16 آبان 1401

کلمات کلیدی

سئو

قبل از بهینه سازی وبسایت اول باید بدانید قرار چه چیزی را بهینه سازی کنید. پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای سئو می تواند چالش زا باشد؛ اما خوشبختانه داده ها و رویکردهای ساختار یافته ی زیادی برای این کار وجود دارد. کلمات کلیدی، کلماتی هستند که کاربر در موتور های جستجو سرچ می کند. موتورهای جستجویی مثل گوگل و بینگ بر اساس داده هایی که توی کل اینترنت وجود دارد و کلمات کلیدی تایپ شده، مرتبط ترین نتایج را در اختیارمان قرار میدهد.

 

فهرست مطالب

چرا به یک برنامه ی تحقیق کلمات کلیدی برای سئو نیاز دارید؟

یادتان باشد ک این موتورها به چیزی که واقعا کاربر دنبالش است و نحوه ی تایپ کردن کلمات کلیدی خیلی حساس هستند. برای همین ممکن است مجبور باشید شیوه ی تایپ کردن کلمات کلیدی را هر دفعه تغییر دهید. ممکن است یک کلمه ی کلیدی را امتحان کنید اما نتیجه ی مورد نظر را بدست نیاورید؛ بنابراین باید یک کلمه ی متفاوت را جستجو کنید. مهم است که بدانید مخاطبان چه کلمه ای را  تایپ می کنند. در این صورت است که میتوانیم صفحات را بهینه کنیم تا جزو نتایج قرار بگیرند. تحقیق درباره ی کلمات کلیدی بخش اصلی سایت ها را تشکیل میدهد و به ما کمک میکند تا بفهمیم دیگران چه کلماتی را جستجو می کنند. همینطور می توانیم بفهمیم تعداد دفعات جستجو چقدر است. چه مقدار کلمات کلیدی به اهداف تجارت شما مربوط می شود و ارزش رقابتی کلمات چقدره.

 

چه کلمه ای را سئو کنیم؟

برای مثال تصور کنید کار شما فروش خودرو است. شاید استفاده کردن از کلمه ی ماشین برای بالا بردن رنکینگ مناسب باشد اما اگر کمی جستجو کنید متوجه می شوید بکاربردی نیست و سئو به خوبی انجام نمی شود! چرا ؟ درسته این کلمه به وفور در موتورهای جستجو تایپ میشود؛ اما ارزش ارتباطیه زیادی ندارد. چون دلایل متفاوتی برای تایپ کردن کلمه ی ماشین در موتور جستجو وجود دارد. ممکن است کاربر به دنبال ماشین اسباب بازی یا تعمیرگاه ماشین یا جایی برای کرایه ی ماشین باشد. صدها مورد دیگر هم وجود دارد که ربطی به خرید ماشین ندارد.

تصور کنید رتبه بندی بر اساس این کلمه چقدر میتواند کار مشکلی باشد! این کلمه خیلی رقابتی است. درست است که یک کلمه  مثل خرید تویوتا کمری آبی رنگ خیلی تایپ نمی شود اما؛ ارتباط بالا و رقابتی نبودن از مزیت های این کلمه است. استفاده از چنین کلماتی برای بهینه سازی شانس دیده شدن را افزایش می دهد.

حالا کمی با کلمات کلیدی و تحقیق درباره ی آن ها آشنایی پیدا کردیم. بیایید در مورد برنامه ریزی صحبت کنیم. برنامه ی تحقیق موثر در مورد کلمات کلیدی رویکردی ساختار یافته است؛ که منجر به پیدا کردن کلمات کلیدی می شود و از آن می توانید در وبسایتتان استفاده کنید. در نتیجه چنین برنامه ای داده هایی را در اختیارتان قرار می دهد که؛ با استفاده از این داده ها می توان از کلمات کلیدی ای که احتمال دیده شدن وبسایت را زیاد می کند و امکان سود دهی رو بالا می برد مطلع شد. این خیلی خوبه! بخاطر میلیاردها عبارتی که در موتورهای جستجو تایپ میشود؛ آگاهی از هدفی که قراره دنبال کنیم خیلی اهمیت دارد. اینکه به دنبال چه چیزی هستیم و نحوه ی جمع آوری و تحلیل این داده ها

بیشتربخوانید:

مقدمه سئو

بیشتربخوانید: مقدمه سئو

چگونه برای سئو روی کلمات کلیدی تحقیق کنیم؟

هر کسی روشی برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی دارد. شما هم باید روشی را پیدا کنید که برایتان مناسب باشد. اما مهم آن است که؛ خودتان و کارتان را فراموش کنید و خودتان را جای مشتری ها بقرار دهید. این کار با با یک طوفان فکری و جواب دادن به چند سوال شروع می شود. از جنبه ی سازمانی، این مرحله خیلی مهم است؛ چون باعث می شود به جنبه های دیگری از کارتان نگاه کنید. اول برسی کنید که چه خدماتی را ارائه می دهید. تا جایی که امکتن دارد جزئیات  را در نظر بگیرید و کلمات کلیدی جدید را لیست کنید.؛ اما یادتان باشد از منظر مشتری ها نه خودتان.

