خانه » مدیریت کسب و کار » 6 دلیل کاهش فروش خرده فروشی شما
24 مهر 1401

6 دلیل کاهش فروش خرده فروشی شما

6 دلیل کاهش فروش خرده فروشی شما

زمانی که درآمد شما کاهش پیدا میکند یا میزان فروش شما کم میشود باید به سرعت به دنبال عوامل تاثیر گذار بر کاهش فروش خود باشید. عوامل متعددی وجود دارد که تاثیر بیشتری روی فروش یا ارائه ی خدمات شما میگذارد. سعی کنید عوامل را بشناسید. شما در بسیاری از عوامل نقشی ندارید. مثلا فیلتر شدن شبکه های اجتماعی طبیعتا بر روی فروش شما تاثیر گذار است. شما نمی توانید جلوی بیماری کرونا را بگیرید و هیچ تسلطی بر روی آن ندارید. در خیلی از مواقع با تغییر سبک فروش باید بتوانید جایگاه خود را حفظ کنید. برای مثال بعد از همه گیری کرونا به سمت فضای مجازی حرکت کنید یا با فیلتر شدن شبکه های اجتماعی باید به سمت سایت های داخلی بروید.

در این مقاله سعی کردیم 6 تا از دلایل پر رنگ کاهش فروش را مورد تحلیل و برسی قرار دهیم. 

اگر میزان فروش شما هم دچار افت شده است یا نمی خواهید این مسئله گریبان گیر شما شود؛ پیشنهاد میکنم تا انتها این مقاله همراه من باشید.

فهرست مطالب

انطباق با مشتریان

سعی کنید ارتباط دائمی با مشتریان خود داشته باشید. از تغییراتی که در حوزه ی کاری شما اتفاق میفتد با خبر باشید و خود را به روز کنید. بازاریابی های جدید را امتحان کرده و تمرکز خود را از روش های قدیمی بردارید. تیم های بازاریابی باید اطلاعات درستی از مشتریان به مدیران خود بدهند. تیم های مختلف باید گزارش های خود رادر اختیار هم قرار داده تا بتوان بهترین استراتژی ممکن را اتخاذ کرد؛ تا به حداکثر فروش رسید. تیم ارتباط با مشتریان نقش مهمی در این امر ایفا میکند تا با دریافت انتقادات و پیشنهادات تغییرات موثری جهت تغییر رویکرد شرکت اتخاذ شود.

کسب و کارهایی که نتوانند خودشان را با تغییرات محیطی و رفتاری مشتریان و مردم تطبیق دهند،قطعا نمی توانند با رقبای خود رقابت کرده و زمین می خورند.  

بهینه سازی مجموعه

مشتری ها از روی تجربیات خود تصمیم گیری می کنند. ممکن است شما یک ویلا را اجاره کرده باشید اما امکانات رفاهی آن همان چیزی که داخل سایت نمایش داده شده است نباشد. ممکن است شما دیگر وارد مغازه ای که از آن دست خالی بیرون آمده اید نشوید. مجموعه ی خود را به نحوی بهینه سازی کنید تا مشتری ها تجربه ی شیرینی از خرید از شما را به خاطر بسپارند.

شاید با خود بگویید من نمیتوانم تمام محصولاتی که مشتری میخواهد را در فروشگاهم گردآوری کنم. بار دیگر به بحث انطباق با مشتریان دقت کنید!! ممکن است برند آرایشی خاصی دیگر مثل گذشته طرفدار نداشته باشد. تصمیم شما چیست؟

اجازه میدهید که مشتری دست خالی بیرون برود؛ یا با جمع آوری داده ها تلاش میکنید نیاز مشتری های خود را شناسایی کرده و لیست محصولاتتان را بر اساس تقاضای آن ها تکمیل میکنید. 

