود را توسعه دهید داشنگاه پول سازی می تواند تمام آنچه نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهد. جهت ارتباط با ما کافیست اطلاعات خود را برای ما ارسال کنید. فرایند مشاوره ی شما به صورت کاملا رایگان میباشد.

hanotacrm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

preloader