 راه های خیلی زیادی برای ارائه ی توضیح در مورد خدمات و محصولاتمان برای دیگران وجود دارد. مثلا یک وبسایت مربوط به ارائه ی خدمات مسافرتی را در نظر بگیرید. شاید بخواهید از عبارت سفر هوایی ارزان و درجه یک یا بلیط ایرباس320 با تخفیف استثنایی به عنوان کلمات کلیدی استفاده کنید؛ اما هیچ کس در دنیا همچین کلماتی را در موتور جستجو تایپ نمیکند. ممکن است از نظر شما منطقی باشد؛ اما مشتری ها عباراتی مثل پروازهای ارزون قیمت را تایپ میکنند. زمانی که لیست کلمات کلیدی را آماده کردید، کار بعدی این است که ببینید حجم جستجوی کلمه ی کلیدی چقدر است و این کلمات چقدر تقاضا دارد.

بعد یک مدت متوجه می شوید که بعضی کلمات هر روز هزاران بار تکرار می شوند. خیلی از آن ها هم زیاد استفاده می شوند. این ها کلمات توصیفی تری هستند و جزئیات زیادی دارند؛ اما به این ها کلمات کلیدی بلند گفته می شود. این نوع کلمات برای سئو خیلی کارایی دارند.

با استفاده از این عبارات می توانیم کلمات کلیدی را پیدا کنیم که علاوه بر کاربرد زیاد، کمتر رقابتی هستند و با اهداف تجاری ما هم ارتباط دارند. درسته که فراوانی جستجوی کل این عبارات زیاد نیست؛ اما فراوانی جستجوی هر قسمت جزئی آن زیاد است.

فرض کنید قاب آیفون می فروشید و کلمه ی کلیدی فروش قاب آیفون را در نظر می گیرید. در موتور جستجو خیلی تایپ می شود خیلی رقابتی است و رنکینگ هم بر اساس آن خیلی مشکل است! حالا عبارت قاب آبی آیفون14 را در نظر بگیرید… ارتباط بیشتری دارد و کمتر رقابتی است و رتبه بندی بر اساس آن هم آسان تر است؛ اما بخش مهم تر اینجاست که؛ صدها یا هزاران عبارات مشابه را می توانید پیدا کنید. عباراتی که می توانند نظر بسیاری از کاربران را به سمت شما جلب بکنند. این فوق العاده است… در نهایت باید کلمات کلیدی که در نظر گرفتید را به خوبی سازمان دهی کنید؛ تا به خوبی سئو صورت گیرد.

طبقه بندی کلمات کلیدی

این کار را با در نظر گرفتن یک تم یا موضوع برای هر کدام از کلمات کلیدی می شود انجام داد. فرآیندی که به آن طبقه بندی کلمات کلیدی گفته می شود.

برگردیم سراغ سوال قاب آیفون آبی، باید گروهی را فقط برای قاب های آبی رنگ آیفون در نظر بگیریم؛ که شامل تمام مدل های آیفون است مثلاً می توان بر اساس مدل یا رنگ طبقه بندی کرد. روش صحیح یا غلطی وجود ندارد بستگی دارد که کدام مناسب شماست  و به شما اجازه می دهد که این گروه ها را مدیریت کنید. در آخر یادتان باشد که این کار یه کار اکتشافی است، هر کس یک روش دارد و هر چقدر سعی می کنید، چیزهای بیشتری یاد می گیرید. انعطاف پذیر باشید و خودتان را جای مشتری ها قرار دهید و یادتان باشد که زمان به کار بردن کلمات کلیدی تمام شرایط را در نظر داشته باشید.

در نهایت موتور جستجو در یک چشم بهم زدن تمام صفحات وب را براساس ارتباط با عبارت تایپ شده رتبه گذاری کرده و به نمایش میگذارد. واقعا جذاب است چون موتور جستجو فرق بین هتل های تهران با تفریگاه های تهران یا رستوران های تهران را کامل درک می کند. برای مثال بعدی می توانید به خرید قفس پرنده توجه کنید! گوگل کلماتی که، با این موضوع ارتباط دارد را هم به شما پیشنهاد می کند. مثل: خرید پرنده و خرید غذا

ابزارهایی برای کمک به تحلیل کلمات کلیدی

حالا که با اصول جستجو بر اساس کلمات کلیدی آشنا شدیم بیایید به سراغ ابزارهایی که در این جستجو و جمع آوری این کلمات به ما کمک می کنند برویم. در واقع ابزارهای زیادی برای این کار وجود داره. شاید یکی از کاربردی ترین این ابزارها Google keywords planner باشه  این ابزار هم فراوانی کلمات رو نشون میده و هم بدلیل کلمات پیشنهادی ارزش خیلی زیادی در زمینه ی سئو داره. بهترین ویژگیش هم اینه که رایگان است. برای استفاده از این ابزار باید یک اکانت add words داشته باشید. پس اگر قصد استفاده از add words برای تبلیغات نداشته باشید. می توانید یک اکانت رایگان بسازید و  یک ریال هم خرج نکنید! از منوی tools  می تونید به keywords planner دسترسی پیدا کنید