ارائه ی خدمات رایگان

خیلی وقت ها برای خودتان هم پیش آمده که از خرید یک گوشی موبایل بدون گارانتی خود داری کرده اید. یا در هنگام خرید به گزینه ی ارسال رایگان برخورده اید!! در کل خدماتی در کنار محصول به شما ارائه شده که ارزش آن بسیار بیشتر از مبلغی که بابت آن پرداخت کرده اید بوده…

حالا نگاهی به گذشته بیندازید! چند بار از گارانتی تلویزیون خود استفاده کرده اید؟ آیا زمانی که تلویزیون شما نیاز به تعمیر داشته است از تاریخ گارانتی آن نگذشته بود؟ چه موارد دیگری را به یاد می آورید؟

شما به عنوان یک فروشنده موظف هستید به مشتری خود اثبات کنید که محصول شما در قبال مبلغ آن ارزشمند است. طبیعتا چیزی به معنای گران وجود ندارد فقط باید ارزشمندی آن اثبات شود برای مثال شما برای خرید یک گرم طلا مبلغی معادل با آن چیزی که ارزشش را دارد پرداخت می کنید. حال در نظر داشته باشید که بتوانید محصولی را که ارزشش را اثبات کرده اید با خدماتی ارائه دهید که هزینه این خدمات محصول شما را بسیار ارزشمند تر می کند. ارزش خدمات شما تابعی از کیفیت آن میباشد.

طبق تجربه ی ما از ارتباط با دانشجویانی که در فضای اینستاگرام فعالیت داشته اند در سال های گذشته میزان فروش آنلاین شاپ هایی که ارسال رایگان داشتند چندین برابر بوده است. همچنین فروشگاه هایی که امکان پس گرفتن کالا را یا تضمین عودت وجه دارند رقیبان خود را شکست داده اند. به مشتری های وفادار خود توجه کنید و از تخفیفات غافل نشوید.

همانطور که گفته شد سعی کنید ارتباط دائمی با مشتری خود داشته باشید. مشتری ها منتظر آن نمی مانند که شما بعد از گذشت ساعت ها بخواهید اطلاعات محصولاتتان را تازه به دستشان برسانید. با گسترش فروش در سایت ها و شبکه های اجتماعی امروزه افراد به دنبال راحتی هستند و می خواهند سریعاً پاسخ سؤال خود را دریافت کنند؛ با تاخیر در پاسخگویی به سرعت مشتری خود را از دست می دهید. یک مثال ساده که برایتان قابل لمس باشد؛ این است که خودتان اگر وارد یک فروشگاه شوید که فروشنده به دلیل مشغله ای مثل تلفن جواب دادان از پاسخ گویی به شما امتناع کند بی درنگ فروشگاه را ترک می کنید.

قیمت

قیمت گزاری

مهم ترین عدم دلیل خرید مشتری قیمت خدمات و محصولات شماست. با توجه به افزایش تعداد آنلاین شاپ ها و دسترسی مشتریان شما به قیمت ها عملا ممکن نیست که بتوانید با قیمت های بالا مدت زیادی دوام بیاورید. در این مواقع خواه نا خواه مشتریان خود را از دست می دهید.

حال چه تصمیمی می گیرید؟ کاهش قیمت و تخفیفات بیشتر یا افزایش کیفیت و خدمات؟ پیشنهاد می کنم به دنبال امضای خود باشید. دوست دارید شما را با چه نامی در بازار بشناسند؟ سعی کنید وجه تمایز های خود را از سایر رقبا به نمایش بگذارید. قیمت شما نشان دهنده ی اعتبار برند شما هم هست. با کاهش قیمت شدید تنها برند خود را زیر سوال می برید. در تعیین قیمت به شدت مراقب باشید تا سود خود را بدست بیاورید. روی قیمت های متنوع آزمون و خطا کنید تا مناسب ترین قیمت را پیدا کنید.

تبلیغات

ممکن است روی تبلیغاتتان زیاد حساب باز کرده باشید. تبلیغات مانند داشتن یک ویترین قشنگ برای یک فروشگاه است و دلیلی بر خرید حتمی نیست. خرید فرایندهای خودش را دارد مشتری باید وارد مغازه شود برخورد شما را ببیند کیفیت کالای شما را لمس کند تا خرید انجام شود. بسیاری از کسب و کارها شدیدا تبلیغ می‌کنند و هزینه های زیادی را دور می ریزند. توجه کنید که تیم فروشتان باید از مهارت کافی برخوردار باشد تا بتواند مشتری هایی که به واسطه ی ویترین قشنگتان وارد مغازه شده اند را تبدیل به فروش واقعی کند. تبلیغات و فروش هر دو اهمیت دارند. ضعف در هر کدام موجب کاهش فروش می شود.

گاهی هر دوی این المان ها عالی است اما باز هم فروش ما با افت شدید رو به رو است. اینجا بهتر است موارد پیشین در این مقاله را بازنگری کنید چون در نهایت مشتری کالا و خدمات شما را می شناسد. مشتری ما فروشنده و تبلیغ ما را نمی خرد!! در بازار امروز باید بتوانید عالی باشید. حداقل برای مشتری های به خصوصی عالی باشید. اگر نمی توانید با رقیبان بزرگتان رقابت کنید؛ پیشنهاد می کنم از نیچ مارکتینگ استفاده کنید. سعی کنید برند شما را دوست داشته باشند. برای خود به دنبال طرفدار باشید؛ تا خود مشتری تبلیغ کار شما را انجام دهد. توجه داشته باشید که بهترین تبلیغات برای شما محصول شما می باشد. بهترین فروشنده ها نمی توانند محصول بی کیفیت را برای بار دوم بفروشند و تجربه ی تلخ مشتری را پاک کنند. سعی کنید تبلیغاتتان در زمان درست به مخاطب درستی نمایش داده شود. عادات خرید مشتری های سابقتان را تحلیل کنید و پیشینه ی رقیبانتان را مورد برسی قرار دهید. 

عدم شناخت بازار هدف

وقتی به صورت تخصصی فعالیت نکنید طبیعتا شرکت های دیگری جای شما را می گیرند. برخی سعی دارند که همه ی محصولات و خدمات را به همگان بفروشند. بازار هدف خود را باید مشخص کنید. شما نمی توانید هم محصولات درجه یک و اورجینال بفروشید هم محصولات کپی و درجه چند. نمی توانید همیشه همه ی افراد را راضی نگه دارید. بازار هدفتان را از مخاطبان خود انتخاب کنید و احساس رضایتمندی را در آن ها ایجاد کنید. سعی کنید با تبلیغات موثر افراد مشابه را به سمت خود بکشانید.

ممکن است مدت زمان زیادی را صرف تغییرات کرده باشید اما نتیجه ای نگرفته باشید. رقبا را تحلیل کنید. آنالیز نکردن رقبا منجر به شکست شما می شود. سعی کنید داده های رقابتی را برسی کنید. تبلیغات رقبا و نتایجشان را برسی کنید. این کار به رشد فروش شما کمک می کند.

اگر میزان فروش شما به نسبت همکارانتان کمتر است مشاورین ما در گروه آموزشی هانوتا آماده ی ارائه ی مشاوره تا رفع مشکل شما هستند. تا بتوانید با داشتن یک استراتژی مناسب مانع از ضرر کسب و کارتان شوید. دوره ی آموزشی دانشگاه پول سازی به همین دلیل تدوین شده است که در زمان کوتاه بتوانید قدم به قدم به مفاهیم نوین فروش و ارائه خدمات به صورت پیشرفته مسلط شوید و شاهد رشد خود باشید. کافیست اطلاعات خود را ثبت کرده تا در اسرع وقت مشاورین ما با شما ارتباط برقرار کنند.

hanotacrm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

preloader