 

ابزارهایی برای کمک به تحلیل کلمات کلیدی

بعد از login کردن در keywords planner چهار انتخاب دارید روی اولین گزینه search for new keywords and add group ideas کلیک می کنیم . در اینجا می توانید داده های شهر و زبان خاصی را برسی کنید.

keywords planner

همچنین از طریق گزینه ی Negative keywords می تونید انتخاب کنید که، چه نتایجی به شما نشان داده نشود. شما این امکان را دارید که، نتایجتان را بر اساس سطوح رقابتی یا حجم جستجوی خاصی فیلتر کنید. در keywords filters باید اولین گزینه را انتخاب کنید تا مطمئن شوید داده هایی را بدست آوردید که واقعا مربوط به کلمات جستجو شده هستند.

بخش Only show ideas closely related to my search terms را فعال کنید. حالا می توانید شروع کنید. چند روش دارد، ابتدا کلمات مورد نظر را در بخش اول تایپ می کنیم (Your product or service). برای مثال: کلمه ی قاب های آیفون رو انتخاب می کنیم  و روی Get ideas کلیک می کنیم.

 Keywords planner یک ابزار پیشنهادیه عالیه.

از این عبارت متوجه می شویم که مردم همچنین دنبال چیزهایی مثل بهترین قاب های آیفون، قاب های آیفون ارزون و قاب های آیفون خال دار می گردند. همچنین میتوانید برسی کمید، که این کلمات چقدر در گوگل تایپ میشوند.

اگر از فیلترهای مکان استفاده کرده باشید؛ میانگین جستجوهای ماهانه فقط برای آن مکان به شما نشان داده می شود؛ به علاوه لیست داده های خام را هم می توانید با فرمت CSV دانلود کنید. با اکسل به صورت رایگان روی این داده ها  کار کنید. یادتان باشد این ابزار برای کسانی که توی add words تبلیغات می کنند ساخته شده است و امکانات زیادی مختص add words در اینجاد وجود دارد که ربطی به سئو ندارد. اما توصیه میکنیم کمی وقت بگذارید و آن ها را برسی کنید. در این صورت ایده ها و اطلاعات زیادی در این زمینه بدست خواهید آورد که کاربردی خواهد خورد.

بیشتربخوانید:

بنیاد سئو

بیشتربخوانید:بنیاد سئو

add words

یک ابزار فوق العاده ی دیگر که می تواند اطلاعات بیشتری درباره ی کلمه ی کلیدی به شما بدهد google trends است که قابل دسترسی است. این ابزار به شما این امکان رو میدهد که کلمات کلیدی متفاوتی را تایپ کنید و به تمام اطلاعات مربوط به نحوه ی تایپ کردن کلمه دسترسی داشته باشید. این اطلاعات را می شود بر اساس منطقه زمانی، زمان و حتی گروه های مختلف فیلتر کرد بیاید مثال قاب آیفون را برسی کنیم.

میزان جستجوی این کلمه در طول زمان رو می توانید ببینید.

کلمات کلیدی در سئو

حالا به اطلاعاتی درباره ی علت افت و خیزهای این کلمه دست پیدا می کنیم. درسته که در سال های متوالی این کلمه از روند خوبی برخوردار بوده اما بیایم 12 ماهه ی اخیر ایلات متحده را هم برسی کنیم.

google trends

همیچنین بیاید با ورژن انفرادی یعنی قاب آیفون مقایس ای انجام دهیم. دقیقا میتوانیم ببینیم چه زمانی تقاضا افزایش پیدا کرده و می بینیم که بیشتر افراد قاب آیفون را به صورت مفرد تایپ کردند.

در پایین تک تک ایلات هارو هم میشه برسی کرد.

گوگل ترندز

استفاده از keywords planner و google trends  این اجازه را به ما میدهد تا کلمات کلیدی جدیدی را پیدا کنیم و از کلماتی که افراد در موتور جستجو تایپ می کنند آگاه شویم. این کار هسته ی اصلی فرایند تحقیق درباره ی کلمات کلیدی است. با این کار بهتر متوجه میشویم برای بهینه سازی موتور جستجو باید روی کدام کلمات تمرکز کنیم.

در آموزش های کسب و کار اینترنتی تمرکز بخشی از آموزش بر روی سئو سایت شماست. سئو بخشی از کار همیشگی شماست. شما باید هموارره کلمات جدید را بررسی کنید، تا بهترین نتایج را بدست آورید. اگر تصمیم دارید کسب و کار خود را رونق دهید از همین حالا شروع کنید… کارشناسان ما آماده ی ارائه ی بهترین مشاوره به شما هستند؛ کافیست اططلاعات خود را برای ما ارسال کنید.

hanotacrm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

preloader